تلاش کنیم فشار مضاعفی به مردم وارد نشود



رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، شرایط فعلی کشور را آزمایش سخت و دشوار تاریخی توصیف و درعین حال تأکید کرد که همه بخش‌ها، اعم از مردم، کادر پزشکی و بخش‌های اقتصادی دولت و تولیدکنندگان در این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند. او همچنین دولت فعلی امریکا را ناآشنا با الفبای سیاست و حکومتی مستبد خواند و در ادامه، ضمن همدردی درباره حادثه ناوچه کنارک، خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه شد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنان خود، با اشاره به اینکه 2 سال تمام است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفتیم، گفت: یک جمع ناآشنا در کاخ سفید هستند و واقعاً وقتی آدم به وزیر خارجه این رژیم نگاه می‌کند، مثل اینکه الفبای سیاست در عمرش ندیده و نخوانده است. امریکا همیشه تروریست بوده، اما تا این حد، بی‌سابقه است که حتی در زمان بیماری عالمگیر کرونا، برای ورود دارو به کشور مشکل ایجاد کند.


روحانی با بیان اینکه حکومتی جبار و بی‌نظیر در تاریخ امریکا و پدر و پسری عجیب و غریب و بی‌نظیر در همسایگی کشور در جنوب، آزمایشی است که خداوند پیش روی ما آورده است، گفت: خداوند همچنین همسایگان خوبی هم نصیب ما کرده و به جز آن یکی دو تا، بقیه همه خوب هستند و ما در کنارشان هستیم.
قدردانی از فعالیت‌های وزارت صمت
روحانی با بیان اینکه ملت عزیز ایران بداند مسئولان و خادمان آنان در دولت با همه توان در این حدود 3 ماه شبانه‌روز تلاش کردند، اظهارکرد: وزارت بهداشت و درمان با تمام کادر پزشکی‌اش و وزارت کشور با همه توان‌اش در سراسر کشور در خط مقدم بودند و وزارت صمت بار سنگین پشتیبانی را در این مدت بر دوش داشت و باید تشکر کنم از همه آنانی که در دوره خودشان تلاش و کوشش کردند و در این وزارتخانه تا پریروز کار می‌کردند و آنانی که از امروز و در آینده بار مسئولیت را بر دوش دارند.
او با اشاره به اینکه وزارت صمت کار‌ سخت، مشکل و بزرگی دارد و مجموعه‌ای از چهار وزارتخانه صنعت، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی است، ادامه داد: امروز بار مسئولیت بر دوش برادر عزیز آقای مدرس خیابانی قرار گرفته و همه باید او را یاری و کمک کنیم تا بتواند این بار سنگین را ادامه دهد و ما شاهد شرایط بهتری باشیم.
 رئیس جمهوری ضمن درخواست از بخش‌های اقتصادی دولت برای پرداخت تسهیلات به واجدان شرایط  تا پایان خرداد ماه افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سهام عدالت برای آنانی که می‌خواهند بفروشند به سهل‌ترین روش انجام شود.
او، مصوبه شورای عالی بورس در زمینه کمک بانک‌ها برای فروش بورس را خوشحال‌کننده دانست و افزود: بر این اساس هر کسی که می‌خواهد سهام خود را بفروشد، می‌تواند به بانک مراجعه و در آنجا وکالت دهد تا آن بانک در روزی که معلوم می‌شود، سهامش را در بورس فروخته و پولش را به صاحب سهام برمی‌گرداند.
باید مراقب قیمت اجناس در بازار باشیم
روحانی در ادامه با بیان اینکه این روزها روزهای سختی برای مردم است و ایام عید و ماه مبارک رمضان امسال به سختی بر مردم گذشت، افزود: همه باید تلاش کنیم تا فشار مضاعفی به مردم وارد نشود و این فشار مضاعف قیمت اجناس در بازار است؛ باید مراقبت و تلاش کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای حتی در ماسک و دستکش و مواد غذایی مردم هم سوء‌استفاده می‌کنند، چه برسد به ارز و سکه و دیگر مسائل، افزود: باید همه توان‌مان را به‌کار بگیریم؛ نظارت‌ها و کارهایی که اتحادیه‌ها باید انجام دهند، باید با دقت انجام شود. وزارت صمت، تعزیرات و وزارت دادگستری باید در این راستا تلاش کنند تا بتوانیم با سختی کمتری این روزها را بگذرانیم.
شب‌های ویژه قدر
رئیس جمهوری با اشاره به بازگشایی مساجد برای برگزاری مراسم شب‌های قدر با دستورالعمل‌های ویژه و نگرانی‌هایی که نسبت به رعایت این دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم وجود داشت، گفت: شب گذشته مراسمی ویژه در کشور بود که ‌دل‌ها از هر شب نوزدهم دیگر سوخته‌تر و مردم از اینکه نمی‌توانستند در اماکن مقدس بروند و اجتماعات عظیم و بزرگ داشته باشند، از هر شب نوزدهم دیگری متأثرتر بودند؛ اما آنجایی که رفتند، همه اصول را مراعات کرده و تمدن اسلامی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند.
روحانی با تجلیل از تلاش خوب صداوسیما برای انتقال این حال معنوی به مردم از طریق تلویزیون از اماکن مقدس مذهبی، افزود: مردم در اماکن مقدس نبودند، اما همگی دلشان آنجا بود؛ در خانه‌ها بودند، اما بحق فقط جسم مردم در خانه بود، جان مردم در کنار حرم مقدس مولی علی بن موسی الرضا(ع) و سایر اماکن مقدس بود.
حادثه ناوچه کنارک برای مردم توضیح داده شود
رئیس جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد شهیدان عزیز نیروی دریایی ارتش، گفت: برای ما بسیار جای تأثر و تأسف بود که جوانان غیور دریایی خودمان را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم؛ شنیدن این خبر و تحمل آن سخت بود، اما همه مسئولان و مردم در سراسر کشور اظهار همدردی کردند و من به صراحت و با تواضع نسبت به خانواده این شهدا می‌گویم که همه اعضای دولت را در غم خودشان سهیم بدانند. روحانی افزود: البته دلایل این موضوع می‌بایست بعدها بررسی و روشن شده و برای مردم توضیح داده شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه این جوانان برای دفاع و امنیت کشور به دریا رفتند و برای برای خدمت به امنیت مردم به شهادت رسیدند، ابراز امیدواری کرد اینگونه حوادث در جمع تمرینات نظامی و رزمایش‌ها به حداقل کاهش پیدا کند و بتوانیم نظم دقیق‌تری را در اینگونه موارد مورد مراعات قرار دهیم.
روحانی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به شب ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) گفت: کسی این حادثه را به‌وجود آورد که علی‌الظاهر به خداوند معتقد و مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند، اما در عین حال جهل دینی، تحجر و افراط این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و این درس بزرگی برای همه است که دیندار بودن و شریعتمدار بودن، بدون تعقل، تفکر، عدالت و تعادل و میانه‌روی و دوری از تحجر نمی‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند.
رئیس جمهوری ادامه داد: اگر انسان اعتقادی داشته باشد و آن اعتقاد درست و در چارچوب نباشد، همان جهل دینی می‌تواند باعث انحراف او شده و بزرگ‌ترین لطمه را به جامعه بشری و دنیای اسلام وارد کند.

