شکایت شهرداری از سحر قریشی

آفتاب یزد- گروه شبکه: باز هم سحر قریشی حاشیه ساز شد. به تازگی فیلمی از این بازیگر در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد او و دوستانش در حال قدم زدن در پارک هستند که در جمع دوستان با الفاظی به دور از احترام یک پاکبان را مخاطب قرار می‌دهد و به تمسخر او می‌پردازد. سحر قریشی در این فیلم که لباس سبز روشن پوشیده است در کنار یک پاکبان ژست گرفته و می‌گوید «من با این! ست کردم». بعد که با خنده به جمع دوستانش اضافه می‌شود، می‌گوید: «به من گفت برو، همین مونده که «این» به من بگه برو!» این فیلم در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری روبه رو شده است. بسیاری آن را توهین به پاکبان قلمداد کرده‌اند و خواستار برخورد با سحر قریشی شده‌اند. البته این بار اولی نیست که این بازیگر این چنین حاشیه ساز می‌شود پیشتر هم به دلیل رابطه‌اش با یک فوتبالیست در فضای مجازی جنجال به پا کرده بود.
> دلجویی شهرداری از پاکبان
به دنبال این اتفاق شهردار منطقه یک تهران از پاکبانی که مورد تمسخر سحر قریشی قرار گرفت، دلجویی کرد. به گزارش ایسنا، حمید موسوی با حضور در بوستان نیاوران در دیدار با پاکبان خطاب به او گفت: «خوشحالیم همکارانی مثل شما داریم که برای سلامتی مردم جان خود را به خطر می‌ اندازند. جایگاه شما برای ما رفیع است و ارزش کارتان را می‌دانیم. اینکه در این برخورد به خاطر حفظ جان و سلامتی این شهروند فاصله گذاری را رعایت کردید نشان می‌دهد که در کار خود مسئولیت پذیر هستید.» امین سلطانی، پاکبان نیز در این دیدار در پاسخ به این پرسش که چرا با این هنرپیشه معروف عکس یادگاری نگرفتید و از او خواستید که برود، گفت: «چون به ما یاد دادند که برای منتقل نشدن کرونا و حفظ سلامتی مردم باید فاصله خود را با آن‌ها حفظ کنیم.»
> شکایت مدیریت شهری از سحرقریشی


اما این رفتار زشت سحر قریشی نه تنها از چشمان اعضای شورای شهر دور نماند بلکه کار دستش داد و با شکایت مدیریت شهری روبه رو شد. در این راستا مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران با انتشار پستی اینستاگرامی از پیگیری شکایت مدیریت شهری از بازیگر سینما خبر داد.او نوشت: «برخورد توهین آمیز سحر قریشی با یک پاکبان فضای سبز شهرداری قابل پذیرش نیست و درصورت عدم برخورد مناسب بیم ‌آن می‌رود که این ناهنجاری به عرف جامعه تبدیل شود.» عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: «پاکبانان وکارگران امروز با حداقل حقوق و مزایا بیشترین زحمت را برای رفت وروب ‌و تمیزی شهر و بوستان‌ها می‌کشند و حداقل انتظار برخورد محترمانه و قدرشناسانه با این فداکاری‌ها داریم. لذا درصورت عدم عذرخواهی رسمی خانم سحر قریشی، به عنوان نماینده مردم قدرشناس تهرانی پیگیر شکایت مدیریت حقوقی شهرداری تهران از خانم سحر قریشی خواهم‌ بود تا خدای ناکرده اینگونه رفتارهای ناپسند تبدیل به هنجار جامعه نگردد.»
> رفتار سحر قریشی محکوم است
حجت نظری نیز دیگر عضو شورای شهر تهران در واکنش به این اتفاق در حساب توئیتری خود نوشت: «لباس پاکبان‌های عزیز که در این روزهای کرونایی هم چهره شهرمان را پاکیزه نگه داشته‌اند، به رنگ شرافت و غیرت است که بعید می‌دانم با هر رنگی سِت شود. رفتار طبقاتی، توهین‌آمیز و غیرانسانی خانم ‎سحر قریشی با پاکبان محترم محکوم است و انتظار می‌رود هنرمندان مردمی به آن واکنش نشان دهند.»
