برگزاری متفاوت روز نکبت زیر سایه کرونا

ندا آکیش
خبرنگار
 بر پشت بام خانه‌های فلسطینی در اراضی اشغالی تا چشم کار می‌کرد، پرچم سیاه دیده می‌شد و بادکنک‌های سیاه در آسمان به پرواز درآمده بودند، ناقوس کلیساها مدام فریاد می‌زد، صدای تکبیر از بلندگوی مساجد و پشت بام خانه‌ها قطع نمی‌شد، صدای آژیر در کرانه باختری رود اردن 72 بار به صدا درآمد، شبکه‌های اجتماعی به تسخیر فعالان فلسطینی که مظلومیت‌شان را فریاد می‌زدند، درآمد و همه اینها به این خاطر بود که دیروز جمعه هفتادودومین سالروز «نکبت» بود.
به‌گزارش الجزیره، از 15 می‌1948، روزی که رژیم صهیونیستی با کمک شرکای غربی و اروپایی‌اش بر اشغالگری خود رسمیت بخشید 72 سال می‌گذرد و در تمام این سال‌ها فلسطینی‌ها در سالروز این روز نکبت بار- روزی که یادآور اخراج اجباری و نابودی بافت اجتماعی و فرهنگی‌شان است - با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده مظلومیت خود را فریاد می‌زدند اما دیروز جمعه به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت فوق‌العاده‌ای که در کرانه باختری اعلام شده بود، راهپیمایی روز نکبت یا اصلاً برگزار نشد یا در برخی مناطق بسیار کم تعداد و محدود برگزار شد. در عوض مقام‌های فلسطینی با صدور بیانیه و سخنرانی‌های مجازی سالروز نکبت را برگزار و مردم و فعالان فلسطینی هم با ابتکارعمل‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و پشت بام خانه هایشان این روز را با شکوهی متفاوت به جهانیان یادآوری کردند. برای برگزاری مجازی روز نکبت نرم افزارهای موبایلی از جمله نرم افزار رایگان «وی آر» که یک نرم افزار بومی ساخت فلسطینی هاست و چت‌های ویدئویی نرم افزار «زوم» به کمک کاربران فلسطینی آمد. محمد علیان، هماهنگ‌کننده کمیته عالی ملی فلسطین پیشتر از فلسطینی‌ها خواسته بود، به‌جای شرکت در راهپیمایی، در کمپین رسانه‌ای گسترده در شبکه‌های مجازی با موضوع حق بازگشت مشارکت کنند. مقامات برخی کشورها و برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه عرب هم به مناسبت روز نکبت بیانیه صادر کرده یا برای ملت فلسطین پیام ارسال کردند. این در حالی بود که تنها دو روز قبل، در روز چهارشنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به اراضی اشغالی سفر کرده و در دیدار با مقامات صهیونیست بار دیگر حمایت خود را از طرح اشغالگرانه الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی اعلام کرده بود.


نکبت یک حادثه تاریخی نیست
به‌گزارش الجزیره، به‌گفته جوزف ماساد، اندیشمند فلسطینی و استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک، «فلسطینی‌ها با پافشاری بر زنده نگهداشتن روز نکبت این پروژه صهیونیستی را که درصدد است روز نکبت را یک روز تاریخی مختص گذشته نشان دهد، با شکست مواجه می‌کنند. فلسطینی‌ها با برگزاری مراسم روز نکبت به جهانیان نشان می‌دهند که نکبت همین حالا و در حال حاضر در حال وقوع است و اتفاقی نیست که مربوط به گذشته باشد و تمام شده باشد.» عدنان ابو اوده، رئیس سابق دادگاه اعیان اردن هم برگزاری مراسم روز نکبت  که در واقع پافشاری فلسطینی‌ها بر حق بازگشت به سرزمین‌شان است را اقدامی مؤثر می‌داند و می‌گوید: «این اقدام‌ها باعث خواهد شد یک روز فلسطینی‌ها به حقوق خود برسند و به فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل بازگردند حتی اگر اکنون شرایط سیاسی علیه آنها باشد. فلسطینی‌ها خوب می‌دانند که تنها راه برای پایان دادن به این نکبت استقامت فلسطینی و ادامه دادن به این استقامت است.» به گفته او، «عرب‌ها هنوز فلسطین را اولویت اصلی خود می‌دانند حتی اگر رژیم‌های آنها اینگونه فکر نکنند.»