فاشیسم جدید

اکبر زمانی‪-‬ فاشیسم امروز نه در قالب سیاست و شعارهای محرزش بلکه در قالب‌های دیگر بیرون می‌زند گویی فاشیسم حقیقتی است که در هر عصر به هر شکلی روبرویمان قرار می‌گیرد. از این جهت
ژرژ باتای در جایی در توضیح اصطلاحی می‌نویسد یک لغت نامه زمانی حقیقت می‌یابد که دیگر نه معنی واژه‌ها بلکه کارکرد آن‌ها را بیان کند. ما باید کارکرد فاشیسم را امروزه بشناسیم. فاشیسم امروزه در زیست اجتماعی ما خود را نمایان کرده است. در حال حاضر فاشیسم نه از سوی یک جریان سیاسی بلکه از عناصر اجتماعی بیرون می‌زند. البته شاید در اتحاد با جریان سیاسی و عناصر اجتماعی این اتفاق بیافتد. همچنان که جنبش‌های جمعی از سطح سیاست به سطوح اجتماعی رسیده است این از آن جهت نیست که سطوح اجتماعی کم اهمیت جلوه داده شود بلکه ازاین جهت بیان می‌شود که فاشیسم در هر قالبی در جان مردم رخنه می‌کند. یک بار در قالب سیاست با شعارهای افراطی ملی گرایانه هیتلری و بار دیگر در قالب خزعبلات یک در اصطلاح سلبریتی!
سلبریتی‌هایی که با همین واژه سلبریتی به سخره ی مردم گرفته می‌شوند، نیرویی
شبه فاشیستی دارند. گویی مردم جادو شده اند و یا شبیه یک بیمار شیزوفرنی هستی شان دگرگون شده است. وقتی می‌پرسیم چرا به عنوان فالور اینستاگرامی‌دنبالش می‌کنید، چه از انزجار باشد و چه از علاقه، می‌گویند ما برای سرگرمی‌دنبالشان می‌کنیم!


به موجب عمل فاشیستی همه چیز زیرپا له می‌شود. هنرمند، ورزشکار و... در هر سطحی قبل از فضای مجازی، فی الواقع در همین معنا گنجانیده می‌شد. یعنی فرد برای دستیابی به اینکه یک بازیگر سینما شود باید ریاضت اخلاقی می‌کشید. گویی ریاضت‌ها فقط تصور ذهنی مردم بود. شاید برای دست یافتن به جایگاه در قبل از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی افراد این ریاضت را می‌کشیدند، و وقتی به آن دست می‌یافتند به کیفورشان می‌پرداختند ولی ما همچنان از آنها یک انسان در قالب هر هنری که داشته، تصورش می‌کردیم در هر صورت پنهان بود و عیان نبود. اما بعد از فضای مجازی گویی باید از اصول اخلاقی تخطی کرد تا مبدل به یک سلبریتی شد. فحش داد، بد و بیراه گفت، داستان‌های خصوصی را در لایو‌ها بیان کرد و در رخداد کرونا و بعد از قرنطینه شدن، جریان لایو بازی در اینستاگرام باب شد. گویی دیگر بحث بر سر فضای بیرون از فضای مجازی نیست. تلویزیون و رسانه‌ها و... درصدد پوشش رخدادهای فضای شبکه‌های اجتماعی
هستند یعنی منتطرند فلان بازیگر یا فلان ورزشکار یا فلان... چه چیزی گفته، چه کاری کرده و تیتر اول خبرها و بحث روزانه شود. فاشیسم ظهور خودش را به شکلی کامل در قالب افرادی که ما دنبال کننده‌های آنها هستیم عیان کرده است.
جریان احساسی که یک سلبریتی را با فالورهایش یکی می‌کند، خصلت‌هایی است که در شخصیت او جمع شده است و به وفور یافت می‌شود همچنان که ژرژ باتای می‌گوید جوشش احساسی منجر به وحدت می‌شود، همچون اقتدار، عاملیتی را علیه انسان‌ها جهت می‌دهد. وحدتی که برای یک سلبریتی خوب یا بد، آرات یا تتلو یا سحر قریشی یا فلان در ذهن پیروانش یا فالورهایش در یک جوشش احساسی ایجاد می‌کند، کاملا عاملیتی علیه انسان جهت می‌دهد. این رخداد هستی نوین فاشیسم است.