دیاکو حسینی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با آفتاب یزد و در واکنش به برخی تلاش‌ها برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران

کاهش موقت فشار تحریم‌ها در موارد خیلی خاص محتمل است!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: کافی است در جهان خبر این عبارت جست و جو شود: « جو بایدن خواستار تخفیف تحریم‌های ایران به علت کرونا شد.» آن گاه خواهیم دید کمتر رسانه و خبرگزاری است که این خبر را پوشش نداده باشد اما در متن خبر، هیچ رد و نشانه‌ای که نشان دهنده ی کاهش تحریم‌ها باشد نخواهیم دید به قول دیاکوحسینی کارشناس مسائل امریکا:«کاهش تحریم ها، مقطعی، موقت و در موارد خیلی خاص می‌تواند محتمل باشد نه حتمی!»
جهان دچار سردرگمی سیاسی و ایدئولوژیک شده است حتی سردرگم‌تر از سال‌های پس از جنگ جهانی دوم زیرا در آن سال ها، حداقل مسیرِ پیش روی بشر مشخص بود اما در عصر کرونازدگی، هیچ نقشه ی راه مشخصی وجود ندارد؛ دیاکو حسینی به مجموع این تعاریف می‌گوید:«عدم قطعیت»!
موضوع اصلی گفت‌وگوی آفتاب یزد و دیاکو حسینی، کارشناس مسائل آمریکا؛ تحریم است و موضوعات فرعی در چند بخش خلاصه می‌شود:


ـ کرونا تا چه اندازه توانسته بر بنیان تحریم‌های جهانی اثرگذار باشد؟
ـ آمریکایی‌ها به ایرانی‌ها می‌اندیشند؟
ـ آیا کرونا ویروس توانسته بحث تحریم‌ها را از ژانر سیاسی وارد ژانر حقوق بشری کند؟
ـ تا چه اندازه کرونا و تحریم‌ها خواهند توانست انتخابات 2020 ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهند؟
ـ پیش‌بینی وضعیت حال و آینده ی تحریم ها
> سردرگمی در بین سیاستمداران جهان!
همه این روزها اگرچه از «کروناویروس» می‌گویند اما در کنار آن، «تحریم»‌ها نیز به نوبه ی خود جای و جایگاهی دارد تا بدان حد که دموکرات‌ها در تلاش هستند تا با اهرم فشاری به نام «کاهش تحریم‌ها در زمان شیوع ویروسی به نام کرونا» به نقاط ضعف ترامپ و جمهوری خواهان یورش ببرند که در نوک پیکان این حمله و یورش، جوبایدن حضور دارد آن هم با این ترس و واهمه که هر لحظه ممکن است اطرافیان ترامپ پرونده ی پسر بایدن را برای به زیر کشیدن پدر به اصطلاح «رو»کنند.
دیاکو حسینی، تحلیلگر ارشد در مصاحبه با آفتاب یزد از موضوعی مهم و جهانشمول به نام کرونا حرف می‌زند. او می‌گوید:« کرونا یک دغدغه ی جهانی است پس برای غلبه بر آن باید به یک سطح قابل قبولی از همبستگی جهانی دست پیدا کنیم و همین مسئله می‌تواند موضوع مهم‌تری به نام تحریم‌ها که در این زمانه به مثابه ی سد محکمی برای مبارزه با کرونا به شمار می‌آید را به میانه ی ماجرا بکشاند.
ایران تنها کشوری نیست که با موضوعی به نام«تحریم» دست به گریبان است! بسیاری از کشورها دچار این عارضه هستند فلذا باید گفت: موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بسیاری از کشورها در عصر کروناویروس دستخوش تغییراتی بسیار وسیع و عمیق شده تا جایی که همگان به منطقه ی تشویق برای برداشتن تحریم‌ها وارد شده‌اند اما این بدان معنا نیست که این تشویق و فشار بتواند بنیان تحریم‌ها را فرو ریزد بلکه می‌تواند در چهارچوب‌های ان تغییراتی هرچند اندک و موقت ایجاد کند.
