من یک مجازی کارم!

هفته قبل درباره یک کسب وکار سنتی صحبت کردیم. راه اندازی یک سوپرمارکت نیاز به خلاقیت و نوآوری چندانی ندارد. به خاطر نیاز مردم به مواد غذایی همیشه یک بازار حداقلی تضمین شده وجود خواهد داشت، اگرچه به خاطر امکان حضور انواع رقبا در نزدیکی شما و از دست دادن بازار این گونه کسب و کارها همیشه در معرض ریسک هستید. اما برخی کسب و کارها هستند که بر بستر شرایط نوین و نیازهای آتی زندگی بشر سوار می شوند. هر روز از یافته های علمی و فناوری های جدید می شنویم. اما کسب و کارهایی که بر این فناوری ها سوار می شوند کمتر موردتوجه قرار می گیرند. امروز با معرفی چند ایده در این حوزه، ذهن شما را با دنیای کسب وکارهای نوین اینترنتی درگیر می کنیم تا بتوانید از این ایده ها الهام گرفته و کسب وکارهایی راه بیندازید که در آینده سود سرشاری نصیب شما کند.
 
هنوز هم فرصتی برای ایجاد فروشگاه اینترنتی وجود دارد؟
یکی از متداول ترین روش های رو به گسترش کسب و کار اینترنتی، ایجاد فروشگاه آنلاین است. حتما بسیاری از شما امروزه با دیجی کالا، بامیلو، زنبیل، 5040 و ... آشنا هستید. فروشگاه هایی که ابتدا از فروش های کوچک شروع کردند و چون به موقع وارد بازار شدند توانستند رشد کنند؛ مثلا دیجی کالا از فروش دوربین های عکاسی شروع کرد و به مرور محصولاتش را گسترش داد. 5040 هم از یک اتاق کوچک 2×2 همراه با پیک موتوری شروع کرد و حالا بخشی از بازار فروش اینترنتی را گرفته است. اما آیا این ایده جایی برای رشد دارد؟ پاسخ مثبت به این سوال مشروط است؛ اگر امروز شما بخواهید یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنید یا باید نوآوری ویژه ای داشته باشید و یا روی یک حوزه تخصص کار کنید. یک روش هم این است که ایده های پیاده شده در کشورهای دیگر را بومی کنید.
شرکت آمریکایی مرغ خانگی اجاره می دهد!


توجه به محصولات ارگانیک هر روز بیشتر از قبل می شود. این خود یعنی یک فرصت کسب و کار. یک کارآفرین در آمریکا از این فرصت رو به رشد به این شکل استفاده کرده که به مردم مرغ خانگی و قفس اجاره می دهد.
 پایگاه rent the chicken که حالا در بسیاری از ایالت های آمریکا پایگاه دارد تصمیم گرفت که به جای فروش محصولات ارگانیک، ظرفیت تولید آن را به مردم اجاره بدهد. مردم تعدادی مرغ و قفس را اجاره کرده و چند ماه نگه می دارند و تخم مرغ ارگانیک آن را استفاده می کنند. اگر راضی بودند می توانند مجموعه را برای همیشه بخرند. جذابیت این روش به آن است که مردم از ارگانیک بودن تخم مرغی که می خورند مطمئن اند.
این مثال که یک مسیر برای نوآوری در فروش اینترنتی را نشان می دهد دارای جهت گیری آینده پژوهانه هم هست؛ یعنی بر این واقعیت در حال وقوع تکیه کرده که گرایش به محصولات ارگانیک رو به افزایش است. آیا نمی توان با همین جهت گیری، کسب و کارهای اینترنتی جذاب ایجاد کرد؟

جستجو و تطبیق را آسان کنید
هرچه جامعه بزرگتر می شود، جستجوی کالا و خدمات مناسب هم سخت تر می شود. یک رسته بسیار مهم و رو به گسترش از کسب و کارهای اینترنتی بر همین موضوع متمرکز است؛ یعنی یک واسطه بین جستجوگران یک کالا یا خدمت با ارائه دهندگان آن ایجاد می کند. دیوار یک مثال موفق این حوزه است که البته به صورت عمومی عمل می کند. اما می توان نوآوری های شگرفی در این حوزه انجام داد. مثالی که در ادامه می آید ممکن است الهام بخش باشد:
تخفیف یاب محلی
حتما دیده اید که فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، میوه فروشی ها و ... در برخی مواقع، برخی از محصولات را به دلایلی ارزانتر می فروشند. مثلا برخی میوه فروشی ها در انتهای شب یا آخر هفته این کار را می کنند. یا افرادی که در حال تغییر محل یا تغییر شغل هستند نیز محصولات را با تخفیف می فروشند. سوپرمارکت ها هم گاهی اوقات به خاطر تخفیفی که از شرکت تولید یا توزیع کننده دریافت کرده اند ترجیح می دهند یک تخفیف خوب به مشتریانشان بدهند. در تمام این شرایط تقریبا تنها راه تبلیغات و اطلاع رسانی نصب بنر یا کاغذ نوشته جلوی مغازه یا فروشگاه است. اگر یک کارآفرین خوش ذوق بتواند با طراحی یک اپلیکیشن همه تخفیف های یک محله را به مردم اطلاع رسانی کند می تواند به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کند. بعد می توان همین کار را برای محله های مختلف انجام داد. توسعه اپلیکیشنی برای انجام این کار و جذب مخاطب، می تواند یک ابزار قوی برای تبلیغات هم باشد؛ یعنی علاوه بر حق اشتراک و نصب اپلیکیشن (که می توان از مردم یا فروشندگان یا هر دو اخذ کرد) تبلیغات هم  می تواند محلی برای درآمدزایی باشد. برخی پایگاه ها هم اکنون با ایجاد پایگاه های تخفیف خرید گروهی کاری نسبتا مشابه انجام می دهند که می توان از تجربه آنها استفاده کرد.
در جستجوی پروژه
مردم به دنبال کار و درآمد هم هستند! با گسترش فضای مجازی، کسب و کارهای اینترنتی و دورکاری هر روز بیشتر رونق می گیرد. علاوه بر آن افرادی هم که تمایل به دورکاری  وانجام پروژه برای کسب درآمد بیشتر دارند رو به افزایش اند؛ از کارمندانی که وقت آزاد دارند تا دانشجویانی که می خواهند در کنار درس پروژه هایی هم انجام داده و درآمد کسب کنند. آن سوی دیگر عرضه پروژه هم کم نیست؛ از تایپ و ترجمه تا برنامه نویسی و راه اندازی سایت تا انجام پروژه های تخصصی. اگر شما این جویندگان پروژه را به آن عرضه کنندگان وصل کنید یک کار جدید راه انداخته اید. ضمن اینکه درصدی از مبلغ انجام پروژه هم به عنوان کارمزد به شما می رسد. در این حوزه هم گروه ها و پایگاه هایی فعال شده اند؛ پونیشا، برنامه جو، پارس کدرز و .. .   نمونه هایی هستند که هم اکنون تعداد زیادی پروژه گرفته اند و معاملات بسیاری را هم جوش داده اند. اما هنوز به اندازه نیاز بازار رشد نکرده اند. مخصوصا در حوزه های تخصصی هنوز جا برای کار بسیار است.