تست کرونا به شرط ابتلا!

محمد حسام مسلمی/ این روزها که کرونا همه دنیا را درگیر خودش کرده، افراد با مشاهده علایمی مشابه این بیماری نگران می شوند که شاید کرونا آن ها را هم درگیر کرده باشد، سرفه، تب و تنگی نفس که به گفته پزشکان از علایم اولیه ابتلا به کروناست نیز به نگرانی آن ها دامن می زند. اولین نکته ای که افرادپس از مشاهده علایم مشابه کرونا برای رفع نگرانی به آن فکر می کنند، مراجعه به مراکز درمانی و انجام تست کروناست. در بسیاری از کشورهای دنیا این روزها از همه افرادی که علایم یاد شده را دارند، تست کرونا گرفته می شود اما آن طور که برخی شهروندان مشهدی در تماس با روزنامه خراسان اعلام کرده اند، برخی مراکز درمانی از انجام تست کرونا برای افرادی که حتی دارای چندین علامت از جمله سردرد، تنگی نفس، سرفه و تب هستند نیز امتناع می کنند، حال سوالی که پیش می آید این است که چه ساز و کاری برای گرفتن تست کرونا از افراد دارای علایم این بیماری وجود دارد؟ سوالاتی که در گفت و گو با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پیگیری آن می پردازیم.دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پیگیری های «خراسان رضوی» می گوید: همه بیمارانی که دچار سرفه یا تنگی نفس می شوند بیمار کرونایی نیستند و نیاز یا عدم نیاز به گرفتن تست کرونا به تشخیص پزشک است، این موضوع در استان توسط نظام الکترونیکی ارجاع انجام می شود. وی می افزاید: کار طبابت همانند کار قضاوت است، اگر پزشکی مدرک تحصیلی گرفته و لیاقت طبابت دارد در پذیرش بیمار، تجویز نسخه و ترخیص هم باید به پزشک اعتماد کرد. دکتر بحرینی تصریح می کند: اگر بیماری احساس کند که پزشک تخصص کافی ندارد قاعدتا به پزشک دیگری مراجعه و مشورت های دیگری از سایر پزشکان دریافت می کند، در هر صورت ما یا باید مجتهد باشیم یا مقلد، اگر مقلد باشیم باید از حرف مجتهد پیروی کنیم و در علم پزشکی نیز این گونه است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره این گلایه برخی شهروندان که با وجود داشتن علایم بیماری کرونا از آن ها تست کرونا گرفته نمی شود، می گوید: بیماران کرونایی علایم تشخیصی خودشان را دارند، این را هم پزشک می تواند مشخص کند، در نظام سطح بندی ممکن است تشخیص پزشک این باشد که نیاز به پیگیری ندارد و با دارو برطرف می شود، مگر در سال گذشته که کرونا نبود افراد مشکل سرفه و تنفس نداشتند؟ آیا این ها کرونا داشتند؟ وی ادامه می دهد: اگر پزشک تشخیص داد که بیمار به سطح 2 مراجعه کند، در این سطح آزمایش های خاص، رادیوگرافی و... انجام می شود و پزشک متخصص فرد را معاینه می کند اما اگر باز هم پزشک تشخیص داد با توجه به علایم بیمار، پیگیری بیشتری نیاز است، فرد بیمار به بیمارستان که به عنوان سطح3 در نظام ارجاع مطرح است معرفی و در این مرحله به خانواده فرد بیمار نیز مراجعه و سایر مراحل شامل تست و... طی می شود.
بحرینی با بیان این که در بحث بیماری کرونا فرایند نظام ارجاع اجرا می شود، می گوید: نظام ارجاع موفق ترین شیوه در کشور بوده و با اجرای آن در مشهد، به جرئت عرض می کنم در هیچ شرایطی در بیمارستان ها  با ازدحام بیماران مواجه نبودیم. وی تصریح می کند: ازوقتی نظام ارجاع در استان اجرا شده هر فردی با یک سردرد به بیمارستان مراجعه نمی کند.
