رانندگی در پایتخت را ایمن کنید

حسین قاسمی نژاد- کم‌توجهی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بین رانندگان از جمله ناهنجارهایی است که به صورت روزمره در سطح معابر درون شهری و راه‌های برون شهری مشاهده می‌شود. برابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در هر ساعت حدود ۲ نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. این رقم در سال بالغ بر ۱۶ هزار کشته و ۳۰۰ هزار نفر مصدوم و مجروح است .در بسیاری از این کشته‌ها و مجروحین تصادفات رانندگی نقش عامل انسانی چه در نقش راننده و چه همراهان دخیلند. متاسفانه در جامعه امروزی شاهد بداخلاقی‌های زیادی در امر رانندگی هستیم که نیازمند اصلاح است. بداخلاقی‌های که به دلیل نگاه صرفاً قانونی به رانندگی و عدم نگاه اخلاقی به آن از سوی شهروندان است. یعنی رانندگان وسایل نقلیه، رانندگی را امری می‌دانند که تحت ضوابط قانونی است و مسئول اجرای این قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی است. از این‌رو، زمانی که پلیسی در کار نباشد، نیازی به اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیست. اما اگر این نوع نگاهِ نادرست اصلاح شود، رانندگی مانند امور دیگر زندگی، تحت قوانین اخلاقی است که مجری آن وجدان اخلاقی انسان‌هاست.
با توجه به موارد ذکر شده شاهد پخش سریال پر مخاطب پایتخت از رسانه ملی هستیم .رسانه ای که وظیفه هدایت و فرهنگ سازی شهروندان در امور مختلف بالاخص رانندگی را در سطح جامعه دارد.اما شاهد آنیم در سریالی که گروه‌های سنی مختلف مخاطب آن هستند رفتارهای نادرست رانندگی از قبیل: سرعت غیرمجاز ،سبقت غیرمجاز،مکالمه با تلفن همراه ،عدم توجه به فرمان پلیس و خوردن غذا حین رانندگی به نمایش گذاشته شده و این امر می‌تواند موجب بروز رفتارهای نادرست رانندگی در ذهن مخاطب گردد.
لذا از آنجا که آموزش و رسانه‌های ارتباطی بعنوان دو رکن اساسی در اصلاح رفتار ترافیکی ،نقش بارزی در تغییر نگرش و باورهای رفتاری ترافیک دارند و مخاطبین تاثیرات تربیتی خاصی از تلویزیون دریافت می‌کنند وپیام هایی که از تلویزیون به مخاطب می‌رسد، به طور مستقیم یا ضمنی بینش ها، نگرش‌ها و الگوهای ویژه را به وی ارائه می‌کند.این نوع استفاده از تلویزیون می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد داشته باشد و با گذشت زمان ممکن است ساختار ذهنی افراد و الگوی رفتاری آنان، منطبق با الگوهای دریافت شده از تلویزیون سامان یابد.لذا رعایت قوانین و مقررات رانندگی در چنین برنامه و سریال‌های پرمخاطبی می‌بایست مورد توجه تهیه‌کنندگان و مسئولین رسانه ملی قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
بازار مصادره و سرقت ماسک در جهان داغ است در حالیکه هنوز تا زمان آغاز پارلمان یازدهم باقی مانده است و کشور در بحران کرونا گرفتار است اصولگرایان از هم اکنون برای ریاست مجلس به رقابت با یکدیگر و لابی گری مشغول شده اند پیش نویس لغو تحریم‌ها در شرایط تحریم در مجمع عمومی سازمان ملل رد شد، ایران، روسیه و کره شمالی حامی آن بودند اما آمریکا، اتحادیه اروپا مخالفت کردند طرح فاصله گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند تبدیل می‌شود کمتر از دوماه دیگر به آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم باقیمانده اما عملاً یکی از سه قوه در متن و حاشیه ی مسائل خُرد و کلان کشور و جامعه دیده نمی‌شود؛ آفتاب یزد پاسخ به این سوال را بررسی می‌کند که آیا؛ چرا از این شاخه به آن شاخه می‌پریم؟ مراقب سهمیه ۳۶۰ لیتر بنزین باشید علیرغم هشدار ها دیروز خیابان های تهران و کلانشهر ها پر تردد شد .ناظران مشکلات اقتصادی راتنها دلیل ترک قرنطینه خانگی می دانند مردم بالاخره سفر بروند یا نروند؟! تست مثبت کرونای 40 نفر در اتوبوسرانی تهران همه احتمالات یک حمله بیولوژیک رانندگی در پایتخت را ایمن کنید اعتراض کرونا وارد است!