به چه کسی رای بدهیم؟

با نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز انتخابات 29 اردیبهشت یکی از مهم ترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که به چه کسی رای بدهیم؟ برای رسیدن به مصداق در رای دادن یکی از مسیرها و الزاماتی که باید طی کنیم، توجه به شاخص ها و ملاک های انتخاب است. براین اساس پیش از آنکه بدانیم به چه کسی باید رای بدهیم، باید سوال کنیم کدام نامزد ملاک های مورد نظر برای آن که یک گزینه «اصلح» باشد را داراست؟ این ستون تا انتخابات 29 اردیبهشت به بیان برخی شاخص ها از منظر امام خمینی (ره) و حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می پردازد.
مقدم داشتن مصالح امت اسلامی بر مصلحت خود
در دیدگاه امام(ره) تقدم بخشیدن مصالح امت اسلامی بر مصالح فردی همان عبارت کار کردن برای اسلام است. در واقع، درجه بالاتر در مسلمانی آن است که افراد علاوه بر اینکه متدیّن باشند، برای اسلام کار کنند و این مهم نیاز به بستر سازی، فرهنگ سازی و تبلیغ دارد که از شرایط کاندیداهای اصلح در دیدگاه امام(ره) می باشد. ایشان می فرمایند:« من متواضعانه از شما می‌خواهم که حتی‌الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی، متعهد، غیر منحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدّم ندارند».
(صحیفه امام، جلد12، ص149)


 همت اش بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف های انقلاب باشد
آنچه که در این فاصله و در این فرصت مهم است، این است که مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخاب خوب هم داشته باشند. همان طور که عرض کردیم، یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای کشور باقی می ماند. برای انتخاب خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. من ان‌شاءا... در آینده مطالبی عرض خواهم کرد؛ اما اجمالاً معیار اصلی این است که کسانی سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در  جهت هدف های انقلاب باشد. آنچه ما در این سال های طولانی از خیرات و برکات به دست آورده‌ایم، به برکت هدف های انقلاب بوده است؛ هر جایی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدف های انقلاب اسلامی و هدف های اسلامی بوده است. کسانی سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشانند و وارد میدان شوند. (بیانات حضرت آیت ا... خامنه ای در دیدار اقشار مختلف مردم‌25 اردیبهشت 1392)