برش
تأکید ایران و مالزی  بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

روز گذشته، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر مالزی در یک تماس تلفنی با یکدیگر، تأکید کردند که آماده‌اند روابط تهران – کوالالامپور را در همه حوزه‌ها بویژه در حوزه اقتصادی، بیش از پیش گسترش و توسعه دهند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی و «محی‌الدین یاسین» با بیان اهمیت تسریع در اجرای توافق‌های اجرایی دو کشور در حوزه‌های تجاری و مالی طی سال‌های گذشته بویژه در دوره نخست‌وزیر سابق، تأکید کردند که از هیچ تلاشی برای تعمیق این همکاری‌ها که طی سال‌های متمادی تداوم و ارتقا یافته، دریغ نخواهند کرد.
رئیس جمهوری و نخست‌وزیر مالزی همچنین با تأکید بر اهمیت برجام و ضرورت حفظ این توافق، تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران بویژه در شرایط حاضر را نقض حقوق بشر خواندند و اظهارکردند که به حمایت از یکدیگر از مجامع بین‌المللی و مخالفت با تحریم‌ها ادامه خواهند داد.
دو طرف همچنین شیوع ویروس کرونا را یک چالش جهانی دانستند و اشتراک نظر داشتند که ضروری است کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های مشترک در کمک به یکدیگر درمبارزه با این ویروس بهره بگیرند.
روحانی و آقای یاسین گفتند که آماده‌اند از تجربیات ایران و مالزی در مبارزه با این بیماری بهره گرفته و در مسیر تأمین اقلام بهداشتی و پزشکی همکاری کنند. رئیس جمهوری همچنین در این گفت‌و‌گو از نخست‌وزیر مالزی برای سفر به ایران در فرصت مناسب دعوت کرد.