چالش ماسك در تهران با وضعيت قرمز

پس از کش‌و‌قوس‌هاي فراوان و بحث‌هايي در رابطه با ناتواني در رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و تعطيلي مترو، بالاخره استفاده از ماسک در مترو و بي‌آرتي از سيزدهم ارديبهشت هنگام استفاده از اين ‏وسايل اجباري شد و قرار است شهرداري در 127 ايستگاه مترو و پايانه اتوبوسراني، ماسک به قيمت يارانه‌اي توزيع نمايد. عليرضا زالي، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران گفت که هرچند تاکنون استفاده از ماسک ‏در حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو تاحدود زيادي توسط شهروندان انجام مي‌شد، از سيزدهم ارديبهشت ‏ماه، استفاده از ماسک به‌صورت اجباري انجام خواهد شد. با اين حال سيدمناف هاشمي، معاون شهردار تهران خبر مي‌دهد: «قيمت ماسک تک لايه يک‌هزار تومان و ماسک چند لايه دو‌هزار تومان است.» به گفته‌ هاشمي، بيش از 50‌درصد مردم از دستکش و ماسک استفاده مي‌کنند، اما تلاش بر اين است براي 50‌درصد ديگر نيز شرايط را به‌گونه‌اي فراهم کنيم تا ماسک با قيمت مناسب در اختيار آ‌نها قرار گيرد.» اما با وجود رعايت الزامات بهداشتي از سوي ‏بسياري از شهروندان و فروش ماسک به قيمت دولتي در مبادي ورودي 25ايستگاه مترو، هنوز ‏اجباري به استفاده از ماسک نيست.
کمبود ماسک در تاکسي
از سوي ديگر علاوه بر ماسک مورد نياز بيش از 500‌هزار مسافر روزانه متروي تهران، به گفته مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاکسيراني‌هاي شهري کشور، در صورت اجراي طرح اجباري شدن ماسک در شهرهاي کشور، فقط رانندگان تاکسي روزانه به 400‌هزار جفت دستکش و 400‌هزار ماسک نياز دارند. اين رقم براي مسافران شرکت واحد اتوبوسراني تهران، به تعداد مسافران روزانه آن که در حال حاضر 400‌هزار نفر عنوان شده نيز مورد نياز است که با تکميل بازگشايي‌ها و بازگشت شمار مسافران به روزهاي قبل از شيوع کرونا، شمار مسافران آن به يک‌ميليون و 500‌هزار نفر خواهد رسيد.
تجربه کشورهاي ديگر


اجباري‌شدن ماسک در مترو درحالي در ايران و پس از گذشت حدود دوماه اجباري مي‌شود که در ‏بعضي از کشورهاي دنيا استفاده از ماسک به رويه بدل شد و حتي براي آن جريمه هم درنظر گرفته ‏شد. نمونه‌اش آلمان است که در اکثر ايالت‌ها پوشيدن ماسک در سوپرمارکت‌ها؛ مراکز خريد و ‏همچنين وسايل نقليه عمومي اجباري است و همه افراد بالاي 6 ‌سال بايد از آن استفاده کنند و ‏مجازاتي که براي ناقضان اين تدابير تعيين شده، از هشدار تا جريمه نقدي است. جريمه‌هايي که رقم آن ‏در ايالت‌هاي مختلف آلمان متفاوت است. اين اتفاق در کشوري چون اتريش هم افتاده و دولت جمهوري ‏چک هم از اواخر اسفندماه استفاده از ماسک را براي همگان اجباري کرد و آندره و بابيش؛ ‏نخست‌وزير اين کشور در توئيترش به دونالد ترامپ توصيه کرد که به شيوه چک تأسي کند؛ چراکه ‏يک ماسک ساده به ادعاي او «ابتلا به کرونا را تا 80‌درصد کاهش مي‌دهد.» ‏در ايران؛ درخواست براي اجباري‌شدن ماسک در مترو و اماکن عمومي روز 26 فروردين با مخالفت ‏ستاد ملي مبارزه با کرونا مواجه شد. خبر اين مخالفت را زهرا ‌نژادبهرام، عضو هيات‌رئيسه شوراي ‏شهر تهران اعلام کرد و در گفت‌وگويي هم از بي‌اطلاعي از دلايل اين ‏مخالفت خبر داد: «بيش از 15روز از مخالفت ستاد ملي گذشته و حالا قرار است ماسک در مترو اجباري ‏شود و هنوز خبري از اجباري‌بودن آن در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيست.»‏ ‌نژادبهرام تصريح کرد: «به‌دليل بازگشايي ادارات و واحدهاي صنفي و با افزايش شمار مسافران متروي تهران، طرح اجباري کردن استفاده از ماسک در مترو در دستور کار قرار گرفته، اما ستاد مديريت ملي کرونا با آن مخالفت کرده است». او افزود: «ما معتقديم مترو محل نشر ويروس کروناست و همچنان درخواست داريم مترو بايد تعطيل شود.»