«ابتکار» از تلاش مسئولان برای تشدید پروتکل‌های بهداشتی همزمان با کاهش محدودیت‌ها گزارش می‌دهد

بازگشت کرونا از کانال فرافکنی مسئولان
زهرا داستانی
کمتر شغل و کسب‏وکاری پیدا می‌شود که حالا پس از گذشت یک ماه از آغاز بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌های کرونایی بسته مانده باشد. در تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا آرایشگاه‌های زنانه و مردانه که جزو کسب‌وکارهای پرخطر بودند، با رعایت پروتکل بهداشتی که تصور اجرای آن غیر عملی به نظر می‌رسد دوباره بازگشایی شده‌اند. بازگشایی کسب‌و‌کاری چون آرایشگاه که بیشترین سطح تماس فردی در کمترین فاصله اجتماعی را دارند، در حالی رقم خورده است که مسئولان بهداشتی خبر از شرایط شکننده تهران در برابر کرونا می‌دهند. این موضوع فقط مختص به تهران نبوده و استاندار خوزستان از افزایش دوباره شمار مبتلایان کووید 19 در این استان خبر می‌دهد. استانی که این روزها نه تنها با کرونا که با گرد و غبارهایی که از عراق به سویش می‌آید دست به گریبان است. گرد و غباری که با بارندگی پیش‌بینی شده ممکن است به قطعی آب و برق مردم در این‌ روزها بینجامد.
تقریبا نزدیک به 26 روز در سایر استان‌ها و نزدیک به 18 روز در تهران است که درپی اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، فعالیت واحدهای صنفی کم‌خطر به صورت تدریجی آغاز شده و حتی بسیاری از واحد‌های صنفی که طبق اعلام ستاد ملی مدیریت کرونا واحدهای پرخطر معرفی شده بود، بازگشایی شده‌اند. از لیست کسب‌وکارهایی که ستاد ملی کرونا از واحدهای صنفی پرخطر از جمله فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا منتشر شده، تقریبا بیشتر آنها به جز قهوه‌خانه‌ها، کافه‌ها، چایخانه‌ها، رستوران و اغذیه فروشی‌هاکه به صورت بیرون بر و برخی باشگاه‌های ورزشی که یه به صورت نیمه باز فعالیت می‌کنند، مابقی به صورت رسمی و به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به محدودیت‌‌ها و تعطیلی‏شان پایان داده‌اند و کسب‌وکار را اگرچه به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما مطابق روزهای پیش از کرونا از سر گرفته‌اند. پاساژهای مسقف و بازار پر هیاهوی تهران از اول اردیبهشت به دستور ستاد فعالیت خود را تا ساعت 18 آغاز کردند، تمام مراکز شماره‌گذاری خودرو و آموزشگاه‌های رانندگی از ۶ اردیبهشت ماه دوباره به کار خود بازگشتند، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی مردانه و زنانه‌ نیز روز گذشته فعالیت خود را از سر گرفتند. این بازگشایی‌ها را باید در کنار لغو محدودیت‌های سفر بین شهری و استانی، بازگشایی مساجد 132 شهرستان که گرچه اسامی این شهرستان‌ها از زبان رئیس جمهوری یا مسئولان دیگر شنیده نشده ولی برخی از مساجد تهران را نیز شامل شده است، احتمال برگزاری مراسم روز قدس البته با تمهیدات بهداشتی و شاید با خودرو و بازگشایی برخی مدارس در مناطق کم‏خطر از 27 اردیبهشت، اعلام زمان برگزاری آزمون‌های سراسری و امتحانات نهایی دانش‌آموزان در راستای مبارزه با کرونا در ایران در نظر گرفت. سیاست‌هایی که به بازگشت زندگی به شرایط عادی و کم توجهی مردم به رعایت فاصله اجتماعی منتهی شده است.


12 روز از زمانی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از احیای محدودیت‌ها درصورت کاهش سطح هشدار‌ها و هوشیاری مردم و اوج گرفتن دوباره بیماری کووید 19 در کشور خبر داد و از مردم خواست که کماکان هشدار‌ها را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند و به مسئولان در کنترل بیماری تا رسیدن به یک وضعیت با ثبات و قابل اطمینان کمک کنند، می‌گذرد. در این 12 روز اما نه تنها عرصه اجتماعی ایران شاهد اعمال سیاست‌‌ها و اتخاذ تدابیری برای افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی نبود، بلکه در عوض با لغو محدودیت‌های باقی‌مانده و از سر گیری کسب‌وکارهای خطرناک روبه‌رو شد. تدابیری که به افزایش هرچه بیشتر تردد مردم در خیابان‌ها و حضور در مراکز پر تردد و به صدا در آمدن زنگ خطر در وسایل حمل و نقل عمومی چون مترو انجامید. 10 اردیبهشت ماه، فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از افزایش تعداد مسافران مترو تهران خبر داد؛ مسافرانی که به تعدادشان طی یک هفته ۴۱ هزار نفر افزوده شده و به بیش از ۵۵۰ هزار نفر در روز رسیده است.