به گزارش میدل ایست آی، سالروزها اغلب برای حوادثی برگزار می‌شود که در گذشته رخ داده و تمام شده اما سالروز نکبت برای اتفاق‌هایی برگزار می‌شود که از گذشته شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. آشکارترین گواه آن هم تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به اراضی اشغالی خود است. این یعنی فاجعه‌ای که 72 سال قبل با اخراج اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان آغاز شد و در تمام این 72 سال ادامه داشت، یک بار دیگر و در سطحی وسیع‌تر دیر یا زود رخ می‌دهد و یک نکبت دیگر نه در تاریخ بلکه در زمان واقعی و حال حاضر اتفاق خواهد افتاد. کمپین انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر این نکبت یعنی الحاق کرانه باختری به اراضی اشغال شده استوار بود و هدف اصلی دولت ائتلافی فعلی رژیم صهیونیستی هم تحقق این شعار است. از همین رو بود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مناسبت سالروز اشغال فلسطین و روز نکبت در سخنانی اعلام کرد، تمامی طرح‌ها و توطئه‌ها علیه مسأله فلسطین در مقابل ثبات و پایداری ملت فلسطین بی‌نتیجه خواهد ماند. او افزود، مبارزات ملت فلسطین و پایبندی فلسطینیان به حقوق خود در نهایت به آزادی و استقلال این ملت می‌انجامد. عباس همچنین تهدید کرد، در صورت اجرای طرح الحاق کرانه باختری، تمامی توافقنامه‌ها با رژیم صهیونیستی و دولت امریکا را قطع خواهد کرد.جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین با صدور بیانیه‌ای پیرامون سالگرد روز نکبت، اعلام کرد: تحت هیچ شرایطی حقوق فلسطینیان را واگذار نمی‌کنیم و جز با اخراج اشغالگران، آرام نمی‌نشینیم.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم پیشتر و در آستانه روز نکبت در گفت‌و‌گو با برنامه «بدون مرز» شبکه خبری الجزیره، به بررسی آخرین تحولات فلسطین بویژه مسأله اسرای فلسطینی، طرح الحاق کرانه باختری، معامله قرن و مسأله عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی پرداخته بود.
پیام‌های جهانی روز نکبت
طرح‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بویژه در آستانه روز نکبت با واکنش‌های خارجی هم همراه شد. اتحادیه عرب به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد نکبت بیانیه‌ای صادر و از اقدام مقامات اشغالگر صهیونیستی در اجرای طرح‌های اشغالگری و استعماری مبنی بر الحاق بخش‌هایی از سرزمین فلسطین اشغالی از جمله غور اردن، شمال بحر المیت و
مناطق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به‌عنوان «جنایت جنگی» تعبیر کرد.
استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم اگرچه اشاره مستقیم به سالروز نکبت نکرد اما هشدار داد که هرگونه اقدام یکجانبه اسرائیل بویژه درباره الحاق اراضی فلسطینی در کرانه باختری به راهکار تشکیل دو کشور آسیب می‌زند. سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، جانبداری‌های امریکا از طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به مثابه «چراغ سبزی به رژیم صهیونیستی» برای ادامه تجاوزات و جنایات خود است. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم به مناسبت هفتاد و دومین سالروز نکبت ضمن درود بر خاک و مردم فلسطین، برای رهایی دائم فلسطینیان از وبای اشغالگران دعا و تأکید کرد: حقوق ملت فلسطین با هیچ معامله و توافقی پایمال نمی‌شود و هرگز نباید فراموش شود. وزیر خارجه اردن هم در دیدار با سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را محکوم کرد و خواهان اقدام جدی اروپا در این باره شد. ایمن صفدی از اتحادیه اروپا خواست با طرح‌های اسرائیل برای الحاق اراضی فلسطینی به اراضی تحت اشغال خود مقابله کند و یادآور شد این طرح راهکار تشکیل دو کشور را به خطر می‌اندازد. ارانکا گونزالس، وزیر خارجه اسپانیا نیز این طرح رژیم صهیونیستی را خلاف قوانین بین‌الملل و سبب نابودی روند سازش دانست.