ادغام بانك‌هاي نظامي سخت بود

آرمان ملي: معاون اول رئيس جمهورگفت: از ابتداي سال 98 خيلي نگران بوديم که فشارسنگين‌تري روي فروش نفت، بيمه‌ها، کشتيراني و صادرات داشته باشيم به همين دليل بودجه را تعديل کرديم اما خوشبختانه در عملکردي که در سه‌ماهه سوم اتفاق افتاد، اقتصاد کشور سال 98 را سال روبه رشد گذراند. اسحاق جهانگيري در ديدار با معاونان و مديران وزارت امور اقتصاد و دارايي گفت: ادغام بانک‌هاي نيروهاي مسلح در بانک سپه کار سختي بود. مديريت وزارت اقتصاد، محور بودن بانک مرکزي و دوستان در همان بانک‌ها باعث ادغام شد و شکل بانک سپه کاملا فرق کرده است. جهانگيري با اشاره به اينکه اعداد و ارقام شرکت‌هاي دولتي چند برابر بودجه کشور است، اظهار داشت: بالاخره اين تعداد شرکت‌هاي دولتي در وزارت اقتصاد نيازمند اقدامات و کارهايي است که بعضي از آنها هم در حال اجراست که بازدهي مناسب داشته باشد. دو هزار و 700 هزار ميليارد تومان دارايي اين شرکت‌هاست اهم اظهارات جهانگيري در ادامه آمده است.
{با اشاره به اينکه بايد تلاش در زمينه بهره‌وري مناسب در اين شرکت‌ها انجام شود}: اگر عملکرد شرکت‌هاي دولتي را شفاف در اختيار افکار عمومي قرار دهيم، ميزان بازدهي آنها بيشتر مي‌شود، اين را بايد بپذيريم که مديران ما 10 برابر رئيس‌شان از افکار عمومي نگران هستند.
سال 98 سال سختي بود، زيرا در سال 97 تحريم‌هاي آمريکا برگشت، از ابتداي سال 98 خيلي نگران بوديم که فشارسنگين‌تري روي فروش نفت، بيمه‌ها، کشتيراني و صادرات داشته باشيم به همين دليل بودجه را تعديل کرديم اما خوشبختانه در عملکردي که در سه‌ماهه سوم اتفاق افتاد، اقتصاد کشور سال 98 را سال روبه رشد گذراند.
در سه‌ماهه سوم سال 98 جهت تورم کاهنده شد، رشد اقتصادي هم با نفت و هم بدون نفت مثبت شد که بدون نفت 3/3 درصد و با نفت 3/1، 9 ماهه بدون نفت مثبت شد و البته با نفت منفي بود اما بيش از 470 هزار شغل جديد در سال 98 ايجاد شد.


تعداد بيکارهاي کشور روند کاهنده‌اي گرفت و براي اولين بار کاهشي شد. جهت اقتصاد کشور خوب پيش مي‌رفت که در سال 99 مي‌شد اميدوارتر باشيم که هم تورم کاهش پيدا کند و به عدد قابل قبولي برسد و هم رشد اقتصادي و اشتغال و حتي سرمايه‌گذاري بهتر شود که پديده جديدي به نام کرونا اتفاق افتاد که دغدغه مهمي در دنيا ايجاد کرد.
اينکه تبعات و آثار اين ويروس غير از سلامت مردم که مهمترين مساله و اصلي‌ترين مشکل کشور و دنياست، غير از آن روي مسائل اقتصادي، اجتماعي، سياسي اثر مي‌گذارد. برخي مي‌گويند که دنياي بعد از کرونا با دنياي قبل از کرونا دو جهان متفاوت خواهد بود و احتمالا روي پديده‌هاي بين‌المللي و نظم جهاني تاثيرات تعيين کننده‌اي بگذارد.
موضوع تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا را داشتيم که هدف آن اين بوده که کل اقتصاد ما را از بين ببرد. در واقع تحريم مراکز اقتصادي ما را تحت فشار گذاشته بود و با آن مبارزه مي‌کرديم و الان هم با موضوع جديد کرونا مبارزه کنيم.
وزارت اقتصاد و دارايي بخش اصلي پشتوانه نظري اقتصاد کشور است، البته نمي‌گويم تمام سياست‌هاي اقتصادي کشور فقط در وزارت اقتصاد تدوين و تهيه مي‌شود. بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه و جاهاي ديگري مثل وزارت نفت و صمت که البته بيشتر اجرايي هستند هم غيرمستقيم در اقتصاد نقش دارند اما وزارت اقتصاد و دارايي مهمترين ارگاني است که سياست‌هاي اقتصادي و نظريه اقتصادي کشور را تدوين مي‌کند.
ايران کشور ثروتمندي است و اگر در جهت رفاه مردم نتواند از اين ثروت به بهترين نحو استفاده کند اشکال از مديران ماست.