سهام عدالت 10ميليون توماني مگه داريم؟ مگه ميشه‌؟

نويسنده: هادي غلامحسيني
 اسحاق جهانگيري كانديداي دوازدهمين دوره رياست جمهور در آخرین مناظره تلویزیونی با اشاره به سهام عدالت 10 ميليون توماني 50 ميليون ايراني بزرگ‌ترين وعده انتخاباتي را   به ملت ايران داد كه بايد وي و ستاد انتخاباتي‌اش به افكار عمومي توضيح دهند سهامي كه هم اكنون 500 هزار تومان بدهي دولتي دارد و ارزش هر برگش بين يك تا 2 ميليون تومان هم نمي‌رسد چگونه و از كدام محل با درآمدي 200 تا 300 هزار ميليارد توماني قرار است ارزشش 5 تا 10برابر شود.  در تعريف پوپوليسم مي‌خوانيم كه نخبگان مردم را از طريق وعده و وعيد فريب مي‌دهند اين در حالي است كه وعده سهام عدالت 10ميليون توماني آنقدر بزرگ، غير عملي و تعجب‌برانگيز بود كه وعده‌هايي چون سه برابر کردن يارانه دهك‌هاي نيازمند جامعه كه صد البته شدني بود را به طور كل به حاشيه برد. اين در حالي است كه اسحاق جهانگيري از سوي حاميان و منتقدان در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري به عنوان فرمانده وعده‌هاي انتخاباتي معرفي شد. حال كانديداي پوششي دوازدهمين دوره رياست جمهوري مورد انتقادي قرار مي‌گيرد كه پيش از اين خود اين نقد را به افرادي كه وعده افزایش يارانه نقدي نيازمندان را به مردم داده بودند وارد كرده بود.
اسحاق جهانگيري و همچنين حسن روحاني از كانديداهايي كه وعده رشد يارانه نقدي را ارائه كرده بودند خواستند كه محل درآمدي تحقق رشد يارانه‌ها را ارائه كنند كه هم ابراهيم رئيسي و هم قاليباف اشاره داشتند هم اكنون دولت يازدهم طبق مستندات موجود در حدود 70 تا 80 هزار ميليارد تومان در سال از آزاد‌سازي قیمت كالاهايي چون آب، برق، گاز، بنزين، گازوئيل، نان و...  درآمدكسب مي‌كند كه طبق قانون بايد اين درآمد‌ها بين مردم توزيع مي‌شد اما هم اكنون دولت يازدهم به‌رغم جهش چندين برابري قيمت‌ها فقط بخش اندكي از درآمدها را بين مردم توزيع مي‌كند. در همين راستا اشاره اين كانديدا به فرار مالياتي 20 تا 40 هزار ميليارد توماني در كشور و سهم مالياتي ناچيز ثروتمندان در ارائه ماليات محل درآمدي خود جهش رشد يارانه‌هاي نقدي كه هم اكنون قدرت خريدش به زير 10هزار تومان كاهش يافته است را اعلام داشتند.
حال اسحاق جهانگيري كه در سومين مناظره خود در رسانه ملي ايران وعده سهام عدالت 10ميليون توماني را به 50 ميليون مشمول سهام عدالت ارائه داد بايد بگويد چگونه مي‌خواهد سهام عدالتي كه با گذشت 10 سال از اجراي طرح هنوز نيمي از اقساط دولت جهت آزاد‌سازي سهم پرداخت نشده است و به دليل افت بازار سرمايه ارزش تابلوي بورسي هر برگه سهم به يك تا دو ميليون تومان هم نمي‌رسد را به 10 ميليون تومان افزايش دهد.