> برجسته‌سازی تحریم‌ها در عصر کرونا ویروس!
دیاکو حسینی کارشناس مسائل آمریکا معتقد است در عصری که کرونا پای در هر قاره و کشوری نهاده و نمی‌توان گفت کرونا مال این نقطه یا آن کشور خاص است به طور طبیعی، هر اقدامی که بتواند این ویروس را تضعیف کند، از بین ببرد یا حتی کنترل کند مورد اقبال جهانیان واقع خواهد شد پس جدای از مسائل سیاسی، ابعاد انسانی این مسئله نمود قاطع‌تری دارد.
این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه می‌گوید:« ظهور ترامپ مساوی با پایان اخلاق سیاسی و مسائل حقوق بشری بود. ترامپ با چهره‌ای متزلزل و خاص که پایبند به هیچ قاعده و قراردادی نیست این روزها به مظهر بداخلاقی سیاسی در جهان تبدیل شده است هرچند برای او و طرفدارانش مهم نیست اما برجسته‌سازی بحث تحریم‌ها در جامعه ی جهانی با محوریت تحریم‌های آمریکا علیه ایران این فرصت را به وجود آورده تا نه تنها رقبای انتخاباتی جمهوری خواهان و ترامپ که کشورهایی نظیر چین و روسیه نیز خواهان ایجاد تغییرات و اِعمالِ تخفیف‌هایی در این زمینه شد ه‌اند. به طور قطع کمپین دومکرات‌ها تابعی از فشار از پایین به کاخ سفید نشینان محسوب خواهد شد هرچند این کمپین نتواند به نتیجه‌ای دلخواه در جهان و جامعه ی بین‌الملل تبدیل شود.
> آمریکایی‌ها به ایرانی‌ها می‌اندیشند؟
بحثی مطرح است که اساساً موضوعی به نام ایران برای آمریکایی‌ها بی‌ارزش است تا جایی که حتی نمی‌دانند ایران در منطقه‌ای به نام خاورمیانه قرار دارد! دیاکو حسینی می‌گوید:«اگرچه جامعه ی امریکایی در تلاش است تا وارد حوزه ی سیاست بین‌الملل و سیاست خارجه ایالات متحده نشود اما این بدان معنا نیست که دانش سیاسی بین‌الملل امریکا تا بدین حد دم دستی و ابتدایی باشد! درست‌تر این است که بگوییم آمریکایی‌ها تنها در مواردی به ایران و ایرانی می‌اندیشند که پای مسائل امنیت ملی در میان باشد پس در روزهایی که همه در جهان دچار یک عارضه هستند قطعا وقتی از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران می‌گوییم به طور طبیعی آمریکایی‌ها می‌دانند کدام ایران و کدام تحریم ها!
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه می‌دهد: افکار عمومی آمریکا اگرچه به مرز تعیین کنندگی نرسیده و شاید هرگز نرسد اما توانسته تحرکاتی ایجاد کند آن هم در بین لابی‌های مهمی که می‌توانند بر نتایج انتخاباتی تاثیرگذار باشند اما تاکید می‌کنم این که بحث تحریم‌ها بتواند جهت عقربه ی تمایل مردم به این و یا آن را عوض کند اساساً نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا سیستم سیاسی آمریکا چنین اجازه‌ای
نخواهد داد.
> تحریم‌ها در پساکرونا
همه از الان و در میانه ی تنگنایی جهانی به نام کروناویروس از دورانی معروف شده به«پساکرونا» می‌گویند. در سیاست بین‌الملل همه از مناسب پساکرونایی سخن می‌گویند از روابط آمریکا و چین، امریکا و کره شمالی، امریکا و روسیه و آمریکا و ایران. از اتحادیه ی اروپایی از انگلستان و ایتالیا و اسپانیای پساکروناویروس پس ما هم به سراغ تحریم‌ها و دوران پساکرونا ویروس می‌رویم.
