علایم روانی خطرناک ویروس کرونا!

مجید ابهری‪-‬ معمولا با رخ دادن هر حادثه‌ای چه طبیعی و چه انسانی، اولین موضوعی که دستخوش تغییر می‌شود روح و روان فرد است که حتی ممکن است این مسئله به فرد آسیب بزند. از همین رو شناسایی وضعیت روحی و روانی مردم قبل از وقوع یک حادثه، در حین آن و بعد از آن بسیار مهم است. هنگام وقوع عوارض طبیعی مثل زلزله، سیل و آتشفشان حالت بهت و ناباوری به مردم دست داده و به نوعی دچار شوک رفتاری می‌شوند. خنده‌های بی‌مورد، گریه‌های بی‌دلیل، ترس، کابوس و … از علایم این پدیده روانی در عوارض طبیعی است. اما در بیماری‌های گسترده و همه گیر مردم ابتدا دچار ناباوری شده و به سختی وجود بیماری را باور می‌کنند. اما بعد از مشاهده حقایق دچار ترس و اضطراب می‌شوند. وسواس جسمی‌و فکری از اصلی‌ترین عوارض این دوران است که با شستن و ضدعفونی مکرر اتفاق می‌افتد. در دوران عبور از بیماری مثل کرونا، از آنجایی که زمان عبور از این بحران مشخص نیست، مدام دچار تردید رفتاری شده و همواره در انتظار بروز این بیماری هستند. البته بازگشایی مشاغل مختلف و حضور مردم در خیابان‌ها به بهانه‌های مختلف گویای این است که مردم به این باور رسیده اند که دیگر کرونا تمام شده است! در صورتی که اظهار نظر مسئولان و آمارها گواه این است که دوباره این بیماری سیر صعودی به خود گرفته است ونیاز است که مردم بار دیگری نکات بهداشتی و قرنطینه را رعایت کنند.
به هر حال وحشت از مبتلا شدن و از دست دادن عزیزان و اطرافیان از اصیل‌ترین عوامل ترس در این دوران بوده و وسواس و تنش‌های عصبی، دومین گروه از عوارض کروناست. مصیبت و غم از دست دادن عزیزانشان از آنجا که همراه تسلیت حضوری، تشییع جنازه و مراسم معمول نیست، زمان طولانی تری
در قلب افراد خواهد ماند. بنابراین وظیفه اصلی دولت، پر کردن مدام اوقات فراغت اعضای جامعه، شادمان کردن آنها و مهمتر از همه، ارائه خدمات مشاوره روانی به افراد جامعه است.