تردد به استان‌های پر خطر متوقف شود

در همين رابطه عليرضا زالي، مسئول مقابله با کرونا در تهران معتقد است که صحبت از کنترل يا کاهش همه‌گيري کرونا يک پيام غلط است و با افزايش تردد سرايت اين بيماري شتاب بيشتري مي‌گيرد. متاسفانه کنترل و يا کاهش بار بيماري کوويد-19 پيام غلطي است که به مردم رسيده است. او هشدار داده بيشتر شدن سفرهاي شهري قطعا با افزايش بار بيماري روبه‌رو خواهيم بود. انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران، نسبت به بروز موج ديگري از کرونا در اين استان هشدار داد و گفت: اگر روند روزهاي اخير در استان تهران ادامه يابد، همه گشايش‌هاي صورت گرفته، لغو و نسبت به اعمال محدوديت‌ها اقدام مي‌شود. مراجعات سرپايي، مبتلايان به ويروس کرونا به بيمارستان‌ها افزايش يافته است. اگر همين وضعيت ادامه پيدا کند کار سخت مي‌شود و رفت‌وآمدها و استفاده از وسايل حمل‌و‌نقل عمومي مثل مترو و اتوبوس بيش از آن ظرفيتي است که توصيه به فاصله‌گذاري اجتماعي مي‌شود.
هجوم مسافران ناقل به گيلان
اولين پيامد برداشتن محدوديت‌ها در شهرها و جاده‌هاي بين شهري که از يکم ارديبهشت‌ماه امسال اعمال شد، هجوم مردم به استان‌هاي شمالي بوده است. چند روز پيش سرهنگ امير طالبي سرپرست پليس راهور گيلان با اشاره به برداشتن محدوديت تردد بين استاني از اول ارديبهشت گفته بود که اين رفع محدوديت‌ها به معناي آغاز مسافرت‌ها از سوي هموطنان نيست؛ اما بسياري از مردم سفرهاي ارديبهشت خود را با رفتن به سمت استاني مانند گيلان آغاز کردند. محمدحسين قرباني نماينده تام‌الاختيار وزير بهداشت در گيلان از افزايش ورود مسافران به اين استان در روزهاي گذشته خبر داده و ابراز نگراني کرده که اين مسافرت‌ها موجب خواهد شد تا شمار مبتلايان به ويروس بيشتر شود.
نگراني از پيک دوم کرونا در قم


محمدرضا قدير، رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم از اقدامات زودهنگام دولت براي بازگشت کشور به روال عادي انتقاد کرده و گفته است: اگر پيک کنترل‌شده و روند نزولي ايجاد شده کرونا در استان قم را رها کنيم، دوباره از نظر اپيدمي با پيک دومي مواجه مي‌شويم که ممکن است شديدتر باشد. وي براي چندمين بار طي روز‌هاي اخير هشدار داد که عده‌اي فاصله‌گذاري اجتماعي و فاصله‌گذاري هوشمند را رعايت نمي‌کنند که اين مساله مي‌تواند خسارات جبران‌ناپذيري را به همراه داشته باشد. روند عادي‌سازي بايد به‌صورت پلکاني باشد و اين سخت‌گيري‌ها آرام‌آرام کم شود و شهر را رها نکنيم تا مردم يک‌باره از منزل بيرون نيايند، چون اين ويروس هنوز جوان است و ممکن است خود را بازسازي کرده و دوباره منشأ مشکل شود.
فارس در مواجهه با موج دوم
استان فارس و شهر شيراز يکي ديگر از مناطقي بودند که توانستند با اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي، روند شيوع و اپيدمي نگران‌کننده را کنترل کنند، اما در يک هفته اخير اين استان نيز با افزايش آمار مبتلايان روبه‌رو بوده و علي اکبري، نماينده شيراز در مجلس با تاکيد بر اينکه وضعيت شيوع بيماري کرونا در استان فارس طي چند روز اخير دوباره صعودي شده، لغو محدوديت تردد و بازگشايي‌ها را عامل افزايش بيماران مبتلا به کرونا در اين استان دانست. در استان فارس تا 7 - 8 روز گذشته بيماري کرونا به خوبي کنترل شده بود، اما شرايط فعلي نگران‌کننده است.