در ادامه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد سوال می کنیم که آیا آزمایشگاه های فعال در بخش خصوصی اجازه گرفتن تست کرونا از مردم را دارند یا خیر؟ وی پاسخ می دهد: اگر آزمایشگاه های بخش خصوصی توان گرفتن تست کرونا را دارند می توانند این کار را انجام  دهند، ضمن این که هم اکنون تست کرونا در آزمایشگاه جهاد دانشگاهی که متعلق به بخش عمومی غیر دولتی است نیز انجام می شود، در بیمارستان امام حسین (ع) هم همین طور.
کمبود کیت تست کرونا نداریم


دکتر حمیدرضا رحیمی مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در پاسخ به سوال «خراسان رضوی» مبنی بر این که آیا در استان و مشهد با کمبود کیت تست کرونا مواجه هستیم؟ می گوید: به هیچ عنوان با کمبود کیت مواجه نیستیم، بخش اصلی کیت کرونا در ایران ساخته می شود و تعداد آن نیز زیاد است و کمبودی در این زمینه نداریم.وی می افزاید: افرادی که دارای علایم شبه کرونا هستند باید به نزدیک ترین مرکز 16 ساعته محل سکونت خود مراجعه کنند،  در این مراکز یک شرح حال از بیمار گرفته می شود اگر مشکوک باشد تست کرونا می گیرند و تست کرونا هم رایگان است، آدرس این مراکز 16 ساعته که اکنون  به 10 ساعت کاهش یافته در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اطلاع رسانی شده است. رحیمی یادآور می شود: اگر هم کسی می خواهد آزمایش شخصی کرونا دهد، می تواند به آزمایشگاه جهاد دانشگاهی مشهد مراجعه کند، آن ها هم طبق دستورالعملی که وجود دارد به صورت تلفنی وقت می دهند و از افرادی که درخواست تست کرونا داشته باشند با دریافت هزینه این کار را انجام می دهند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که روزانه چه تعداد تست کرونا گرفته می شود؟ می گوید: روزانه 750 تست کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرفته می شود.
390 هزار تومان هزینه تست کرونا در جهاد دانشگاهی
معاون پزشکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز درباره ساز و کارهای انجام تست کرونا در این نهاد به «خراسان رضوی» می گوید: جهاد دانشگاهی استان روزانه به صورت میانگین ظرفیت 200 نفر را برای گرفتن تست کرونا دارد. دکتر بید خوری در گفت و گو با خراسان رضوی با بیان این که هزینه تست کرونا در جهاد دانشگاهی برای نمونه هایی که از مراکز بهداشت معرفی می شوند رایگان است، می افزاید:برای بیمارانی هم که توسط پزشک به ما معرفی می شوند یا خود افراد برای تست کرونا مراجعه می کنند، میزان هزینه دریافتی 390 هزار تومان است.
یک نکته:
اگر چه به کارگیری نظام ارجاع در درمان بیماران کرونایی ،طبق آنچه مسئولان استانی و کشوری اعلام کرده اند تاثیرات مثبتی از جمله جلوگیری از ازدحام بیماران در بیمارستان ها را در پی داشته است اما این مطالبه و درخواست از سوی بسیاری از شهروندان وجود دارد که در صورت دارا بودن برخی علایم کرونا بتوانند تست مربوط را به راحتی و حتی المقدور با هزینه اندک انجام دهند،به خصوص آن که اعلام می شود اکنون کمبودی در تعداد کیت های لازم برای انجام تست کرونا در کشور و جود ندارد .از سوی دیگر اگر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نگرانندکه پاسخ به این مطالبه مردمی باعث ازدحام در بیمارستان ها شود که البته نگرانی درستی است ،می توان مراکزی را در سطح شهر برای این منظور در نظر گرفت تا شهروندان برای انجام تست به آنجا مراجعه کنند.
اما در حال حاضر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید که فقط از بیماران در سطح 3 تست کرونا گرفته می شود، به بیان دیگر بیماران مشکوک و دارای علایم در سطح یک و دو با آزمایش ها و معاینات دیگری در مراکز درمانی مواجه می شوند، مطلبی که از این رفتار استنباط می شود این است که ظاهرا تنها از بیمارانی که ظن قوی به ابتلایشان وجود دارد، تست کرونا گرفته می شود تا این ظن قوی به یقین تبدیل شود و بیمار درمان لازم را بگیرد.