زخم کهنه 11 سپتامبر با گاف اف‌بی‌آی سر باز کرد



‌وصال روحانی/ تا به‌حال این یک اتهام زنی کلی و البته واقعی بود که مقاماتی در عربستان در ماجرای 11 سپتامبر نقش وسیعی داشته و حتی کارگردان و مجری اصلی این حرکت تروریستی کم سابقه بوده‌اند اما برای اولین بار به‌خاطر گاف یکی از کارمندان اف‌بی‌آی نام و هویت یک تبعه عربستان که مقام دولتی هم داشته در این ارتباط افشا و بیان شده است.
به‌گزارش روزنامه اینترنتی «هافینگتون پست»، یک مقام ارشد اف‌بی‌آی پس‌از شکایت خانواده‌های شماری از قربانیان 11 سپتامبر به دادگاه در خصوص واقعه مذکور و غرامتی که در این باب طلب کرده‌اند، اسنادی را افشا و تصریح کرده‌ است که ارتباط بین سفارت سعودی‌ها در لندن و گروه هواپیماربایانی که هواپیمایی را به‌عمارت برج دوقلوی امریکا کوبیدند و فاجعه آفریدند، دور از هر تردیدی‌ است. این اسناد از «مساعد احمد الجراح»، وابسته فرهنگی آن زمان سفارت عربستان در واشنگتن نام برده و تصریح کرده است، این مقام با اعضای گروه القاعده که واقعه 11 سپتامبر را آفریدند، ارتباط آشکار داشته است. برخی می‌گویند هنوز برخی ابهام‌ها پابرجاست اما این روشن‌ترین سند است که نشان می‌دهد عربستان خط‌‌ دهنده اصلی ماجرایی بوده است که نیویورک را به‌خاک و خون کشید و یک موج وحشت عمومی را در جهان پایه‌گذاری کرد.


با‌این حال اولین حاصل این افشاگری جدید این‌ است که خانواده‌های قربانیان واقعه مزبور بیش از پیش به امریکا شک کرده و مطمئن شده‌اند که این کشور به‌سبب ارتباط نزدیک همیشگی‌اش با سعودی‌ها همچنان مشغول پنهان کاری است تا جزئیات بیشتری از نقش‌بارز عربستان در این کشتار عمومی افشا نشود. برت ایگلسون سخنگوی خانواده‌های خسران دیده در واقعه 11 سپتامبر دیروز گفت: «از ابتدا هم می‌دانستیم دولت امریکا مایل به روشدن نام‌ها نیست و حتی این افشاگری جدید هم قدم و نشانه‌ای از تغییر جدی در این روند نیست. ما از قبل هم می‌دانستیم فرماندهی عملیات 11 سپتامبر با عربستان بوده است.»
اف‌بی‌آی و مقام‌های قوه‌ قضائیه امریکا از بیان توضیحات بیشتر درباره هویت فرد افشا شده سرباز زده‌اند و حتی حاضر نیستند بگویند چرا و چگونه نام این مأمور و «رابط» عربستانی لو رفته است. ویلیام بار دادستان کل امریکا و ریچارد گر‌نل، مدیر اجرایی سازمان اخبار و اطلاعات امریکا می‌گویند افشا و اعلام رسمی نام مقام سعودی لو رفته این ضرر را در بر دارد که همکاران وی را وحشت‌زده و وادار به فرار خواهد کرد و از این طریق چرخه کشف و بازداشت سایر بانیان 11 سپتامبر را متوقف خواهد کرد. آنچه قطعی می‌نماید، این است که پست و شغل جیل سان برون، مقام افشاگر اف‌بی‌آی که هویت عضو پیشین سفارت عربستان در واشنگتن را کشف کرده، در سلسله مراتب سازمانی‌اش معاون بخش عملیات ضد تروریستی ذکر شده است. دولت امریکا معتقد است اگر هویت فرد سعودی مورد بحث رسماً اعلام شود، این خطر جدی وجود دارد که در موارد و نمونه‌های بعدی سایر کشورها از هرگونه همکاری اطلاعاتی و سیاسی با امریکا سرباز بزنند و بسیاری از ارتباط‌‌ها و دستاوردهای مهم از این طریق از دست بروند. با وجود این مطبوعات امریکا دیروز اطلاعاتی درباره «مساعد احمدالجراح» اعلام کردند که او به‌عنوان وابسته فرهنگی سفارت، نفوذ چندانی نداشته است. او از سال 2000 در این سفارتخانه مشغول کار شد و وظیفه داشت نوع کار و تأثیرگذاری وابستگان سفارت و همچنین افراد شاغل در مساجد و مراکز اسلامی وابسته به سعودی‌ها در سطح امریکا را رصد و آنها را ارزیابی کند. او گزارش‌هایش در این زمینه را به سفیر کل عربستان در امریکا ارائه می‌داد ولی مدتها است که از انظار دورمانده و کسی از جایگاه و پست فعلی او خبری ندارد، به این ترتیب افشاگری تازه درباره نقش سعودی‌ها در واقعه 11 سپتامبر هرچند قدمی رو به جلو و روشن‌کننده ارتباطات عجیب امریکا و عربستان و صلح و جنگ همزمان آنها با یکدیگر است اما هرگز خواسته‌های آسیب‌دیدگان این واقعه را که مجازات شدید بانیان 11 سپتامبر است برآورده نمی‌کند.