بازگشت کشور به روال عادي؟
محمد زاهدي اصل، استاد مددکاري اجتماعي که يکي از منتقدان لغو طرح فاصله‌گذاري اجتماعي در کشور است، به «آرمان ملي» مي‌گويد: رئيس‌جمهور از رسانه‌هايي که در رابطه با شيوع کرونا همزمان با فعاليت مجدد کسب و کارها ابراز نگراني مي‌کنند انتقاد مي‌کند، در حالي که جاي سوال است که بر مبناي کدام واقعيت‌ها و اطلاعات چنين تصميمي در هيات دولت گرفته شده که شرايط کشور آن هم در شرايط شيوع کرونا به وضعيت عادي بازگردد؟ اين يک واقعيت است که بسياري از مبتلايان به کرونا شناسايي نشده‌اند، چون امکانات ما محدود است، بنابراين با توجه به واقعيت‌هاي موجود در کشور، اين تصميم منطقي و متناسب با واقعيت‌ها نيست که وضعيت کشور را عادي اعلام نماييم. ارزش فعاليت‌هاي اقتصادي بسيار کمتر از حفظ سلامتي و جان مردم است و شايد در کوتاه‌مدت ما بتوانيم جريان عادي اقتصادي را به کشور بازگردانيم، اما با اپيدمي کرونا در دراز مدت لطمات جبران ناپذيري به اقتصاد وارد خواهد شد.
سردرگمي با تعدد تصميم‌ها
مصطفي اقليما، جامعه‌شناس و رياست انجمن علمي مددکاري اجتماعي ايران به «آرمان ملي» مي‌گويد: در همه نقاط دنيا که اين روزها با شيوع کرونا دست و پنجه نرم مي‌کنند، يک نفر تصميم‌گيرنده است و بقيه دستگاه‌ها و مسئولان پيرو آن تصميم، راه‌هاي مقابله با کرونا را بررسي مي‌کنند و به يک نتيجه واحد مي‌رسند. در تهران، دکتر زالي به‌عنوان مسئول مقابله با کرونا در پايتخت مخالف بازگشايي مشاغل و زمان شروع کسب و کارها بود، اما استانداري و دولت توجهي به هشدارهاي او نکردند. از سوي ديگر مسئولان وزارت بهداشت و در راس همه آنها وزير بهداشت، در چند وقت اخير هشدار مي‌دهد و رئيس ايشان که دکتر روحاني هستند، به هشدارهاي عضو کابينه‌اش بي‌توجه است. البته ناگفته نماند که دولت مسائل و مشکلات خود را دارد و وقتي مي‌بيند که ميليون‌ها نفر در کشور بيکار، روزمزد و کارگران قراردادي هستند و نمي‌تواند به آنها کمک کند، بي‌توجه به هشدارها دستور آغاز مجدد کسب و کارها را در زماني که اپيدمي کرونا با کاهش روبه‌رو است، را صادر مي‌کند. تنها کمکي که دولت توانست انجام دهد پرداخت زودهنگام يارانه‌ها در غالب وام بود. وي در ادامه افزود: آمار کاهشي چند وقت اخير به‌دليل قرنطينه خانگي مردم در ايام نوروز بوده و با توجه به اينکه مردم به شهرها و خيابان‌ها هجوم آورده‌اند، رسيدن به موج دوم و سوم کرونا اصلا دور از ذهن نيست و مي‌تواند بحران ساز باشد. خيلي از بيمارستان‌ها گنجايش پذيرش بيمار جديد را ندارند و بيماران را به کلينيک‌هاي شخصي و قرنطينه در منزل مي‌فرستند، با وجود اينکه هنوز اپيدمي کرونا از اول ارديبهشت‌ماه از راه نرسيده، اما تا پنجم ارديبهشت با 5/1‌درصد افزايش آمار به‌طور رسمي روبه‌رو بوده‌ايم. مردم در تعدد تصميم‌ها سردرگم شده‌اند و نمي‌دانند چه کار بايد بکنند. در هفته اول شيوع کرونا ما يک تحقيق در سراسر کشور انجام داديم که بزرگترين مشکل 50‌درصد مردم و نگراني آنها از بيکاري‌ و ادامه کسب و کارشان بعد از تعطيلات بود، حالا نيز بي‌پولي و بيکاري دغدغه بزرگ مردم است و با افزايش حقوق اندک دولت در سال 99 به غير از اپيدمي کرونا بايد منتظر اپيدمي فقر هم باشيم. هيچ‌فاصله‌اي در جامعه وجود ندارد چون در کشورهاي جهان سوم همه متخصص هستند و دستور مي‌دهند و کسي به صحبت‌هاي کارشناساني همچون دکتر زالي توجهي ندارند. اقليما با اشاره به موج سفرها و افزايش ترددها در شهرهاي کشور نيز خاطرنشان کرد: وقتي بسياري از شهرها به روال عادي بازگشته و هتل‌ها و مغازه‌ها باز هستند، سفر مردم در اين شرايط به استان‌هايي نظير کيش و گيلان امري طبيعي است و اگر جاده‌ها خلوت باشد، جاي تعجب دارد.