کمتر از دوماه دیگر به آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم باقیمانده اما عملاً یکی از سه قوه در متن و حاشیه ی مسائل خُرد و کلان کشور و جامعه دیده نمی‌شود؛ آفتاب یزد پاسخ به این سوال را بررسی می‌کند که آیا؛

حمله به جایگاه مجلس جواب داد؟!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: هشتم خرداد 1395، مجلس دهم رسماً شروع به کار کرد با 290 نماینده ای که گرایش قریب به اتفاق آن‌ها اصولگراییِ میانه بود حتی آن بخشی که زیر چتر فراکسیونی به نام امید نیز گردهم آمده بودند در بزنگاه‌هایی خیلی خاص ـ مثلاً انتخاب هیئت رئیسه ی مجلس ـ به این نکته مُهر تایید زدند که چندان پایبندی به موازین اصلاح طلبانه ای که قرار بود بر آن استوار بمانند، ندارند!
دوم اسفند 1398 انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد که نتیجه قطعی ۱۹۷ حوزه انتخابیه مشخص شد و انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه نیز به دور دوم کشیده شد تا عملاً ترکیب و شاکله ی مجلس یازدهم بر همگان مشخص شود.
> سرنوشت آن 290 نفر نماینده ی دوره ی دهم!


از ۲۹۰ نمایندگان مجلس دهم که از ۸ خرداد ۹۵ بر روی صندلی‌های سبز بهارستان مستقر شدند، ۲۴۸ نفر از آنها در انتخابات دوره یازدهم ثبت‌نام کردند. همچنین ۲ نفر از نمایندگان مجلس دهم از سمت نمایندگی مجلس استعفا دادند(کاظم جلالی که به عنوان سفیر اینک در روسیه به سر می‌برد و داریوش اسماعیلی که به جهت پذیرش پست معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از نمایندگی مجلس استعفا داد)، یک نفر به عضویت حقوقدان شورای نگهبان درآمد(محمد دهقان نقندر)، ۲ نفر فوت شدند(مرتضی صفاری نطنزی، نماینده نطنز و محمدنعیم امینی نماینده ایرانشهر)و حدود ۳۷ نماینده در انتخابات ثبت‌نام نکردند.
پس از بررسی اولیه صلاحیت کاندیداها، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان کنونی مجلس رد شده که عمدتاً به دلیل مسایل مالی ردصلاحیت شده‌اند. اما در بررسی مجددا صلاحیت‌ها مشخص شد که ۷۵ نفر از ۲۴۸ نماینده ثبت‌نام کننده در انتخابات مجلس یازدهم، رد صلاحیت شدند و تنها ۱۷۳ تن از وکلای ملت توانستند وارد رقابت‌های انتخاباتی برای ورود به مجلس یازدهم شوند.
> و اما وضعیت ۱۷۳ نماینده حاضر
در رقابت‌های انتخاباتی ...
پس از اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شد که تعداد کمی از نمایندگان مجلس دهم توانسته‌اند به مجلس یازدهم راه یابند. براساس آمار قطعی ستاد انتخابات کشور درباره منتخبین مجلس یازدهم تنها ۵۶ تن از وکلای ملت در مجلس دهم موفق شدند، به مجلس یازدهم راه یابند و ۱۱۷ نفر از آن‌ها نتوانستند اعتماد مجدد مردم حوزه‌های انتخابیه خود را کسب کنند. نکته جالب توجه حضور تنها ۷ نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس به جمع راه‌یافتگان به مجلس یازدهم است(مسعود پزشکیان ـ تبریز، جلال محمودزاده ـ مهاباد، سمیه محمودی ـ شهرضا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی ـ تربت جام، سیدمرتضی خاتمی ـ ماهنشان، غلامرضا تاجگردون ـ گچساران و حسن لطفی ـ رزن). در مقابل از ۵۶ نماینده‌ راه‌یافته به مجلس یازدهم، ۴۱ نفر عضو فراکسیون اصولگرایان هستند.
در یک جمعبندی کلی از مجموع 290 نماینده ای که 8 خرداد 95 به عنوان نماینده ی مجلس دهم سوگند یادکردند ـ فارغ از استعفا داده و فوت کرده ـ تنها 56 نماینده ی حال حاضر مجلس برای 4 سال دیگر همچنان عنوان نمایندگی را یدک خواهند کشید و این یعنی عملا رقم قابل تامل 17.5درصد!
> مجلس دهم متاثر از دومین شکست اصولگرایان
در انتخابات ریاست جمهوری
اگرچه هشتم خرداد 1395، نمایندگان راه یافته به مجلس دهم سوگندی چهارساله یاد کردند اما عملاً یک سال بعد و همزمان با برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ـ اردیبهشت 96 ـ دردسرهای مجلس دهم با طیف شکست خورده در انتخابات ریاست جمهور آغاز شد و می‌توان در لفافه گفت که عمر مجلس دهم نه چهارساله که در خوشبینانه ترین حالت؛ دو سال بود!
