زيان ٣هزار ميلياردي هتلداران

آرمان ملي: لغو سفرها از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و اوايل اسفندماه و با خبر شيوع کرونا در ايران بعضي شهرها از پذيرش مسافران منع شدند و اين مراکز ايام تعطيلات نوروز 99 در شلوغ‌ترين موقع سال خالي ماندند. دولت بسته‌هايي را براي حمايت کسب و کارهاي آسيب ديده اعلام کرده؛ از جمله 75 هزار ميليارد تومان تسهيلات و تعويق بازپرداخت اقساط. البته بعضي از فعالان صنعت گردشگري اين رقم را با توجه به حجم خسارات اين بخش کافي نمي‌دانند. اميرناصر طباطبايي، رئيس جامعه هتلداران يزد به «ايسنا» گفته است: «از 75 هزار ميليارد تسهيلات در نظر گرفته شده براي جبران خسارت‌هاي وارده به کشور تحت‌تاثير بحران کرونا، تنها 3500 ميليارد تومان يعني حدود پنج درصد به اين صنعت تعلق گرفته است که جوابگوي خسارت‌هاي اين صنعت نيست.» برآوردها از خسارات بخش گردشگري ايران در حالي است برگزاري تورهاي مسافرتي در وضيعتي که ويروس کرونا هنوز شيوع دارد، تخلف اعلام شده است.
اواخر اسفند ماه سال گذشته، علي‌اصغر مونسان، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با ابلاغ دستورالعملي گفته بود: واحدهاي گردشگري تعطيل شده، حق بازگشايي خودسرانه را ندارند. بنابر اعلام انجمن شرکت‌هاي هوايي در ايران در ايام تعطيلات نوروزي بيش از 90 درصد از سفرهاي هوايي کاهش يافت. به گفته مقصود اسعدي ساماني، دبير اين انجمن بسياري از شرکت‌هاي هواپيمايي هم اکنون تمامي فعاليت‌هاي خود را متوقف کرده‌اند و مابقي هم فقط از ده درصد ظرفيت خود استفاده مي‌کنند. او خسارت وارد شده به اين بخش تا نيمه فروردين را حدود 3000 ميليارد تومان برآورد کرده است. فعالان گردشگري نيز از ضرر سه هزار ميليارد توماني به هتلداران و تعطيلي بيش از 80 درصدي هتل‌ها و مراکز اقامتي و کاهش شديد ضريب اشغال هتل‌هاي فعال خبر مي‌دهند.
تعيين تعطيلي پس از کرونا
در اين بين وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي با طرح اين پيشنهاد که بعد از مهار کرونا براي تزريق نشاط به جامعه، چند روز تعطيلي عمومي اعلام شود از معاون اول رئيس‌جمهور درخواست کرد 38 هزار ميليارد ريال براي جبران خسارت‌هاي ناشي از کروناويروس به صنعت گردشگري تخصيص داده شود. علي‌اصغر مونسان، افزود: شيوع ويروس کرونا باعث آسيب‌هايي به صنعت گردشگري شده است و اگر دولت کمک نکند شاهد ورشکستگي در اين حوزه خواهيم بود. در حال حاضر 80 هزار نفر به‌صورت مستقيم در صنعت گردشگري فعال هستند که حمايت و برنامه‌ريزي نکردن از اين صنعت مي‌تواند باعث بيکاري 80 هزار نفر در کشور شود. وي خطاب به معاون اول رئيس‌جمهور بيان کرد: از شما چند تقاضا دارم، نخست اينکه پيشتر درخواست تخصيص رقم 38هزار ميليارد ريال براي جبران خسارت‌هاي ناشي از کرونا به شاغلان حوزه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي داشتيم که 30 درصد آن به‌صورت بلاعوض و 70 درصد آن به‌صورت تسهيلات است، حال پيشنهاد من اين است که اين رقم با نظارت مستقيم دستگاه‌هاي متولي و نظارتي، در اختيار وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي قرار گيرد. مونسان همچنين درخواست و پيشنهاد کرد دولت براي جبران زيان‌هاي وارد شده به بخش گردشگري و با هدف ايجاد نشاط اجتماعي، بعد از مهار ويروس کرونا، با چند روز تعطيلي عمومي، موافقت کند.