محمدرضا ستاری چین را جدی بگیریم

در اوج جدال‌های رسمی و رسانه‌ای درخصوص نقش یا اهمال چین در مهار ویروس کرونا و در حالی که مقامات کاخ سفید برخلاف گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا دائماً تاکید می‌کنند که کرونا ویروس جدید از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین ساخته و منتشر شده است، دو روز قبل خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که انستیتو روابط بین‌الملل معاصر چین که وابسته به وزارت امنیت این کشور است در گزارشی برای شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری چین با بیان اینکه احساسات ضد چینی در جهان به اوج خود از زمان تظاهرات دانشجویان در میدان تیان‌آنمن در سال 1989 رسیده است، توصیه کرده که دولت پکن باید خود را برای رویارویی گسترده نظامی با آمریکا آماده کند.
هرچند برخی از تحلیلگران انتشار چنین گزارشی را در راستای جنگ تبلیغاتی پکن در برابر فشارها تلقی کرده و برخی نیز معتقدند که چنین مواردی نشان دهنده حساسیت چینی‌ها نسبت به تهدید سرمایه‌گذاری و امنیت ملی این کشور است؛ اما شواهد جنبه‌هایی جدی‌تری را نشان می‌دهد. در طول سال‌های اخیر قدرت رو به ظهور چین به عنوان مهم‏ترین رقیب ایالات متحده در جهان مطرح شده و گفته می‌شود که با ادامه یافتن روند فعلی، چینی‌ها تا سال 2030 به بزرگ‏ترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهند شد؛ امری که طبق یک قانون نانوشته بزرگ‏ترین اقتصاد دنیا را به بزرگ‏ترین ماشین جنگی دنیا نیز تبدیل خواهد کرد. به همین دلیل به گفته بسیاری از تحلیلگران اولویت راهبرد امنیت ملی آمریکا در قرن 21 بر پایه مهار چین و عدم افول جایگاه هژمونیک خود در نظام جهانی قرار گرفته و حتی برخی نیز مدعی هستند، بخش قابل توجهی از سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه هم مربوط به این راهبرد امنیت ملی این کشور برای مقابله با قدرت پکن است.
در همین راستا علی‏رغم تمامی این گمانه‌زنی‌های صورت گرفته درخصوص رقابت تنگاتنگ میان ایالات متحده و چین، طی چند ماه گذشته تحولاتی رخ داده که چنین پیش‌فرض‌هایی را به میزان زیادی تایید می‌کند. نخست اینکه در میانه جنگ تجاری آمریکا و چین و بر خلاف آنچه عقب‌نشینی چینی‌ها پیش‌بینی می‌شد، آنها ضمن مقابله به مثل با آمریکا، به بخش‌هایی از اقتصاد این کشور نیز ضربه زدند.
دوم اینکه با شیوع بحران کرونا، چینی‌ها به عنوان مرکز شیوع این بیماری علاوه بر اینکه توانستند از این چالش بیرون بیایند، بلکه با در پیش گرفتن دیپلماسی کرونایی ضمن کمک به سایر کشورها، موجبات نگرانی شدید کشورهای غربی را نیز فراهم کردند. در این رابطه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که قصد دارند با حمایت از شرکت‌های زیان دیده به سبب شیوع کرونا، مانع از خریداری سهام آنها توسط چین شوند. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که اروپایی‌ها به واسطه شیوع کرونا با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند و برخی اعضای اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به چین هستند، پکن همچنان با ارسال کمک‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی به کشورهای آسیب دیده اروپایی، عملاً خلاء همکاری آمریکا با اروپا را پر کرده است. همچنین برآورد ناظران غربی تاکید می‌کند که اصرار بر چنین فرآیند مهار چین در مناسبات اقتصادی و تجاری می‌تواند به تجارت 750 میلیارد دلاری میان چین و اروپا نیز آسیب برساند.
سومین نکته این است که گزارش‌ها نشان می‌دهند، چین در حال جایگزین کردن ارزهای دیجیتال خود به جای دلار آمریکا به خصوص در بورس است؛ امری که خطوط نبرد یک جنگ اقتصادی بزرگ میان دو کشور را از هم اکنون ترسیم کرده و به گفته تحلیلگران هرچند وجه مشخص دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ جنگ تجاری با چین بوده، اما درصورت پیروزی احتمالی او در دوره دوم، ممکن است ترامپ رئیس‌جمهوری باشد که علناً سقوط تاریخی دلار را به این واسطه شخصاً نظاره‌گر باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا می توان در نقد هر فیلم، هر شخصیت را نماد یک گروه اجتماعی دانست؟ از «دایی‌جان ناپلئون» تا «نقی معمولی» محمدرضا ستاری چین را جدی بگیریم «ابتکار» از واکنش‌ها به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس گزارش می‌دهد پس‌لرزه های یک مصوبه انتخاباتی تنش میان چین و آمریکا تا کجا؟ پاییز داغ در راه است «ابتکار» تاثیر کاهش حجم معاملات بر قیمت در حوزه مسکن را بررسی کرد بازار مسکن در غبار کرونا و بورس «ابتکار» از تلاش مسئولان برای تشدید پروتکل‌های بهداشتی همزمان با کاهش محدودیت‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی: تولید، امنیت‌بخشِ اقتصاد در برابر ویروس‌های مهاجم است سخنگوی وزارت بهداشت: ابتلا به کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت فرصت بی‏نظیر تامین مالی بنگاه‏های بخش خصوصی یک تحلیلگر مسائل کشور‌های عربی مطرح کرد چرخش امارات در قبال ایران ذوالفقاری: تجربه مدیریت کرونا الگویی برای حل سایر بحران‌ها در کشور است