از لحظه ی پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخاباتی پرشور به معنای واقعی کلمه که همراه با حمایت همه جانبه ی اصلاح طلبان بود؛ یکی از قوای سه گانه آماج آن چنان حملاتی قرار گرفت که شاید بتوان گفت در تاریخ 42 ساله ی انقلاب نه تنها کم سابقه که شاید بی سابقه بود تا جایی که بسیاری از رخدادها و هجمه‌ها علیه مجلس، یکشنبه ی سیاه معروف ـ 15 بهمن 1391 ـ که در روز استیضاح شیخ الاسلامی توسط محمود احمدی نژاد رقم خورده بود پیش چشم همگان می‌آمد و این تذکر و تکرار تا بدان جایی پیش رفت که هجمه و حمله علیه رکن اصلی و اساسی قانونگذاری نه از بیرون که از درون مجلس نیز با فشار قابل توجهی قرار گرفت.
مجلس دهم از یک سو زیر فشار افکار عمومی قرار داشت، از سویی دیگر مورد خطاب و عتاب شکست خورده‌های انتخابات ریاست جمهوری و از سویی دیگر مورد هجمه ی گسترده ی طیفی از نمایندگان مجلسین نهم و دهم تا جایی که مصباحی مقدم رسماً و علناً! مجلس و مجلس نشینان را «بی عرضه» خطاب کرد!
> مصباحی‌مقدم: مجلس اگر عرضه داشت
در راس امور قرار می‌گرفت
عضو مجمع تشخیص تشخیص مصلحت نظام گفته بود:« مجلس اگر عرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت! مجلسی که در پس امور حرکت کند هیچگاه در راس امور قرار نمی‌گیرد مجلسی که در پیشاپیش حرکت کند در راس قرار می‌گیرد.» مصباحی مقدم این سخنان را در همایش « حزب جامعه زینب » ایراد کرده و نیز گفته بود:« نمایندگانی که تجربه اولشان است باید قبل از ورود به مجلس آموزش ببینند و این سیاست‌ها را یاد بگیرند و به ذهن بسپارند. باید فرهنگ مطالبه و مطالبه‌گری در جامعه افزایش یابد.»
اصل موضوع سخنرانی نماینده ادوار مجلس که تنها نمونه ای مطابق «مشت نمونه ی خروار» است، نه انتقاد به نمایندگان که حمله به جایگاه مجلس با انتقاد غیر مستقیم از نمایندگان تلقی می‌شود آن جا و آن گاه که گفته بود: « عده‌ای می‌گویند مجلس در راس امور نیست، شما کاری کرده‌اید که مجلس در راس امور نباشد؛ مجلس اگر عرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت مجلسی که در پس امور حرکت کند هیچگاه در راس امور قرار نمی‌گیرد مجلسی که در پیشاپیش حرکت کند در راس قرار می‌گیرد.»
> حمله به جایگاه مجلس جواب داد؟!
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه ی خود با روزنامه آفتاب یزد با انتقاد شدید از کسانی که به جایگاه مجلس حمله می‌کنند یا در صدد تخریب جایگاه مجلس هستند گفته بود:« یکی نیست به برخی از کسانی که احساس می‌کنند با تضعیف جایگاه مجلس می‌توانند توفیقی به دست بیاورند بگوید؛ آیا این توان، جرات و جسارت را در خود می‌بینید که این جایگاه تضعیف شده توسط خودتان و همفکران تان را دوباره به جایگاه قبلی بازگردانید یا صرفاً از سلاح تخریب برای توفیق انتخاباتی می‌خواهید بهره برداری کنید؟ یا این که یکی نیست به آن‌ها بگوید؛ همه ی این اتفاقات در همین چهارسال اخیر رخ داد یا طی چهار دهه؟!»
از فحوای کلام دکتر کمال دهقانی فیروز آبادی چنین بر می‌آید که با زبان بی زبانی می‌خواهد به این مهم اشاره کند که برای برخی رسیدن به مجلس از راهی توجیه پذیر است حتی اگر آن راه تخریب مجلس باشد و این روزها وقتی به راه یافتگان و طیف‌های سیاسی آنان به درستی می‌اندیشیم به این نتیجه می‌رسیم که عملاً«نان» عده ای و سبب «توفیق» عده ای دیگر«حمله به جایگاه مجلس» است و باید پذیرفت که حمله به جایگاه مجلس جواب داده است که اگر جواب نداده بود شاهد ریزش 240 نفری نمایندگان مجلس دهم نبودیم فارغ از کسانی که اساساً عطای مجلس را به لقای بسیاری مسائل بخشیدند و آن جمع کثیری که نتوانستند از فیلترهای شورای نگهبان عبور کنند.
> کرونا مجلس را تعطیل کرد یا بی انگیزگی؟!
