سنگ بزرگ نشانه نزدن است

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یکی از منتخبین مجلس یازدهم در گفت و شنودی کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید:« مجلس یازدهم برخلاف مجلس دهم که سه فراکسیون داشت قرار است با دو فراکسیون اداره شود؛ یکی فراکسیون ائتلاف انقلاب اسلامی‌و دیگری فراکسیون اقلیت.» این نماینده مجلس همچنین می‌افزاید:« این تصمیم یعنی تشکیل فراکسیون بزرگ و فراگیر به نام ائتلاف انقلاب اسلامی، اولیه و ابتدایی است و بقیه ی
ساز و کارها پس از تصویب اساسنامه مشخص خواهد شد اما تا ان جایی که من می‌دانم تمامی‌امور مجلس از انتخاب هیئت رئیسه تا تصمیم گیری‌ها ذیل همین فراکسیون اجرایی خواهد شد.»
> اعلام موجودیت فراکسیون انقلاب اسلامی‌
آن گونه که رسانه‌ها خبر داده اند؛ فراکسیون انقلاب اسلامی‌مجلس یازدهم با صدور اطلاعیه ای اعلام موجودیت کرد.


متن اطلاعیه به شرح زیر است:
«اینک که مردم قهرمان در اقدامی‌آگاهانه مقدمه حضور نیروهای انقلابی را در عرصه تصمیم‌گیری‌های کلان کشور با فراهم کردن فرصت خدمتگزاری در مجلس یازدهم رقم زدند، ضرورت وحدت و همدلی حداکثری اقتضا می‌کند که زمینه‌های حداکثری تعامل نمایندگان منتخب مردم فراهم آید.
امروز در پی تصمیم گیری استانی نمایندگان منتخب مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی‌و جبهه پایداری انقلاب اسلامی‌با حضور ۵۹ نفر از نمایندگانی که جهت حضور در جلسه از سوی سایر منتخبین ماموریت یافته بودند، نشستی تشکیل شد و با تعیین هیات رئیسه سِنی، مباحث مرتبط با فراکسیون اکثریت مجلس مطرح گردید و پس از تبادل نظر مقرر شد سه کارگروه محتوایی نسبت به تمشیت امور مقدماتی مربوط به این فراکسیون اقدام کنند و هم چنین با رای‌گیری کتبی منتخبان حاضر در جلسه، اعضای کارگروه اجرایی انتخاب شدند و بر همین اساس مراحل تشکیل فراکسیون اکثریت دنبال خواهد شد.
در نشست روز گذشته دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، ضمن ارائه گزارش، اتمام کار شورای ائتلاف در خصوص انتخابات مجلس یازدهم را اعلام شد و تداوم فعالیت بر عهده نمایندگان منتخب مردم قرار گرفت.
منتخبان مردم در مجلس یازدهم ضمن قدردانی از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، بر عهد خویش برای پایبندی و رهگیری آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی‌و تبعیت از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی‌و خدمت به ملت رشید ایران پافشاری کردند.
شورای موقت مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی»
> موقت تا تدوین اساسنامه...
آن گونه که ذیل این اطلاعیه آمده و بر اساس آن چه«ابوالفضل ابوترابی» می‌گوید این تصمیمی‌ابتدایی و اولیه است یا به تعبیری درست تر؛ موقت و اصلِ موضوع می‌ماند تا وقتی که اساسنامه تدوین شد.
نماینده اصولگرای مردم نجف آباد در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد:«این فراکسیون ارتباطی با فراکسیون انقلاب اسلامی‌در مجالس هشتم به بعد نداشته و آن گونه که از نامش پیدا است، فراکسیونی است متشکل از اصولگرایان و جبهه پایداری و به نوعی می‌توان گفت فراکسیون ائتلاف انقلاب اسلامی‌است.»
ابوترابی ادامه می‌دهد:« این فراکسیون قرار است برای هیئت رئیسه، رئیس مجلس، کمیسیون‌ها و ترکیب آن‌ها، سیاستگذاری‌ها،
خط مشی، بررسی مشکلات مردم و اولویت بندی آن و همه ی امور مرتبط با مجلس تصمیم گیری کند.
ابوترابی که مانند دیگر اصولگرایان و اعضای جبهه ی پایداری نسبت به واژه « اختلاف » حساسیت ویژه ای دارد در پاسخ به این پرسش که آیا فراکسیون مورد اشاره برای پایان دادن به اختلافات تشکیل شده یا هدفی دیگر را دنبال می‌کند می‌گوید:
« کدام اختلاف؟ اصلاً اختلافی وجود نداشته در ضمن این فراکسیون با یک کمیته 9 نفره مرکزی و کمیته‌های مرکز و شهرستان‌ها در تلاش است تا به محض آماده شدن اساسنامه فعالیت‌های رسمی‌خود را آغاز کند.»
نماینده نجف آباد که در مجلس دهم در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس حضور داشت این را نیز اضافه کرد که قصد ندارد در مجلس یازدهم همچنان در این کمیسیون باقی بماند.
تلاش آفتاب یزد برای گفت و گو با دیگر نمایندگان اصولگرا ـ قریب به 15 نماینده ـ بی نتیجه ماند و با پاسخ‌هایی چون:«در جریان نیستم!»، « فعلاً قصد مصاحبه ندارم»، « اصلا مصاحبه نمی‌کنم»، «فقط مکتوب» و نظائر این‌ها مواجه شد.
