۱۵۶ ناشر از حضور در نمايشگاه كتاب آينده محروم شدند

همايون اميرزاده، سخنگوي شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه كتاب تهران در جمع خبرنگاران گفت: توسط كارگروه رسيدگي به تخلفات ناشران در ايام 10 روز نمايشگاه ناشراني كه به مراكز پخش تبديل شده بودند، شناسايي شدند و قبل از طرح در هيئت رسيدگي به تخلفات، تذكرات لازم را دريافت كردند بر اساس آيين نامه انضباطي نمايشگاه كتاب تهران ارائه كتب ساير ناشران توسط ناشران حاضر در نمايشگاه از مصاديق تخلف است و بايد برخورد قانوني در اين زمينه اعمال شود.
 از حدود سه سال گذشته تا كنون يكي از مطالبات جدي صنف از وزارت ارشاد به خصوص معاونت فرهنگي برخورد قاطعانه با اينگونه مراكز پخش در نمايشگاه بود كه به نظر مي‌رسد با اقداماتي كه اين دوره از نمايشگاه كتاب تهران انجام شد مي‌توان ارزيابي كرد كه سال آينده غرفه‌هايي كه بيشتر به مراكز پخش شباهت دارند به حداقل برسد يا به كلي از عرصه نمايشگاه حذف شوندوي افزود: اين اقدام در راستاي صيانت از حقوق ناشران حرفه‌اي و همچنين مخاطباني صورت گرفت كه حق دارند در اين فضاي نمايشگاهي با انتخاب عناوين مورد نياز به آنها دست پيدا كنند.  اميرزاده تصريح كرد: در مجموع روز گذشته هيئت رسيدگي به تخلفات روز پركاري را پشت سر گذاشت كه بيش از 60 درصد از اعضاي آن از صنف هستند و همين كارگروهي كه رصد مراكز پخش را برعهده داشت 90 درصد در حوزه صنف انجام شد.  وي افزود: از ابتداي نمايشگاه 227 رأي صادر شد كه بر اساس آن 156 ناشر كه حقوق هم‌صنفان خود را رعايت نكرده و مبادرت به تخلف محرز كرده‌اند از حضور در نمايشگاه آينده محروم شدند. از 156 محروم نمايشگاه سال آينده 146 تخلف مربوط به ارائه و فروش آثار ساير ناشران بوده و اين مراكز پخش بيش از 70 درصد محتواي غرفه‌هاي‌شان مربوط به آثار ساير ناشران بود كه هيئت رسيدگي به تخلفات ناشران بدون اغماض با آنها برخورد و آراي خود را در ساعت پاياني آخرين روز نمايشگاه به اين مراكز پخش ابلاغ و پيام مستدل، قانوني و محكم ارائه شد.  اميرزاده تصريح كرد: از مجموع اين آرا 39 مورد از 227 تخلف اقدام به نقد كردن بن كارت‌هاي الكترونيكي كردند كه با آنها برخورد لازم صورت گرفت، پذيرفته شده نيست كه يارانه‌هاي اندك حوزه نشر با نگاه سودجويانه اين افراد در مسيري غيراز نشر كشور هدايت شود.  وي گفت: البته پيش از برگزاري نمايشگاه هشدارهاي لازم به اين افراد داده شده و عدم نقض آراي صادره در دو سال گذشته نشان داد در نمايشگاه سي ام از حضور خاطيان جلوگيري مي‌شود.
البته اين مهم بر اساس فرآيند تأييد شده در آيين نامه است. اين افراد مي‌توانند بعد از پايان نمايشگاه مراتب اعتراض خود را به هيئت تجديدنظر تخلفات ناشران حاضر در نمايشگاه كه به زودي معرفي خواهد شد، ارائه كنند.  سخنگوي شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه گفت: 59 مورد جمع‌آوري كتاب، درج در پرنده و اخطار كتبي و اخذ تعهد، 156 مورد اخطار كتبي، محروميت از نمايشگاه كتاب تهران آينده و نمايشگاه كتاب استاني، هفت مورد تعطيلي تا پايان نمايشگاه پنج مورد تعطيلي يك روزه بوده است.
وي با اشاره به مصاديق تخلف نيز گفت: نقد كردن بن كارت، عدم رعايت شئون اسلامي، فروش كتاب بدون مجوز و بدون شناسنامه و ارائه آثار ساير ناشران از مصاديق تخلف بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
كماندوهاي امريكايي به صورت مخفيانه تروريست‌هاي سوري را آموزش مي‌دهند سرويس‌هاي امنيتي آلمان پناهجويان را مورد بازجويي قرار مي‌دهند طرح احتمالي تحريم ميشل عون ۱۵۶ ناشر از حضور در نمايشگاه كتاب آينده محروم شدند سالم‌سازي مدارس فوتبال با پلمب؟ ترامپ گرفتار طوفان خودساخته سهم تقريباً هيچ زنان از دولت يازدهم زنده باد اخلاق عيادت رهبر انقلاب از آيت الله شاهرودي، پروفسور تربيت و دو مادر شهيد و جانباز روحاني به مناظره دوطرفه دعوت شد لوله به جاي ارائه برنامه! رئيسي: سينه‌ام پر از اسرار است اخلاق اجازه نمي‌دهد مثل ديگران باشم ادامه تكذيب حضور قهرمانان در ستاد روحاني تأكيد جامعه مدرسين بر اصلح بودن حجت‌الاسلام رئيسي هلال احمر يا ستاد بنفش؟! سنا از «واكنش وحشتناك» ايران بترسد دولت يازدهم پرخرج‌ترين دولت ايران معرفي شد شارژ 300ميليارد دلاري زرادخانه سعودي سهام عدالت 10ميليون توماني مگه داريم؟ مگه ميشه‌؟ سپاه در انتخابات دخالت نمي‌كند