این روزها اگرچه همگان می‌دانند روی صندلی‌های سبز مجلس شورای اسلامی، کسانی نشسته اند که روزها پایانی نماینده ی مجلس بودن را سپری می‌کنند اما تعطیلی مجلس به دلیل شیوع «کروناویروس» بازهم نوک پیکان هجمه‌ها و حمله‌ها را به سمت بهارستان نشینان گرفته است که این چه مجلسی و اینان چه جور نماینده ای اما یک سوال اساسی در این میان بی پاسخ مانده است که حتی اگر کروناویروس نیز سر و کله اش پیدا نشده بود بازهم مجلس «پرشور و پرانرژی» در صحنه می‌توانست حضور داشته باشد؟
شاید بگویید هم رد صلاحیت تازگی ندارد هم عدم رای آوری اما مجلس دهم به واقع قربانی شکست همان طیفی شد که از لحظه ی شکست در تصاحب پاستور، هم نگذاشت آب خوش از گلوی روحانی و یارانش پایین برود و هم اجازه نداد مجلس دهم روی آرامش ببیند! روش و منشی که این روزها در یک جا باعث سعادتمندی ظاهری آن‌ها شده است و آن این که از هر ده صندلی بهارستان 8.5 صندلی را در اختیار دارند و از همین الان تلاش برای سکنای بزرگ در پاستور خود را آماده می‌کنند و اما...
> یکی از سه قوه عملا از دور خارج شده است؟!
مجلس بی انگیزه، نمایندگان رد صلاحیت شده، چهره‌های شکست خورده، اوضاع بد اقتصادی و شیوع کروناویروس که ذهن و روح و جسم جامعه ی جهانی را دچار اندوه و ترس کرده است را اگر در حال و هوای قوه ی مقننه ضرب کنیم و روزهای سپری شده را در نظر بگیریم خواهیم دید حداقل از اسفند تا خرداد؛ کشور نه با سه قوه که عملا به دو قوه اداره می‌شود و بازهم می‌توان نتیجه گرفته نه کرونا که بی انگیزگی و فشارهای ویران کننده ی اردیبهشت 96 به بعد دیگر دل و دماغی باقی نگذاشته تا ما شاهد تبلور مجلسی پویا و اثر گذار باشیم.
> حمله به مجلس حتی در «پایتخت»!
از گستردگی هجمه‌ها علیه مجلس و حمله‌های نفسگیر علیه مجلس همان بس که در همین اوضاع و احوال کرونایی که هیچ فردی از گزند آن نمی‌تواند در امان باشد بازهم می‌بینیم یک سریال نوروزی، به ته مانده ی لشکر شکست خورده ی بهارستان نشین آن چنان می‌تازد که گویی اگر نتازد بخشی از رسالت خود را نیمه کاره رها کرده غافل از این که به یک پرسش دهقانی فیروزآبادی هیچ کس پاسخ نمی‌دهد و یا شاید پاسخی برای ارائه ندارد که« یکی نیست به برخی از کسانی که احساس می‌کنند با تضعیف جایگاه مجلس می‌توانند توفیقی به دست بیاورند بگوید؛ آیا این توان، جرات و جسارت را در خود می‌بینید که این جایگاه تضعیف شده توسط خودتان و همفکران تان را دوباره به جایگاه قبلی بازگردانید یا صرفاً از سلاح تخریب برای توفیق انتخاباتی می‌خواهید بهره برداری کنید؟ یا این که یکی نیست به آن‌ها بگوید؛ همه ی این اتفاقات در همین چهارسال اخیر رخ داد یا
طی چهار دهه؟!»
سایر اخبار این روزنامه
بازار مصادره و سرقت ماسک در جهان داغ است در حالیکه هنوز تا زمان آغاز پارلمان یازدهم باقی مانده است و کشور در بحران کرونا گرفتار است اصولگرایان از هم اکنون برای ریاست مجلس به رقابت با یکدیگر و لابی گری مشغول شده اند پیش نویس لغو تحریم‌ها در شرایط تحریم در مجمع عمومی سازمان ملل رد شد، ایران، روسیه و کره شمالی حامی آن بودند اما آمریکا، اتحادیه اروپا مخالفت کردند طرح فاصله گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند تبدیل می‌شود کمتر از دوماه دیگر به آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم باقیمانده اما عملاً یکی از سه قوه در متن و حاشیه ی مسائل خُرد و کلان کشور و جامعه دیده نمی‌شود؛ آفتاب یزد پاسخ به این سوال را بررسی می‌کند که آیا؛ چرا از این شاخه به آن شاخه می‌پریم؟ مراقب سهمیه ۳۶۰ لیتر بنزین باشید علیرغم هشدار ها دیروز خیابان های تهران و کلانشهر ها پر تردد شد .ناظران مشکلات اقتصادی راتنها دلیل ترک قرنطینه خانگی می دانند مردم بالاخره سفر بروند یا نروند؟! تست مثبت کرونای 40 نفر در اتوبوسرانی تهران همه احتمالات یک حمله بیولوژیک رانندگی در پایتخت را ایمن کنید اعتراض کرونا وارد است!