روسیه و بازی در تنش ایران-آمریکا

فریدون مجلسی‪-‬ همزمان با افزایش فشارهای دیپلماتیک ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که مطابق با بندهای برجام قرار است در اکتبر امسال لغو شود، شاهد اظهارات فعال مقامات روسیه در حمایت از ایران هستیم و کرملین بارها در هفته‌های اخیر اقدامات آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم کرده است. در این میان انگیزه روسیه از این حضور فعال را برخی به دلیل منافع این کشور در فروش تسلیحات به تهران و برخی نیز به دلیل تلاش مسکو برای تقابل با واشنگتن می‌دانند. با این حال به نظر می‌رسد در یک ارزیابی دقیق تر باید آنچه بین روسیه و غرب در سال‌های اخیر رقم خورده را مورد توجه قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوان مواضع روس‌ها نسبت به ایران را بهتر ارزیابی کرد. با الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 به عنوان منطقه‌ای که اکثریتی روس داشت و جدایی این شبه جزیره از اوکراین میان غرب و روسیه اختلاف نسبتا شدیدی ایجاد شده است. کریمه در سال 1956 از سوی خروشچف از روسیه جدا و به اوکراین پیوسته بود اما اقدام پوتینن در پیوسته‌سازی مجدد آن
به روسیه با واکنش تند و تحریم‌های اتحادیه
اروپا و آمریکا همراه شده که آنها تلاش کرده اند
مسکو را منزوی کنند. در این میان روسیه در سال‌های اخیر تلاش کرده از کارت‌های خود برای تحت فشار قرار دادن غرب استفاده کند تا آنها الحاق کریمه را به رسمیت بشناسند.
از جمله یکی از اهداف حضور و میدان داری اصلی کرملین در سوریه نیز همین موضوع بود. ایران نیز در این پازل جای می‌گیرد و روس‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ظرفیت خود در رابطه میان ایران و آمریکا امتیازاتی را از غرب بگیرد اما خود آنها قبلا نیز صریحا اعلام کرده اند که آتش نشان ایران و ایالات متحده نخواهند بود. بنابراین تلاش‌های اخیر روسیه نیز در راستای همان استفاده از کارت ایران برای فشار به آمریکا است تا بتواند امتیازات خود را بگیرد. پیش از این نیز روس‌ها سابقه خوبی از حمایت عملی و تا آخر کار ماندن با ایران نداشته اند و به همین دلیل در میان افکار عمو‌می‌ایران نیز روس‌ها مقبولیت چندانی ندارند. در ماجرای تمدید تسلیحاتی، روسیه از سویی نشان می‌دهد که از ایران حمایت می‌کند اما می‌داند که حتی اگر تحریم‌های سازمان ملل لغو شود، تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده علیه فروش سلاح به ایران وجود خواهد داشت و مسکو نیز از آن تبعیت خواهد کرد. همانگونه که اکنون روس‌ها از سایر تحریم‌هایی که بر بخش‌های عادی ایران از سوی امریکا اعمال شده تبعیت می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه