«ابتکار» از واکنش‌ها به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس گزارش می‌دهد پس‌لرزه های یک مصوبه انتخاباتی

گروه سیاسی- اصلاح قانون انتخابات و نظارت بر آن در کشور ما که سال‌هاست که به یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز تبدیل شده و حالا در پایان عمر مجلس دهم شدت بیشتری پیدا کرده است. درواقع شیوه، نحوه و چارچوب نظارت بر انتخابات منجر به بروز اختلافاتی بین نهادهای متولی امر انتخابات در کشور شده است. نقدهایی که در زمینه عملکرد شورای نگهبان در مسئله نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها وجود داشت باعث شد نمایندگان مجلس دهم قبل از پایان کار این مجلس اصلاحاتی را در قانون انتخابات و چگونگی نظارت بر آن از سوی شورای نگهبان انجام دهند. نمایندگان در جریان بررسی‌ها فروردین‌ماه امسال دو فوریت طرحی تصویب کرده که یک هفته بعد کلیات آن هم تصویب شد. بر این اساس بهارستانی‌ها پس از بررسی طرح اصلاحی قانون انتخابات، مواد مختلف این طرح را به تصویب رساندند. در این اصلاحیه آمده نظارت استصوابی در انتخابات طبق مواد قانون انتخابات حاکم باشد و از این پس عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی او به اثبات می‌رسد. اما این تازه آغاز ماجرا بود و حالا هر روز شاهد پس‌لرزه‌های اصلاح قانون انتخابات هستیم.
از سخنان نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی اینگونه برمی‌آید که احقاق حق برخی از ردصلاحیت شدگان انتخابات، مهم‏ترین هدف از ارائه چنین طرحی بود. بسیاری از ردصلاحیت‌شدگان، دلایل ردصلاحیت خود را سوءبرداشت و سوءتفاهم و حتی اظهارات و فعالیت سیاسی خود اعلام کردند و اکنون مجلس به دنبال راهی بود تا بتواند این شکایت‌ها را به شکل قانونی پیگیری کرده و درصورت تضییع حقی آن را به صاحب حق بازگرداند. نگرانی از کاهش مشارکت در انتخابات نیز یکی دیگر از دلایل مصوبات نمایندگان در این رابطه بود که نطق‌های مخالفان و موافقان این طرح در مجلس نشان داد که هم از جریان اصولگرا و هم اصلاح‌طلب چنین نگرانی‌هایی را تجربه می‌کنند.
اما از همان روزی که اصلاحاتی در رابطه با قانون انتخابات و نظارت بر آن صورت گرفت مخالفان این طرح شروع به انتقاد چنین مصوباتی از سوی نمایندگان مجلس کردند. این انتقادات از برخی رسانه‌های اصولگرا شروع شد تا برخی از اعضاء شورای نگهبان، سخنگو و حالا هم دبیر شورای نگهبان که در واکنش به مصوبات مجلس گفت: مصوبه اخیر مجلس احراز صلاحیت داوطلبان را بی‌خاصیت می‌کند.
آیت‌الله احمد جنتی گفته است: در حالی که ما مدت‌ها و پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آنهم با این کیفیت افتاده است.


دبیر شورای نگهبان تاکید کرده: بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکره‌ای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متاسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.
جنتی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات را امری ضروری و واجب می‌داند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.
البته پیش از این سخنگوی شورای نگهبان و عضو حقوقدان این شورا نیز در رابطه با مصوبات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، واکنش نشان دادند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به بررسی چنین طرحی گفته بود: وسط بحران کرونا چه چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات!؟ احقاق حق آن دسته از نمایندگانی که علیه آنها مثلاً گزارش خلاف واقع داده شده است! موضوعی حیاتی و ضروری برای کشور آن هم در این وانفسای کرونایی! آنقدر مهم که سایر مصوبات مورد نیاز کشور به تاخیر افتد و حقوق از دست رفته احتمالی آن ۷۵ نماینده که از اوجب واجبات شناخته شده اولویت یابد و البته که فی التاخیر آفات؟» هر چند در همان زمان علی مطهری در پاسخ به کدخدایی در یادداشتی نوشته بود: این صحبت سخنگوی شورای نگهبان مثل این است که بگوییم چرا شورای‌نگهبان وسط بحران کرونا به بررسی مصوبات مجلس از لایحه مالیات بر ارزش افزوده پرداخته است. گویی در این روزها همه باید فقط درباره کرونا حرف بزنیم.»