دیاکو حسینی می‌گوید:«تحریم‌ها دیگر یک مسئله ی صرفاً سیاسی نیست، حقوق بشری هم هست، اقتصادی هم هست پس در جهانی که دچار «عدم قطعیت» شده و فاقد یک رهبری جهانی است آن هم وقتی ایالات متحده آمریکا داوطلبانه خود را از رهبری جهان کنار کشیده است بازهم جهان، جهان سردرگمی‌ها است؛ جهانی فاقد ایدئولوژی روشن و مشخص پس این صرفاً آمریکا نیست که پا از عقاید خود پس نمی‌کشد دیگر کشورهای دخیل در تحریم‌ها و موثر بر تحریم‌ها نیر اراده و اختیاری از خود برای کاستن از بار و فشار تحریم‌ها نشان نمی‌دهند و این یعنی جهان فاقد رهبری بین‌المللی هم نمی‌تواند و جرات ندارد از دایره ی تحریم‌ها عبور کند و یا اندکی منحرف شود.
یک اپیدمی جهانی به همگان ثابت کرد فروپاشی اخلاق در سیاست هم یک اپیدمی جهانی است جهانی سرشار از قدرت‌های ضعیف و بی‌دل و جرات که منتظر هستند رهبری که دیگر رهبر نیست و نمی‌خواهد رهبر باشد تصمیم بگیرد!
دیاکو حسینی معتقد است تحریم ها، فروپاشی اخلاق سیاسی و یک تازی و ترکتازی شخصیتی متزلزل به نام ترامپ فقط به ایران و تحریم‌ها علیه ایران ختم نمی‌شود قاره ی آفریقا، جنوب و شرق آسیا و بسیاری از کشورهای حتی اروپایی نیز دچار همین وضعیت هستند.
این کارشناس مسائل سیاسی می‌افزاید:« کرونا خطری مشترک و جهانی است. رکود اقتصادی و تزلزل سیاسی صرفاً به یک کشور و یک منطقه ختم نمی‌شود اما بازهم می‌بینیم هنوز کسی به عمق فاجعه توجه نمی‌کند.
تحریم‌ها این روزها پرتکرارترین عبارت است اما هنوز هیچ کشوری نتوانسته سکان ان را به تنهایی به دست بگیرد و چاره‌ای واحد بیاندیشد این همان سردرگمی جهانی است این همان عدم قطعیت است پس می‌توان گفت «در روی همین پاشنه خواهد چرخید» حتی اگر تغییراتی اندکی و موقتی ایجاد شود.
> تحریم‌ها و آینده؛ پیش‌بینی‌ها چه می‌گوید؟!
می دانیم در جهان سیاست، پیش‌بینی جایگاهی ندارد، همه ی مسائل بر اساس تحلیل استوار است. دیاکو حسینی می‌گوید: تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند تنها پیش‌بینی احتمالی که می‌تواند مد نظر قرار گیرد آن هم بسیار خفیف و جزئی و در موارد خیلی خاص است که می‌تواند شامل حال ایران شود مثلاً در حوزه دارو و غذا اما این که فکر کنیم چون دموکرات‌ها گرد و خاک کرده‌اند پس امیدی ایجاد خواهد شد خیر!
برای آینده و سرنوشتی که در انتظار تحریم‌ها است می‌توان گفت:« کاهش موقت فشار تحریم‌ها در موارد خیلی خاص محتمل است!» اما در فضای کلی و واقعی هیچ تحریمی نمی‌تواند برچیده شود مگر آن که در فضای کلی روابط ایران و آمریکا«تغییرات» بسیاری عمیقی ایجاد شود یا این که ایالات متحده ی آمریکا در انگاره‌های سیاسی خود تغییری خیلی بزرگ ایجاد کند. اما در فضای موجود فعلی همه ی اتفاقات رنگی کم رمق و رخدادی کاملا موقتی به خود خواهند دید نه یک ذره بیشتر و اعجاب برانگیزتر!