در واقع 5 تا 10برابر كردن ارزش سهام عدالت نياز به يك منابع عظيم در حد بودجه عمومي يك‌سال كشور دارد كه انقدر اين وعده غير‌عملياتي و سنگين بود كه بسياري از اساتيد اقتصاد و آگاهان از اوضاع نابسامان طرح سهام عدالت، اسحاق جهانگيري را «‌فرمانده وعده‌هاي انتخاباتي‌» دوازدهمين دوره رياست جمهوري ايران معرفي كردند و در كمال تعجب مدعي شدند اسحاق جهانگيري يا به اشتباه وعده افزايش 5 تا 10برابري ارزش سهام عدالت را به 50 ميليون ايراني در مناظرات رسانه ملي داد يا اينكه وي منابعي 5 تا 8 برابر يارانه نقدي پرداختي به مردم ايران را در اختيار دارد كه مي‌خواهد از اين محل ارزش سهام عدالت 50 ميليون ايراني را چندين برابر كند.
در اين بين از آنجايي كه حسن روحاني و اسحاق جهانگيري خواستار اين بودند كه كانديداها بايد برنامه‌محور باشند و محل تأمين درآمد جهت رشد يارانه‌ها را اعلام كنند از اين رو به عنوان اصحاب رسانه و نماينده افكار عمومي از اين مسئولان فعلي كشور خواستاريم تا در ابتدا تكليف آزاد‌سازي همين سهام عدالت موجود در كشور را روشن كنند و سپس به ملت ايران توضيح دهند كه چگونه مي‌توان ارزش سهام عدالت را به 5 تا 10 برابر افزايش دهند. گفتني است حسن روحاني در سال 92 مدعي شده بود كه موضوع سهام عدالت و آزاد‌سازي اين سهام را شش ماهه حل و فصل مي‌كند اما تا پايان دولتش نتوانست اين طرح را تعيين تكيف كند. نكته جالب‌تر آنكه دولت يازدهم بدون اجازه مجلس به سبد سهام شركت‌هاي سهام عدالتي دستبرد زده است و تعدادي از شركت‌هاي ارزنده همچون پالايشگاه‌ها را از پرتفوي سهام عدالت خارج كرده‌اند كه كارشناسان اين اقدام دولت را بر خلاف عدالت، سياست‌هاي كلي اصل 44 ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، تقويت تعاوني‌ها و مردم مستضعف عنوان مي‌كنند.
گفتني است كه هم اكنون عموم 50 ميليون مشمول طرح سهام عدالت براي آزاد‌سازي سهام عدالت بايد مبلغي در حدود 500 هزار تومان هم به حساب دولت واريز کنند تا شايد بتوانند به برگه سهمي دست يابند كه ارزشش كمتر از يك ميليون تومان است.
سایر اخبار این روزنامه
كماندوهاي امريكايي به صورت مخفيانه تروريست‌هاي سوري را آموزش مي‌دهند سرويس‌هاي امنيتي آلمان پناهجويان را مورد بازجويي قرار مي‌دهند طرح احتمالي تحريم ميشل عون ۱۵۶ ناشر از حضور در نمايشگاه كتاب آينده محروم شدند سالم‌سازي مدارس فوتبال با پلمب؟ ترامپ گرفتار طوفان خودساخته سهم تقريباً هيچ زنان از دولت يازدهم زنده باد اخلاق عيادت رهبر انقلاب از آيت الله شاهرودي، پروفسور تربيت و دو مادر شهيد و جانباز روحاني به مناظره دوطرفه دعوت شد لوله به جاي ارائه برنامه! رئيسي: سينه‌ام پر از اسرار است اخلاق اجازه نمي‌دهد مثل ديگران باشم ادامه تكذيب حضور قهرمانان در ستاد روحاني تأكيد جامعه مدرسين بر اصلح بودن حجت‌الاسلام رئيسي هلال احمر يا ستاد بنفش؟! سنا از «واكنش وحشتناك» ايران بترسد دولت يازدهم پرخرج‌ترين دولت ايران معرفي شد شارژ 300ميليارد دلاري زرادخانه سعودي سهام عدالت 10ميليون توماني مگه داريم؟ مگه ميشه‌؟ سپاه در انتخابات دخالت نمي‌كند