> پایان غلامعلی حداد عادل
یا پایان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی
در بخشی از مصاحبه آفتاب یزد با ابوترابی و نیز بخشی از اطلاعیه « شورای موقت مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی» دو نکته
حائز اهمیت وجود دارد. در بخشی از اطلاعیه مورد اشاره آمده:
« ... دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، ضمن ارائه گزارش، اتمام کار شورای ائتلاف در خصوص انتخابات مجلس یازدهم را اعلام کرد و تداوم فعالیت
بر عهده نمایندگان منتخب مردم قرار گرفت.»
در همین حال ابوترابی نیز می‌گوید: «این فراکسیون ارتباطی با فراکسیون انقلاب اسلامی‌در مجالس هشتم به بعد نداشته و آنگونه که از نامش
پیدا است، فراکسیونی است متشکل از اصولگرایان و جبهه پایداری
و به نوعی می‌توان گفت فراکسیون ائتلاف انقلاب اسلامی‌است.»
با کنکاشی در گذشته، از جمله بخش‌هایی از اختلافات پایداری
ـ خاصه احمدی نژادی‌ها ـ و اصولگرایان عمدتاً معتدل و قدیمی؛ آن چه بیشتر به چشم می‌آمد:« ان قُلت » بر سر ریاست حداد عادل
بر ساز و کارهای انتخاباتی اصولگرایان ـ چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری ـ بود که اوج این اختلافات به انتخابات مجالس نهم و دهم باز می‌گردد که ساز و کارهای موازی از جمله «جمنا» و «یکتا» نیز به این دلیل تشکیل شده بود که عده ای از یاران و وفادار مانده‌ها به رئیس دولتین نهم و دهم، اساساً تاب ریاست حداد عادل بر این مجموعه را نداشتند و معمولا یا در جلسات رفع اختلافات در سایه ائتلاف‌های صوری و رسانه ای شرکت نمی‌کردند و یا این که از گوشه و کنار مشخصاً چرایی ریاست حداد عادل بر این گونه مجامع را زیر سوال می‌بردند که البته داستان باز می‌گردد به دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد به ویژه یکی ـ دو سال پایانی، اتفاقات مجلس از جمله استیضاح شیخ الاسلامی‌و داستان چهارشنبه سیاه، برائت جویی‌ها از احمدی نژاد و ....
> حمله به لاریجانی؛ فاصله گیری از حداد عادل
سخنان احمد علیرضابیگی، عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی که چون علیه لاریجانی و مجالس تحت مدیری علی لاریجانی بوده؛ مورد توجه ویژه «دولت بهار» ـ نزدیک به محمود احمدی نژاد ـ قرار گرفته حکایت از آن دارد که بخشی از روح حاکم بر مجلس یازدهم، تسویه حساب با بسیاری از اشخاص و چهره‌ها است!
علیرضابیگی گفته است:« مجالس تحت مدیریت لاریجانی فاقد راهبرد بودند. تنها راهبرد این مجالس، ساقط کردن دولت احمدی‌نژاد بود. با پایان دولت احمدی‌نژاد، مجلس راهبردی نداشت و دچار روزمرگی شد. مجلس یازدهم باید تلاش کند از روزمرگی و غفلت پرهیز نماید.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس؛ «حفظ وضع موجود» را سمِ مجلس یازدهم خوانده می‌گوید:« در صورت تلاش مجلس یازدهم برای حفظ وضع موجود، کارنامه مجلس
یازدهم نیز مشابه مجلس دهم با عملکرد آقای روحانی گره
خواهد خورد و مردم همان گونه که در مورد مجلس دهم قضاوت کردند، در مورد مجلس یازدهم نیز قضاوت خواهند کرد.» البته این نماینده فعلی و آتی مجلس اضافه کرده:«اساساً تمام تلاش‌ها باید در راستای تحقق خواست مردم و تغییر در سطوح مختلف اداره کشور باشد.»
اعلام شتابزده ی تشکیل یک فراکسیون فراگیر با حضور همه ی اصولگرایان و نیز بنا بر گفته ابوالفضل ابوترابی« حتی اصلاح طلبان انقلابی و متقی!» می‌تواند تلاش حداکثری برای پایان دادن به اختلافاتی دامنه دار و عمیق باشد که می‌کوشد همه ی ارکان و احوال مجلس یازدهم را در دست گیرد از انتخاب رئیس برای مجلس تا چینش کمیسیون‌ها و... آن گونه که نماینده مردم نجف آباد در پاسخ به این پرسش آفتاب یزد که اگر دیگرانی نسبت به این اعلام حضور معترض بودند آیا چاره ای اندیشیده اید؛ می‌گوید:
« فراکسیون ائتلاف انقلاب اسلامی‌قرار است تمامی‌نیروهای اصولگرا را در بر گیرد.» و این دربرگیری تمامی‌نیروهای اصولگرا ذیل یک فراکسیون نکته ی قابل تاملی است که با دقت بیشتر باید آن را دنبال کرد.
باز هم با جست و جو در گذشته ی چنین تلاش‌هایی که معمولاً ذیل ائتلاف‌های اینچنینی و منجر به شکست به انجامِ نافرجام می‌رسید، خواهیم دید گرد هم آمدن تمامی‌اصولگرایان زیر یک سقف و درون یک خیمه از آن دست «سنگ»‌های «بزرگ»ی است که «نشانه ی نزدن» است.
سه هفته ی دیگر هم تکلیف بسیاری از این دست اخبار مشخص خواهد شد هم تکلیف مرزبندی‌ها و جبهه گیری‌ها، هم تکلیف فراکسیون‌های احتمالی و ترکیب کمیسیون‌ها اما و به قول محمدمهاجری« این تازه اختلافات بیرون از صحن و سرای مجلس است؛ اختلافات اصلی وقتی رونمایی می‌شود که همه ی نیروها و تفکرات ذیل یک مجموعه جمع شوند.»