داد مردم از گرانی، اصرار مسئولان به کاهش قیمت!

زنده روحیان/  درحالی‌که امروز اگر به بازار مراجعه کنید خواهید دید برخی اقلام سبد خانوار نسبت به اسفند سال گذشته بعضاً 100 درصد افزایش قیمت داشته‌است اما مسئولان نظارت بر بازار استان از کاهش قیمت برخی اقلام خبر می‌دهند و به  افزایش قیمت ها اشاره نمی کنند.
به گزارش خراسان رضوی، نشست خبری تنظیم بازار با حضور معاونان بازرگانی و بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی و رئیس اتاق اصناف مشهد برگزار شد که با حواشی زیادی همراه بود. در این نشست معاون بازرسی سازمان صمت، گزارشی از وضعیت افزایش قیمت کالاها در استان داد و گفت: از ابتدای فروردین تا ابتدای اردیبهشت در 19 قلم مواد غذایی ،متوسط افزایش قیمت فقط در سیب‌زمینی بوده و در هشت قلم نیز کاهش قیمت داشتیم؛در هفت‌قلم مواد پروتئینی، دو قلم کاهش قیمت داشتیم و در مرغ افزایش قیمت از 9500 تومان به 10 هزار و 700 تومان به وجود آمده که پایین‌تر از نرخ مصوب است و در بخش لبنیات نیز هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتیم.
شجاعی درباره افزایش قیمت حبوبات اظهار کرد: کاهش قیمت در محصولات به این صورت بوده که مثلاً در حبوبات و نخود کرمانشاهی قیمت 21 هزار و 500 تومان بوده که در ابتدای اردیبهشت به 21 هزار و 300 تومان و لوبیا از 24 هزار تومان به 23 هزار تومان رسیده است. رئیس اتاق اصناف نیز بر  صحت سخنان معاون سازمان صمت مهر تایید گذاشت و گفت: می‌توانید در بازار این قیمت‌ها را بررسی کنید.
این اظهارات معاون سازمان صمت در حالی است که برخی کالاها و اقلام سبد خانوار از اواخر اسفندماه تاکنون افزایش قیمت زیادی داشته‌است؛ به‌طور مثال قیمت عدس و لوبیا از اسفندماه تاکنون با تغییر قیمت 10 هزارتومانی به 20 و 23 هزار تومان رسیده‌است. قیمت برنج پاکستانی از حدود 13 هزار تومان امروز به 17 و 18 هزار تومان رسیده است. تغییر قیمت در میوه بسیار محسوس‌تر بوده است ؛طوری که سیب گلابی از حدود 8 هزار تومان در روزهای آخر سال گذشته به 15 هزار تومان و پرتقال از 7 و 8 هزار تومان به 16 تا 18 هزار تومان رسیده و گلایه‌های مردم را در پی داشته است که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره شده است.  از سویی اگر قیمت مرغ امروز با کاهش روبه‌رو شده، به دلیل مازاد تولید است و نه به دلیل مدیریت بازار.


البته  نبود نیروی کافی برای انجام بازرسی‌های مستمر و خلأ قانونی برای ضمانت اجرایی داشتن بازرسی‌ها بارها در گزارش‌های مختلف روزنامه خراسان رضوی منعکس‌شده است. بااین‌حال معاون بازرسی سازمان صمت در خصوص بازرسی‌های انجام‌شده توسط این دستگاه نظارتی در استان گفت: از ششم اردیبهشت تا ۱۰ اردیبهشت ۸۴۰۰ مورد بازرسی انجام‌شده که 5900 فقره مربوط به مشهد بوده و از این تعداد ۸۱۴ تخلف در سطح استان باارزش 6.7 میلیارد ریال کشف‌شده است.
وی افزود: تعداد بازرسی‌هایی که به‌صورت تخصصی در حوزه کالاهای سلامت‌محور از اول اسفند تا هفتم اردیبهشت داشتیم به ۶۹۷۷ عدد می‌رسد که ۲۱۷ پرونده تشکیل شد و ارزش این پرونده‌ها ۵۴ میلیارد    ریال بود.
بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در حاشیه این جلسه در واکنش به گزارشی که درباره گرانی حبوبات در روزنامه خراسان رضوی چاپ‌شده بود، گفت: خبرنگاری که در حوزه اقتصاد کار می‌کند، باید الفبای اقتصاد را بداند. من می‌دانستم که تغییر قیمت ارز نیمایی و یارانه‌ای برای حبوبات چه زمانی بوده است ولی ما ادبیات اقتصادی را هم بلد هستیم و می‌دانیم که تا تأثیر تصمیمات دولتی بر بازار اتفاق بیفتد، زمان می‌برد و با تغییر در قیمت کالاهای وارداتی قیمت تولیدات داخلی تغییر می‌کند. وی در گزارش مورداشاره دلیل افزایش قیمت حبوبات را مربوط به تصمیم حذف حبوبات از دریافت ارز دولتی در خردادماه سال گذشته دانسته بود.