مشاغل کم‌خطری که قربانی کرونا شدند

از آنجايي که کادر درماني بيمارستان‌ها براي بهبود وضعيت جسماني بيماران در تلاش هستند. بنابراين؛ به نسبت ساير مشاغل بيشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار مي‌گيرند و طبق آمار دو هزار و 286 فرد مبتلا شده‌اند و تعداد 122 تن از پرستاران بر اساس ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. چند روز پيش دکتر شهلا خسروي، مشاور وزير بهداشت در امور مامايي نيز اعلام کرد که تاکنون 500 مادر باردار کرونايي در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند. وي در پاسخ به سوالي درباره تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي نيروهاي مامايي در بحران کرونا تصريح کرد: حدود 240 ماما به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند و براساس آخرين اطلاع ما حدود 40 تا 50 نفر آنها در بيمارستان‌ها بستري هستند و متاسفانه سه نفر در حوزه مامايي جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. با اين وجود، بسياري از پرستاران از نبود امکانات و تجهيزات مراقبت شخصي گلايه دارند.
مشاغل کم‌ريسک، با آمار بالا
دولت در حالي تصميم به بازگشايي بعضي از واحدهاي صنفي گرفت که اين اقدام پيشتر مايه اختلاف وزارت بهداشت و وزارت صمت شده بود.وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي بر عدم وقفه در کار و توليد کشور تاکيد داشت و وزارت بهداشت هم اين دستورالعمل را مغاير با مسئوليت ستاد ملي مقابله با کرونا در ايران دانسته بود. با وجود اينکه تالارها، رستوران‌ها، کافه‌ها، استخر و سونا، سالن‌هاي زيبايي زنانه، باشگاه‌هاي ورزشي و آموزشگاه‌هاي علمي از جمله مشاغل پرخطر هستند، اما روند ابتلا به کرونا در مشاغل کم خطر نيز از آمار تقريبا بالايي برخوردار است. يکي ديگر از مشاغلي که پر خطر شناخته شده است، کارمندان بانک هستند که همه روزه با افراد زيادي در ارتباط هستند. براساس آمار از 3 هزار فرد مبتلا، تعداد 45 نفر فوت شده‌اند. مشاغلي مانند رانندگان تاکسي حدود 450 نفر مبتلا و 33 نفر تا 15 ارديبهشت فوت شده‌اند. اول ارديبهشت بود مديرعامل اتحاديه اتوبوسراني کشور اعلام کرد که تاکنون 70 نفر از رانندگان اتوبوسراني کشور به بيماري کرونا مبتلا شدند و هفت نفر از اين افراد هم در اثر اين بيماري جان باخته‌اند. از تعداد 30 نفر مبتلا به ويروس کرونا در شرکت بهره‌برداري مترو نيز تعداد 26 نفر آنها از پرسنل (87 درصد)، سه نفر از آنها پليس مترو (10 درصد) و يک نفر آنها از پرسنل پيمانکاران بودند. کارکنان شهرداري تهران نيز يکي ديگر از مشاغلي است که بيشتر در معرض کرونا قرار دارند، با اين حال و طبق آخرين آمار، حدود 300 نفر از کارکنان شهرداري تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند. هفته پيش بود که غلامرضا رحيمي‌پور، رئيس اداره سرمايه انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اينکه در تمامي مراکز و پادگان‌ها و اماکن نيروهاي مسلح هيچ مورد فوتي نداشته‌ايم و از بين صدها هزار سرباز تنها تعداد 54 نفر به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند تصريح کرد: «اين تعداد نيز اغلب در خارج از مراکز آموزشي و بيرون از محيط سربازي به اين بيماري مبتلا شده‌اند که با تلاش‌ها و اقدامات مفيد و مثمرثمر کادر درماني نيروهاي مسلح بحمدا... بهبود يافته و از بيمارستان‌ها و مراکز درماني ترخيص شده‌اند.» با اين حال رئيس پليس راهور از ابتلاي 133 نفر از نيروهاي پليس راهور به کرونا خبر دارد که خوشبختانه کسي از آنها فوت نکرده است. چند روز پيش نيز ابوالفضل شکارچي، سخنگوي ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: عده کمي از نيروهاي بازنشسته ما و تعداد معدودي از نيروهاي کادر ما که درگير کرونا بودند، جان‌ باختند، چهار نفر هم از پزشکان و پرستاران بر اثر ابتلا به اين ويروس فوت کرده‌اند.
آمار دفن در بهشت زهرا


آمار‌ها نيز از روند کاهشي مبتلايان به کرونا در کشور گزارش مي‌دهد، با اين حال چند روز پيش، محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي شهر تهران خبر داد که در دو ماه گذشته 13 هزار نفر در تهران دفن شده‌اند و البته اعلام نکرد که چه تعداد از اين افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند. وي گفت: با مقايسه تعداد افراد فوت شده در سال جاري و مدت مشابه سال گذشته مي‌توان به آمار افراد جان باخته بر اثر کرونا دست يافت. از سوي ديگر بر خي از منابع خبري اعلام کردند که پس از شيوع کرونا، ثبت احوال آمار مرگ در کشور را اعلام نمي‌کند. با اين حال سيف‌ا... ابوترابي، سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور درباره علت اعلام نکردن آخرين آمار مرگ‌ومير در کشور گفت: به طور معمول آمار سه ماهه آخر هر سال تا پايان فروردين يا ارديبهشت سال بعد اعلام مي‌شود که با توجه به اعلام ستاد ملي کرونا در خصوص عدم اعلام آمار از سوي ديگر نهادها، همه آمارها در اختيار ستاد ملي کرونا قرار گرفته و از سوي آنها اعلام خواهد شد.