> مدیون پاکبانان هستیم
‏‏‏همچنین غلامحسین محمدی، ‏‏‏‏مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. محمدی در حساب توییتری خود ضمن انتشار به ویدئوی قریشی، به زحمات بی‌شائبه پاکبانان شهر اشاره کرده و نوشته است:« کاش بجای تبرج خودمان در برابر لنز دوربین‌های اغواگر، آدم‌ها را فارغ از شغل و لباس می‌دیدیم و لحظه‌ای تصور می‌کردیم اگر یک روز نباشند چه اتفاقی می‌افتد؟! شاید از نزدیک می‌دیدیم در این روز‌های کرونایی؛ زیبایی شهرمان را مدیون پاکبانان سبزپوش هستیم. »
> سحر قریشی عذرخواهی کند
از سوی دیگر صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با انتقاد از رفتار سحر قریشی، گفت: «سلبریتی‌ها در این ایام به جای تخریب بهتر است از ظرفیت فضای مجازی برای تقدیر از پاکبانان و نیروهای خدمات شهری استفاده کنند.» وی در خصوص بی‌احترامی سحر قریشی به یکی از پاکبانان شهر تهران به فارس گفت: «ما به شخص خاصی کاری نداریم اما شاید الان بیش از هر زمان دیگری با توجه به کرونا به این نتیجه برسیم که همه افراد جامعه اعضای یک پیکرند. کرامت و شان همه افراد یکسان است و شاید این حرکت ایشان که نمی‌دانیم به چه دلیلی رخ داده، از این جهت بیشتر آزاردهنده بود که تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه کارگران حوزه خدمات شهری دیده نشده است.» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران خاطرنشان کرد: «متاسفانه امروز که بسیاری برنامه‌ها ترتیب داده شده است تا بیشتر اعضای جامعه در خانه بمانند و به بیرون از منزل نیایند، شاهد این هستیم که پاکبانان و نیروهای خدمات شهری در کف کوچه و خیابان مشغول رفت و روب و تمیزی شهر هستند؛
آن وقت چنین صحنه‌هایی را شاهدیم.» وی ادامه داد: «ما در چنین شرایطی توقع داریم افرادی که می‌توانند الگوی
جامعه باشند از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرده و در جهت تقدیر از این افراد حتی به صورت نمادین قدم بردارند و به این عزیزان خسته نباشید بگویند، نه اینکه آنها را برنجانند. متاسفانه امروز به جای اینکه از این عزیزان تقدیر شود در برابر آنها برای سرگرمی رفتارهایی انجام می‌دهند و اینگونه به ما القا شد که زحمت این عزیزان نادیده گرفته شده است.» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: «ایشان باید در رفتار خودش تجدید نظر کرده و به گونه‌ای این رفتار را اصلاح کرده و از این پاکبان زحمت‌کش ما عذرخواهی کند.»
> واکنش پلیس
همچنین معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا هشدار داد که تهیه و به اشتراک گذاری هر گونه کلیپ تصویری، مطالب نوشتاری و عکس با محتوای توهین آمیز در فضای مجازی که باعث تشویش اذهان عمومی شود، جرم است و پلیس فتا با هنجار شکنان برخورد قانونی می‌کند. به گزارش ایسنا، سرهنگ رامین پاشایی اظهار کرد: «در پی انتشار کلیپ تصویری تحقیرآمیز از سوی یکی از بازیگران سینما، در مواجهه با فردی با شغل شریف پاکبان در فضای مجازی کشور که باعث
جریحه دار شدن احساسات عمومی و تماس‌های مکرر کاربران با پلیس، خواستار برخورد قانونی با این گونه جریانات شده‌اند، پلیس فتا اقدامات لازم و قانونی را برابر مقررات اعمال می‌کند.»
> واکنش کاربران
اما این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم در پی داشت.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«این گونه حرکات و سوء رفتارها از سحر قریشی بعید نیست... از این پس بیاییم این عزیزان پاکبان را «پیک بهداشت» خطاب کنیم و این را بدانیم و بفهمیم که گرامی‌ترین انسانها نزد خدا، با تقواترین آنهاست»
کاربر دیگری گفته است:« آهِ پاکبانی که سحر قریشی برای خنده تمسخرش می‌کند، کِی و کُجا دامنِ او را بگیرد، خدا داند...»
دیگری نوشت:« رفتگر صبح تا شب زحمت میکشه تا معابر شهرمون زیبا و تمیز باشن ولی توی بی‌سواد که «کوئنتین تارانتینو» و «فرانسیس فوردکاپولا» رو نمیشناسی و «فوردکاپولا» رو با آل پاچینو از هم تشخیص نمیدی دقیقا چیکار میکنی برای جامعت خانم سحر قریشی؟!»
کاربران دیگر نوشته اند: « نه خانم سحرقریشی، لباس رفتگر با لباس شما «ست» نشده، اما اخلاق و شعور شما اگر هم روزی داشته‌اید حتماً «ریست» شده است. کار نکرده‌اید و نمی‌فهمید که هستند کسانی که خسته‌ می‌شوند. جامعه‌تان را نمی‌شناسید و نمی‌دانید که هستند کسانی که نخواهند با شما «سلفی» بگیرند.»، «سرکار خانم قریشی برای انسان از اسم اشاره «این» استفاده نمیشه علاوه بر حداقل سواد سینماییت از حداقل شعور اجتماعی هم برخوردار نیستی»، « سحر قریشی خیلی خوب بازیو بلده،دید چند وقته خبری ازش نیست یه چیزی منتشر کرد که دوباره بیاد سر زبونا»، « کسانی که دیگران را تحقیر میکنن از حقارت درونی رنج می‌برند با پایین کشیدن دیگران سعی می‌کنن حقارت درونی را تسکین بدن»، «خانم سحرقریشی این که یه پاکبان از عکس گرفتن با شما امتناع میکنه نشون دهنده جایگاه و مقبولیت برخی سلبریتی هامون تو جامعه هست که چقدر شماها رو از پوسته مردم جدا میدونن. این که برمیگردی میگی همینم مونده این بگه برو هم کاملا نشون میده که چقدر خودت با تمام وجودت این رو لمس کردی»،«خیلی اوقات میتوان در کمال آرامش نشست و از روی کسی که قصد تمسخر، اهانت و بازی دادنت را دارد، رد شد مثل این پاکبان عزیزمون»