در این میان اما همچنان مسئولان در حالی که از یک سو با کاهش محدودیت‌ها از سو مردم را راهی خیابان می‌کنند اما از سوی دیگر از شرایط شکننده شهرها و احتمال ابتلای تعداد بیشتری از مردم به بیماری کرونا می‌گویند. علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با وجود اینکه آمار مبتلایان به کووید 19 در تهران را بدون تفاوت قابل توجه با روزهای گذشته دانسته اما از شرایط شکننده و بی‌ثبات استان تهران در زمینه بیماری کرونا سخن گفته است. به گفته او، هرگونه بی‌احتیاطی و تقلیل ملاحظات بهداشتی می‌تواند موجب شکل جدیدی از بروز بیماری در استان تهران شود. او باز هم از گروه‌های پرخطر خواسته است که از حضور در سطح شهر اجتناب کنند؛ چرا که تغییری در شرایط بوجود نیامده و شهر تهران به عنوان شهری آلوده تلقی می‌شود و بسیاری از سطوح به ویروس کووید ۱۹ آلوده است.
اعلام شکننده بودن استان تهران در برابر بیماری کرونا اما در حالی است که آمارهای ارائه شده از سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نشان می‌دهد که هم اکنون سد مقابل بیماری کرونا در این استان شکسته است و احتمال بازگشت این بیماری در خوزستان و آغاز موج دوم آن وجود دارد. رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان روز سه‌شنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته است که «پس از پایان تعطیلات و رفع محدودیت‌ها، آمار ابتلا به بیماری کووید 19 افزایش داشته و دلیل این افزایش را، به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط کرده است. پروتکل‌هایی که عدم رعایت آنها از سوی مردم رخ داده و مسئولان در آن بی‌تقصیرند.
همان پروتکل‌هایی که به گفته زالی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در تهران، رعایت آن توسط تهرانی‌ها پایین‌تر از کل کشور است. او گفت: «مکان‌هایی مثل مراکز پیشخوان و مراکز تعویض پلاک محل مراجعه حجم زیادی از افراد است و در آن‌ها امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، به نظر می‌رسد پروتکل‌هایی که برای این مراکز صادر شده در تناسب با شرایط جمعیت حاضر در آن ها نیست.» زالی معدل تهرانی‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را حدود ۶۲ درصدی عنوان کرده و گفته است: «معدل 62 درصدی تهرانی‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی درحالی است که متوسط کشوری بین ۸۰ تا ۸۵ درصد بوده است و از همین‌رو است باید پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر شده و تغییر یابد‌.»
با وجود این، در حالی همچنان صحبت‌ها از بازگشت کرونا و آغاز موج دوم بیماری در بسیاری از شهرها به ویژه کلانشهرهای ایران سخن به میان می‌آید که حالا مسئولان در عین حال که محدودیت‌‌ها را رفع می‌کنند و به نقض فاصله‌گذاری اجتماعی دامن می‌زنند، از تظیم پروتکل‌های سختگیرانه برای صاحبان کسب‌وکارها خبر می‌دهند. پروتکل‌های سختگیرانه‌ای که براساس پیش‌بینی سخنگوی مدیریت کرونا در تهران، تا اواسط هفته آینده وضعیت تهران در زمینه اجرا و عملیاتی شدن آنها حداقل در مورد اصناف و مشاغل بسیار مطلوب‌تر خواهد شد. اتفاقی که مشخص نیست چگونه و با چه امکانات نظارتی قرار است رقم بخورد. با این حال همچنان مردم قربانیان اصلی کرونا ویروس و سیاست‌های یک و بام و دو هوای مسئولان در ایران هستند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا می توان در نقد هر فیلم، هر شخصیت را نماد یک گروه اجتماعی دانست؟ از «دایی‌جان ناپلئون» تا «نقی معمولی» محمدرضا ستاری چین را جدی بگیریم «ابتکار» از واکنش‌ها به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس گزارش می‌دهد پس‌لرزه های یک مصوبه انتخاباتی تنش میان چین و آمریکا تا کجا؟ پاییز داغ در راه است «ابتکار» تاثیر کاهش حجم معاملات بر قیمت در حوزه مسکن را بررسی کرد بازار مسکن در غبار کرونا و بورس «ابتکار» از تلاش مسئولان برای تشدید پروتکل‌های بهداشتی همزمان با کاهش محدودیت‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی: تولید، امنیت‌بخشِ اقتصاد در برابر ویروس‌های مهاجم است سخنگوی وزارت بهداشت: ابتلا به کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت فرصت بی‏نظیر تامین مالی بنگاه‏های بخش خصوصی یک تحلیلگر مسائل کشور‌های عربی مطرح کرد چرخش امارات در قبال ایران ذوالفقاری: تجربه مدیریت کرونا الگویی برای حل سایر بحران‌ها در کشور است