اولین روز منفی بورس پس از یک ماه

شاخص کل بورس تهران، دیروز برای اولین بار در یک ماه گذشته، افت کرد. اگرچه روند نزولی آغازشده از صبح سه شنبه در میانه معاملات دیروز متوقف شد و بسیاری از سهم‌های بزرگ به مدار مثبت برگشتند اما در اثر افت قابل توجه نماد شرکت های پتروشیمی، مخصوصا پتروشیمی خلیج فارس، شاخص کل 2647 واحد افت کرد و به زیر 978 هزار واحد بازگشت. البته نماد تازه وارد شستا دیروز به دلیل انتشار اطلاعات جدید متوقف شد و معامله نشد و این موضوع مانع از حمایت شستا از شاخص کل شد.
به گزاش خراسان، در بازار دیروز تقریبا شاهد یک وضعیت دو قطبی بودیم؛ حدود نیمی از سهام در محدوده مثبت و حتی صف خرید قرار گرفتند و نیمی دیگر در محدوده منفی با صف فروش های قابل توجه. در نتیجه این شرایط ملتهب، ارزش معاملات در بورس و فرابورس در مجموع به 18 هزار میلیارد تومان رسید.
در شرایطی که پیش بینی می شود با بازگشایی شستا در معاملات شنبه و همچنین خودروسازان و تداوم رشد نمادهای بانکی، پالایشی و برخی فلزی ها، شاهد رکوردشکنی جدید شاخص بورس باشیم، اظهارنظرها در خصوص خوب یا بد بودن این رشدها ادامه دارد.
2 نظر متفاوت درباره وضعیت بورس


در این خصوص آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن حمایت از رشد بورس به آثار مثبت آن از جمله تسهیل تامین مالی بنگاه ها، آزادشدن منابع بانک‌ها و ... گفت: مردم به اظهار نظر‌های منفی درباره آینده بورس توجه نکنند، اما مسئولان هم به انتقادات توجه کنند.
در سوی دیگر، حسین زاده بحرینی نماینده اقتصاددان مشه د در مجلس ضمن مقایسه وضعیت برخی شرکت های بورسی با بحران پدیده شاندیز مشهد که اکنون رفع شده است، درباره ایجاد پدیده های قانونی هشدار داد. حسین زاده بحرینی با اشاره به سود 500 درصدی پدیده طی مدت فعالیت تا سال 1393 نوشت: این درحالی است که در سه سال گذشته، بازده سهام ۴۱۹ شرکت از مجموع ۵۰۶ شرکت حاضر در بازار سرمایه ایران، بیشتر از ۵۰۰ درصد بوده ‌است! همچنین سهامداران ۲۱۳ شرکت بازده بالاتر از ۱۰۰۰ درصد، سهامداران ۵۸ شرکت بازده بالاتر از ۲ هزار درصد، سهامداران ۲۹ شرکت بازده بیشتر از ۳ هزار درصد و سهامداران سه شرکت هم بازده بالاتر از ۱۰ هزار درصد را تجربه کرده‌اند، یعنی ارزش دارایی آن‌ ها بیشتر از صدبرابر شده ‌است!