دورويي آمريكايي‌ها براي حفظ تحريم‌ها

آرمان ملي: دولت آمريکا به رغم تمامي مشکلاتي که اين روزها ايران به سبب شيوع کرونا با آن مواجه است، اعلام مي‌کند که تصميم ندارد از تحريم‌ها بکاهد يا اجراي تحريم‌ها را تعليق کند؛ مساله‌اي که با توجه به نياز فوري دولت ايران به منابع مالي براي اجراي سياست‌هاي کنترلي نظير قرنطينه يا حمايت از کسب و کارها مي‌تواند به يک فاجعه انساني ختم شود. به نوشته «نشنال اينترست» برخي دانشمندان غربي معتقدند لغو نشدن تحريم‌ها در شرايط کنوني و ناتواني دولت ايران در دسترسي به بازار دارو و تجهيزات پزشکي، جان بسياري از شهروندان را به خطر انداخته و تاثير جدي بر توانايي ايران در مقابله با ويروس کرونا گذاشته است. در اين شرايط دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا به کلي منکر «درخواست ايران براي لغو تحريم‌ها» شده و مي‌گويد اساسا چنين درخواستي از سوي جمهوري اسلامي مطرح نشده است. مايک پمپئو وزير امور خارجه اين کشور نيز مدعي است که اساسا دارو و تجهيزات پزشکي بخشي از تحريم‌ها عليه ايران نيست و سران تهران «به دروغ» چنين مساله‌اي را مطرح مي‌کنند. در اين ميان لابي‌هاي «تحريم پسند» نيز فعاليت‌هاي خود را شدت بخشيده‌اند و بيش از پيش بر ادامه سياست «فشار حداکثري» واشنگتن در قبال تهران تاکيد مي‌کنند. در روزهاي گذشته گروهي از کارمندان لابي‌ها و انديشکده‌هاي سياسي آمريکايي با همراهي تني چند از فعالان سياسي مقيم خارج از کشور، در نامه‌اي خطاب به صندوق بين‌المللي پول از اين نهاد خواستند که از پرداخت وام به دولت جمهوري اسلامي خودداري کند. پيشتر دولت ايران در نامه‌اي خطاب به مسئولان اين صندوق اعلام کرده بود که براي مقابله با ويروس کرونا نياز به 5‌ميليارد دلار دارد. در اين نامه، ادعا شده است که بانک مرکزي ايران در حال حاضر حدود 117‌ميليارد دلار منابع مالي در اختيار دارد که با استفاده از اين رقم مي‌تواند تمام نيازهاي کشور را در 4 ماه آينده تامين کند. اين ادعا در حالي مطرح شده است که به‌دليل تحريم‌هاي آمريکا، عملا جمهوري اسلامي از دستيابي به منابع مالي خود در خارج از کشور محروم بوده و اين مبالغ به‌صورت مسدود شده در بانک‌هاي اروپايي و آمريکايي باقي مانده است. از طرفي کاهش فروش نفت ايران به حدود 300 الي 500‌هزار بشکه در روز، سبب شده که عملا دولت درآمد خاصي از محل فروش نفت نداشته باشد. از طرفي نگاهي به تصميمات اتخاذ شده از سوي ديگر کشورهاي جهان نشان مي‌دهد که هر يک از اين کشورها بودجه ارزي خاصي براي مقابله با کرونا در نظر گرفته‌اند، نظير آمريکا که مبلغ 2 تريليون دلار براي کار تعيين شده و مطمئنا ايران نيز به اين نوع تخصيص بودجه نياز دارد. با اين حال اين فعالان سياسي و کارمندان لابي‌هاي آمريکايي نظير FDD، دولت ايران در شرايطي که بيش از يک سال و نيم تحت تحريم بوده نيازي به اين مبالغ ندارد.
گروکشي ضد حقوق بشري
بازوي تبليغاتي ديگر اين لابي‌ها در جبهه‌اي ديگر مشغول تشديد فشار بر ايران است. در روزهاي گذشته که درخواست‌ها از سوي جامعه جهاني و حتي نمايندگان کنگره و نامزدهاي رياست جمهوري آمريکا براي لغو تحريم‌هاي ضد ايراني افزايش يافته، اعضاي ارشد اين لابي‌ها معتقدند نبايد تحريم‌ها برداشته شود. ريچارد گلدبرگ، کارشناس امنيت ملي با همراهي مارک دوبويتز، مدير بنياد دفاع از دموکراسي‌ها (FDD) در مقاله‌اي که «فارن پاليسي» آن را منتشر کرده، در اين باره نوشته‌اند: «ما استدلال مي‌کنيم که سوءاستفاده از بحران کرونا در ايران براي پايان دادن به تحريم‌ها از بنياد غيرصادقانه است و به يک رژيم بي‌رحم ياري مي‌رساند». در اين مقاله همچنين اشاره شده که دولت ايران به رغم مشکلات خود هنوز سياست‌هايش را تغيير نداده است؛ يک نوع گروکشي که اگر مي‌خواهيد کمکي دريافت کنيد بايد امتياز بدهيد.
تحريم و تهديد جان مردم


مسئولان ايراني معتقدند تحريم سبب شده که ايران در مبارزه با کرونا مشکل پيدا کند. پيروز حناچي، شهردار تهران در يادداشتي که براي روزنامه گاردين نوشته آورده است که «تحريم مبارزه دولت و ملت ايران با کرونا را فلج کرده است»؛ هرچند برخي دلواپسان داخلي اين موضوع را رد مي‌کنند اما نگاهي به کسري بودجه دولت در ماه‌هاي پيش از شيوع کرونا و نارضايتي شديد اقتصادي در کشور نشان مي‌دهد که جمهوري اسلامي عملا از پس هزينه‌هاي مقابله با کرونا بر نمي‌آيد. رد پاي اين موضوع در تصميمات دولت نظير تعطيل نکردن بسياري از ادارات قابل رويت است. سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز در روزهاي گذشته بر اين امر صحه گذاشته و تاييد کرده است که تحريم به مردم ايران آسيب مي‌رساند. با اين وجود محافل رسانه‌اي تندرو همچنان بر طبل تشديد فشار بر ايران و ادامه تحريم مي‌کوبند. «جروزالم پست» چاپ اسرائيل در اين باره به‌نقل از يک کارشناس آمريکايي مي‌نويسد نبايد هشدار ديده‌بان حقوق بشر درباره تحريم را جدي گرفت؛ چراکه ايران مي‌خواهد از اين شرايط براي شکستن تحريم استفاده کند. اين نشريه همچنين مدعي شده که دولت ايران نيازي به لغو تحريم براي مقابله با کرونا ندارد.