«ابتکار» رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند

خط و نشان روحانی برای ۱+۴
گروه ایران و جهان - ماجرای تلاش‌های ایالات متحده به منظور جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اکنون تبدیل به یک جدال دیپلماتیک و رسانه‌ای بزرگ میان تهران و واشنگتن شده است.
هرچند ایالات متحده همزمان با خروج یکجانبه از برجام، زمزمه‌هایی در خصوص عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح کرده و دائماً به همراه شرکای اروپایی خود برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را به عنوان تهدیدی جهانی مطرح می‌کرد، اما ماجرای اصلی از زمانی آغاز شد که روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در حال تهیه پیش‌نویس قانونی است که به واسطه آن بتواند ضمن ذی‌نفع نشان دادن واشنگتن در قطعنامه 2231، مانع از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود.
گفتنی است طبق توافق برجام در سال 2015 و مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، پنج سال پس از راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل لغو خواهد شد که این امر قرار است در مهرماه امسال مطابق با این قطعنامه عملی شود.


موضع‌گیری دوباره پمپئو
در این میان و در حالی که بخش قابل توجهی از کارشناسان و حتی دیپلمات‌های غربی چنین تلاشی از سوی آمریکا را محکوم به شکست عنوان کرده و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز به صراحت اعلام کرده که عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل منجر به مرگ نهایی برجام خواهد شد، بار دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری مدعی شد: مردم آمریکا باید بدانند که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ متعهد است که از تمام ابزارهای‌مان استفاده کند تا نگذارد دست ایرانیان به سلاح‌های متعارف بیشتری برسند. من قانع شده‌ام که ما این توانایی را داریم.
این گفته‌های وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تلاش‌های آمریکا در جهت جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد: اگر بخواهند که مانع تحقق این دستاورد شوند و منافع ما دراین زمینه تامین نشود، طبیعی است که ایران در برابر این موضوع واکنش قاطعی نشان می‌دهد و همان‌طور که اشاره شده در آن صورت چیزی از برجام باقی نمی‌ماند. آن وقت ایران در ارتباط با این گونه اقدامات تدابیری که اتخاذ کرده است را اجرا می‌کند.
عواقب خطای 1+4
از سوی دیگر در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها به تلاش‌های اخیر آمریکا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته تصریح کرد که آنچه آمریکایی‌ها درباره به تحریم تسلیحاتی ایران مطرح می‌کنند، باید بدانند جزء لاینفک توافق هسته‌ای است و اگر بنا باشد که این تحریم‌ها تحت هر شرایطی بازگردد، پاسخ ما پاراگراف آخر نامه‌ای است که من به سران ۴+۱ نوشتم. آنها می‌دانند که اگر چنین خطایی را مرتکب شوند چه عواقب وخیم و شکست تاریخی برای آنها خواهد بود. ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه 2231 را نمی پذیرد و حق مسلم ماست که از تحریم تسلیحانی در چهارچوب قطعنامه 2231 خارج شویم. البته ما چه سلاح بخریم چه بسازیم، برای دفاع از خود و ملت ها از آن استفاده می کنیم. سلاح ما بنزین بر آتش نیست؛ بلکه آبی بر آتش است. راه عاقلانه آمریکا هم این است که به برجام باز گردد، غرامت بدهد و از ملت ایران عذرخواهی کند، اما از این جماعت چنین عقلی دیده نمی‌شود.
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در برجام دو مقطع داریم که یکی ۵ ساله است که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و در حال نزدیک شدن به آن مقطع هستیم. مقطع دیگری که در برجام وجود دارد ۸ الی ۱۰ساله است که با فرارسیدن آن تحریم‌ها برداشته می‌شوند. پس از خروج ترامپ از برجام و به سنگ خوردن تیر او مبنی بر خروج ایران از توافق هسته‌ای، امروز در مقطعی هستیم که آمریکا احساس می‌کند که تا ماه‌های آینده ما به یک پیروزی می‌رسیم و تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود؛ آمریکایی‌ها یکی دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده و فهمیدند که چه اشتباه بزرگی کردند که از برجام خارج شدند.اکنون نیز نیز نه راه پیش دارند و نه راه پس؛ برای آنها دیگر برجام تمام شده است مگر آنکه مجددا درخواست کنند، ما بپذیریم، تمام خطاهای خود را جبران کنند و تمام تحریم هارا بردارند.
این واکنش روحانی به تلاش‌های اخیر ایالات متحده همچنین در حالی صورت گرفته که بسیاری از ناظران معتقدند، همزمان با پیروزی دیپلماتیک ایران به واسطه لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت بر آمریکا، ایالات متحده به چند دلیل توان اجرایی کردن طرح خود را ندارد. نخست مخالفت علنی روسیه و چین با چنین تصمیمی است که به احتمال فراوان در شورای امنیت سازمان ملل وتو خواهد شد و اینکه کشورهای اروپایی علی‌رغم برخی از همراهی‌های خود با آمریکا در جهت تشدید فشارها علیه ایران، در شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا بسیار بعید به نظر می‌رسد که خواستار فروپاشی نهایی توافق هسته‌ای باشند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا می توان در نقد هر فیلم، هر شخصیت را نماد یک گروه اجتماعی دانست؟ از «دایی‌جان ناپلئون» تا «نقی معمولی» محمدرضا ستاری چین را جدی بگیریم «ابتکار» از واکنش‌ها به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس گزارش می‌دهد پس‌لرزه های یک مصوبه انتخاباتی تنش میان چین و آمریکا تا کجا؟ پاییز داغ در راه است «ابتکار» تاثیر کاهش حجم معاملات بر قیمت در حوزه مسکن را بررسی کرد بازار مسکن در غبار کرونا و بورس «ابتکار» از تلاش مسئولان برای تشدید پروتکل‌های بهداشتی همزمان با کاهش محدودیت‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی: تولید، امنیت‌بخشِ اقتصاد در برابر ویروس‌های مهاجم است سخنگوی وزارت بهداشت: ابتلا به کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت فرصت بی‏نظیر تامین مالی بنگاه‏های بخش خصوصی یک تحلیلگر مسائل کشور‌های عربی مطرح کرد چرخش امارات در قبال ایران ذوالفقاری: تجربه مدیریت کرونا الگویی برای حل سایر بحران‌ها در کشور است