خودرو با قیمت منطقی به دست مصرف کننده برسد



رئیس جمهوری در گفت‌وگو با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستور داد با انتخاب نیروهای دلسوز، متخصص، با تجربه و جوان، تلاش خود را بر مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، جهش تولید، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار متمرکز کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در گفت‌وگو با مهندس حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: کنترل بازار و حمایت از مصرف کننده و ایجاد آرامش در فضای کسب و کار و مسیر شفاف میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان، مطالبات منطقی مردم، صاحبان کسب و کار و دولت است که ضروری است به جدیت در تحقق این اهداف اهتمام داشته باشید.


روحانی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در مدیریت بازار برای تأمین کالاهای ضروری مردم افزود: رصد دائمی بازار در جهت تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم و کنترل عرضه و تقاضا قطعاً نقش اساسی در مدیریت قیمت‌ها خواهد داشت. همچنین باید در جهت رفع دغدغه تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه‌ها در تأمین مواد اولیه به جدیت تلاش کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه برای تسریع در تحقق موارد ذکر شده در حکم سرپرستی باید برنامه‌ریزی دقیق انجام گیرد، به موضوع نابسامانی در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در همین راستا طبق یک برنامه‌ریزی روشن و شفاف که هم برای تولید کنندگان خودرو و هم برای مردم کاملاً آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد. این مسیر باید به گونه‌ای طراحی شود که به حذف نقش آفرینی کاذب واسطه‌ها و دلالان در تعیین قیمت خودرو و ارجحیت یافتن منفعت مردم و تولیدکنندگان خودرو منجر شود و قطعاً تحقق این موضوع عمل به مصوبه ستاد اقتصادی دولت خواهد بود.
روحانی تأکید کرد: به هیچ وجه از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش‌های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشوربا قیمتی گزاف به دست مردم برسد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اهمیت برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری مناسب‌تر از معادن کشور اشاره کرد و گفت: باید با تدوین یک برنامه یکدست و روشن فعالیت معادن در اختیار کسانی قرار گیرد که با تلاش خود، سهم معادن را در اقتصاد کشور ارتقا ببخشند و کشور را به جمع کشورهای تأثیرگذار در حوزه معادن برسانند.
روحانی دیروز همچنین در تماس تلفنی با وزیر بهداشت با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی ملت فهیم، بزرگ و نجیب ایران در مراسم احیای شبهای قدر، گفت: باید از روحانیت معظم و متولیان اماکن مذهبی تقدیر و سپاسگزاری کنیم. این رفتار هوشمندانه، دقیق و مسئولانه مردم، متولیان امر را امیدوار می‌کند که بتوانند ان‌شاء‌الله با سفید شدن شهرهای زیارتی با حفظ شرایط و پروتکل‌های بهداشتی، سریع‌تر در بازگشایی بقاع متبرکه و حرم‌های شریف اقدام کنند. سعید نمکی هم در گزارش خود به رئیس جمهوری، به تداوم روند کاهشی شیوع بیماری کرونا در کشور اشاره و اظهار کرد: در مسیر گذر از مدیریت شیوع به کنترل شیوع بیماری هستیم و امیدواریم با تداوم رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و رعایت فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، بزودی به مرحله مهار ویروس برسیم.
بهبود زندگی مردم و تقویت امید به آینده
روز پنجشنبه جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت چگونگی تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مدیریت عرضه و تقاضا در سال 99 بررسی شد. روحانی در این جلسه پس از دریافت گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت مدیریت عرضه و تقاضا و تأمین بهنگام کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، استفاده از روش‌های متنوع برای گسترش صادرات و واردات مورد نیاز و به‌کارگیری ارز حاصل از صادرات برای تأمین نیازهای تولیدی کشور را از مقامات مسئول خواستار شد. رئیس جمهوری تأکید کرد: هدف همه تلاش‌ها باید بهبود وضع اقتصاد و زندگی مردم و تقویت امید به آینده باشد. در این جلسه همچنین وزیر امور خارجه از اقدامات این وزارتخانه در چارچوب دیپلماسی اقتصادی و پیشرفت‌های انجام شده با طرف‌های تجاری از جمله هماهنگی و همکاری با کشورهای همسایه گزارش داد. رئیس بانک مرکزی نیز در ادامه این جلسه از چگونگی تأمین ارز مورد نیاز بخش‌های صنعتی و مواد اولیه بخش تولید و کالاهای اساسی گزارشی به اطلاع اعضای ستاد رساند.
اهمیت زنده نگه داشتن روز قدس
رئیس جمهوری همچنین روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با استناد به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا، از همکاری خوب و صمیمانه مردم در رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی قدردانی کرد و گفت: گروه‌های ناظر از جمله مسئولان مساجد و بسیج برای راهنمایی مردم و اجرای این دستورالعمل‌ها کمک‌های شایانی کردند. رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت و ضرورت زنده نگه داشتن روز جهانی قدس به بررسی‌های انجام شده توسط مسئولان کمیته‌های امنیتی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در عین حال که این روز در محکومیت‌ رژیم اشغالگر قدس و حمایت از فلسطین مظلوم اهمیت دارد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی نیز ضروری است که البته این موضوع نیز به وضعیت شهرهای مختلف و نسبت به میزان کنترل بیماری کرونا بستگی دارد.
روحانی وظیفه رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغی را در این زمینه بیشتر و سنگین‌تر خواند و تصریح کرد: باید نسبت به سال‌های گذشته با استفاده از شیوه‌های متنوع و تأثیرگذارتر در مسیر محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین گام برداشت. رئیس جمهوری همچنین به بررسی چگونگی و شرایط برگزاری نماز عید سعید فطر در کمیته‌های امنیتی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مراسم باشکوه معنوی، مشورت و رایزنی‌هایی با مسئولان مربوطه انجام شده و پیشنهادهای ارائه شده در این زمینه در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بحث و بررسی خواهد شد تا بتوانیم در شهرهای سفید و زرد و با حفظ شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی نماز عید برگزار شود.
روحانی همچنین به بازفعالیت و بازگشایی بقاع متبرکه اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع در کمیته امنیتی و اجتماعی در هفته‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.  مشورت‌هایی با متولیان حرم‌های مطهر انجام گرفته و آنان شرایط و مراحلی را به همراه دستورالعمل‌های خاص، تدوین و تاریخ آن را نیز مشخص کرده‌اند که پس از تصویب در جلسه آینده ستاد مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.