رشد 70 درصدی بورس از نمای نزدیک

حتی اگر اهل بورس هم نباشید، این روزها، حتما بسیار از بورس شنیده‌اید و درباره ورود به بورس هم با خودتان تامل کرده اید. اخبار می گوید که رشد بورس در حدود 40 روز گذشته از سال جدید بیش از 70 درصد بوده است اما آیا همه سهامداران از این سود بهره برده اند؟ واقعیت این است که برخی سهم های بورسی در همین مدت سود بسیار بیشتری از مقدار رشد شاخص داشته اند و برخی دیگر حتی 10 درصد هم رشد نکرده اند. متاسفانه حتی برخی از فعالان این روزهای بورس هم از رشد جا مانده اند و این روزها احساس زیان می‌کنند. اما چرا؟ واقعیت این است که در این روزهای پررونق بورس، تنها کافی است که برخی اصول ابتدایی سهامداری را رعایت کنید تا یک سود معقول کسب کنید. اما گاهی طمع یا ناآشنایی با قواعد موجب زیان یا عقب ماندگی از سود بازار می شود. در شماره امروز ضمن توضیح وضعیت رشد قیمتی سهم های مختلف بازار و گروه های مختلف، توصیه هایی برای ورود به بازار یا تغییر سبد دارایی داریم.
 
 
رشد بی سابقه بورس زیر ذره بین
شاخص کل بورس یک عدد کلی است که وضعیت کلی رشد بازار را نشان می دهد و لزوما رشد همه بازار متناسب با این شاخص نیست. چنان چه جدول زیر نشان می دهد، بیش از 150 نماد بازار سرمایه در سال 99 کمتر از 30 درصد بازدهی داشته اند!
چند مثال روشن از جامانده ها
برای مثال نماد بازار پایه ای پتروشیمی فسا را در نظر بگیرید. این نماد 28 اسفند سال گذشته 257 تومان قیمت داشته است در حالی که در انتهای معاملات چهارشنبه گذشته، 244 تومان بوده است. یعنی این سهم نه تنها از رشد 70 درصدی کلیت بازار سهمی نبرده بلکه حدود 5 درصد هم به سهامدارانش ضرر زده است. نکته مهم این که ، فسا اصلا شرکت نیست و صرفا یک پروژه با حداقل پیشرفت است اما سهام این پروژه در دوره ای رشد افسارگسیخته داشته است. نمادهای بسیار زیاد دیگری هم قابل شناسایی اند که وضعیت مشابه داشتند؛ جهرم، داراب، بانک آینده و ... . علت عقبگرد این سهم ها یا عملکرد خیلی ضعیف و نداشتن پشتوانه است  یا رشدهای افسارگسیخته تا انتهای سال 98. لذا اگر این روزها وارد بورس می شوید حواستان باشد که هر خریدی به سود منجر نخواهد شد.
گروه های پراقبال 99؛ از بانکی تا پتروشیمی
اگر می خواهید سبددارایی تان در بورس را تغییر دهید  یا این که به تازگی وارد بورس شدید، سعی کنید دارایی تان را به 5 تا 8 قسمت مساوی تقسیم کنید و هر بخش را در شرکت ها با ویژگی های خاصی سرمایه گذاری کنید. یک یا دو بخش از دارایی را می توانید به گروه های پراقبال این روزها اختصاص دهید. گروه بانکی از جمله این گروه هاست که طبق برخی تحلیل ها پیشرو بازار در سال 99 خواهد بود. گریز بانک ها از زیان و سوددهی، شناسایی سود از محل تسعیر دارایی های ارزی، فروش دارایی های مازاد و افزایش سرمایه از جمله دلایلی است که به عنوان مزیت این گروه بیان می شود. البته نمادهای بانکی(به جز بانک ملت) رشد قابل توجه قیمتی داشته اند و اکنون از منظر شاخص های سنتی ارزش گذاری، ارزنده نیستند اما در صورت تداوم وضعیت فعلی بورس، سهم های این گروه می توانند بازدهی مناسبی ایجاد کنند. در این میان و از منظر نسبت قیمت به درآمد با ثبت عدد حدود 5، بانک ملت بهترین وضعیت را دارد. در صورتی که این سود برای بانک ملت تکرار شونده باشد، خرید بانک ملت بسیار کم ریسک خواهد بود. این روزها گروه های فلزی-معدنی و پتروپالایشی و خودرویی هم بسیار مورد توجه بازارند. اما از منظر بنیادین تنها برای پتروشیمی ها چشم انداز رشد سود وجود دارد. چرا که افت قیمت نفت و کالاهای اساسی، اکثر این شرکت ها را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. به جز پتروشیمی ها که قیمت مواد اولیه شان شدیدا کاهش یافته اما قیمت محصولات نسبتا افت کرده و ممکن است بتوانند با رشد سودآوری قیمت‌های فعلی را موجه کنند.
چند پیشنهاد دیگر برای سبدچینی نسبتا کم ریسک
حواستان باشد که این روزها همان طور که بازدهی بورس بسیار بالاست، ریسک آن هم بالاست. یک روش ساده برای کاهش و کنترل ریسک، تشکیل سبد متنوع است. اگر دارایی تان را 5 قسمت کردید برای یک یا دو قسمت، پیشنهادهایی در بالا ارائه کردیم. یک قسمت دیگر را هم می توانید در سهم های عرضه اولیه اخیر که تقریبا بدون دردسر رشد می کنند سرمایه گذاری کنید. البته برای این منظور لازم است که در صف های خرید نمادها بنشینید و سهم هایی را رصد کنید که حجم عرضه روزانه بیشتری دارند. با توجه به حجم عرضه ها، خرید عرضه اولیه های انجام شده در دو ماه اخیر، خیلی هم سخت نیست.
حتما یک بخش از دارایی را نیز به صندوق های بورسی اختصاص دهید. البته  به تازگی  قیمت این صندوق ها هم متورم شده است و صندوق های غیرقابل معامله پیشنهاد بهتری است. این صندوق ها علاوه بر تسهیم ریسک، امکان بهره بردن از سود رشد بورس را هم فراهم می‌کند. طبیعتا اگر آشنایی های حداقلی با بورس ندارید، تمام سرمایه را به این صندوق ها ببرید و از سرمایه گذاری مستقیم خودداری کنید.