همچنین هادی طحان نظیف، دیگر عضو شورای نگهبان هم دراین‌باره نوشته بود: «اینکه نمایندگان مردم چقدر دغدغه مردم و مسائل آنها را در چنین روزهای کرونایی داشته باشند، جایگاه مجلس را در ذهن جامعه روشن می‌کند. اینکه الان مردم در چه وضعیتی هستند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمایندگان آنها چقدر پیگیر مسائل و موضوعات مردم باشند، آنها را در راس امور می‌نشاند.»
این واکنش‌های دوسویه اما فعلا ادامه دارد همان‌طور که روز سه‌شنبه هفته جاری علی مطهری، نماینده مجلس دهم ضمن انتقاد از رفتار شورای نگهبان در رسیدگی به صلاحیت نامزدها،‌ در نطقی انتقادی گفت: شورای نگهبان باید تجدیدنظری در رفتار خود داشته باشد، مخصوصا که در این دوره عامل جدیدی به خاطر اظهارنظرها در موضوع ردصلاحیت مطرح بود. اساسا چنین چیزی در قانون اساسی نداریم. شاید قبلا هم بوده ولی این بار علنا آن را اظهار می‌کردند. می‌گویند این را گفتی باید چنین چیزی می‌گفتی. این به شما چه ربطی دارد که نمایندگان چه بگویند؟ ماهیت مجلس این است که هر شخصی حرف خودش را بزند و فردا روزی نماینده‌ای دیگر بیاید سخن دیگری را مطرح کند.
البته این همه ماجرا نیست و دعوای بین مجلس و شورای نگهبان به قبل از منتخب شدن نامزدها برنمی‌گردد بلکه هستند نمایندگانی که بعد از رای مردم از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شدند. که این مبحث نیز یکی از موارد اختلاف مجلس و شورای نگهبان است. در همین راستاعلی مطهری از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست استفساریه قانون انتخابات مجلس درباره ردصلاحیت منتخبان مجلس پس از تایید اولیه را در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دهد.
او با اشاره به این موضوع گفته: در اوایل همین مجلس درباره ردصلاحیت بعد از رای مردم راجع به منتخب مردم اصفهان استفساریه‌ای داشتیم. در این خصوص مجلس تصویب کرد که شورای نگهبان حق ندارد پس از تایید صلاحیت و رای مردم کسی را رد صلاحیت کند. هنوز مجمع تشخیص مصلحت به این موضوع رسیدگی نکرده است. این موضوع را پیگیری کردم، گفتند چون یک سال از این موضوع گذشته خود‌به‌خود رای شورای نگهبان حاکم است. می‌گویند آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام این را می‌گوید. مگر می‌شود آیین‌نامه خلاف عدالت باشد؟ این موضوعات است که موجب تضعیف مجلس می‌شود. اکنون نیز موضوع منتخب مردم تفرش باید به مجلس بیاید. اگر قرار است حذف شود، باید مجلس این کار را انجام بدهد نه اینکه شورای نگهبان خود راسا اقدام کند».
سایر اخبار این روزنامه
آیا می توان در نقد هر فیلم، هر شخصیت را نماد یک گروه اجتماعی دانست؟ از «دایی‌جان ناپلئون» تا «نقی معمولی» محمدرضا ستاری چین را جدی بگیریم «ابتکار» از واکنش‌ها به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس گزارش می‌دهد پس‌لرزه های یک مصوبه انتخاباتی تنش میان چین و آمریکا تا کجا؟ پاییز داغ در راه است «ابتکار» تاثیر کاهش حجم معاملات بر قیمت در حوزه مسکن را بررسی کرد بازار مسکن در غبار کرونا و بورس «ابتکار» از تلاش مسئولان برای تشدید پروتکل‌های بهداشتی همزمان با کاهش محدودیت‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی: تولید، امنیت‌بخشِ اقتصاد در برابر ویروس‌های مهاجم است سخنگوی وزارت بهداشت: ابتلا به کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت فرصت بی‏نظیر تامین مالی بنگاه‏های بخش خصوصی یک تحلیلگر مسائل کشور‌های عربی مطرح کرد چرخش امارات در قبال ایران ذوالفقاری: تجربه مدیریت کرونا الگویی برای حل سایر بحران‌ها در کشور است