خرده فرهنگ‌های معارض را دریابید

جعفر بای‪-‬ روند رشد نا به هنجار‌های اجتماعی گاهی باعث شکل گیری خرده فرهنگ‌های معارض می‌شود. مبارزه قهر آمیز حاکمیت در جامعه منجر به زیر زمینی شدن برخی فعالیت‌های بزه کارانه شده و اگر چه جرایم اجتماعی ماهیتا به صورت غیر علنی پنهان صورت می‌پذیرد ولی برخی از آن‌ها به لحاظ ویژگی‌های خاصی که دارند برای خود قواعد و تشکیلاتی تدوین می‌کنند و مع الاسف هوشمندانه و با تکرار انجام آنها نهادینه شده و به صورت خرده فرهنگ معارض نظم اجرایی خاصی برای خودشان پیدا کرده و به لحاظ سازمان یافتگی دارای قوانین و مقررات نا نوشته ولی مورد قبول همه اعضاء گروه می‌شوند و هرگونه تخطی از آن مجازات بسیار سنگینی را به همراه دارد و همه اعضاء گروه موظف هستند آن‌ها را دقیقا اجرا کنند. قواعد الزام آور که از پشتوانه اجرائی همگانی برخوردار است و تمامی افراد گروه مکلف به انجام دقیق آن‌ها هستند.
از جمله دلایل شکل گیری این گونه خرده فرهنگ‌های معارض می‌توان به فرآیند جامعه پذیری نسلی و ناتوانی انتقال عناصر فرهنگ خود به نسل آینده که ریشه در ضعف و نا کارآمدی دستگاه‌های فرهنگی جامعه دارد اشاره کرد.
نا توانی نهادهای فرهنگی منجر به فقدان نهادینه شدن عناصر فرهنگی در نسلهای بعد شده و مدل فرهنگی حاکم در مقابله با سایر فرهنگ‌ها نمی‌تواند مقاومت کند و در پی آن وفاداران به فرهنگ تسلیم فرهنگ بیگانه شده و از عناصر فرهنگی وارداتی پیروی می‌کنند. سستی در انتقال مدل فرهنگی و کاستی در نهادینه‌سازی عناصر فرهنگی که نتیجه کار مدیران ضعیف و کار نابلد است باعث تزلزل و عدم ایستادگی مقابل فرهنگ‌های بیگانه شده و مدل فرهنگی خودی را ناتوان و غیر موثر نزد فرهنگ دوستان می‌کند و در نهایت در جامعه شاهد تغییرات فرهنگی ناهمگن می‌شویم.
سوء مدیریت فرهنگی از یک سوی و فقدان نظارت دقیق و درست از سوی دیگر وضعیتی را فراهم می‌کند که خرده فرهنگ‌های معارض که با فرهنگ حاکم بر جامعه در ستیزند و گاهی با قواعد دقیقتری از سازمان‌های رسمی و به صورت زیر زمینی به گونه‌ای عمل می‌کنند که دقیق تر و با صلابت تر از سازمان‌های رسمی ظاهر می‌شوند...


گاهی سهل انگاری دستگاه‌های نظارتی و حضور مدیریت نالایق و غیر شایسته باعث رواج بی‌نظ‌می‌و زیر پا نهادن مقررات رسمی
‌در سازمان‌ها می‌شود. عدم نظارت دقیق هم منجر به نهادینه شدن رویه خلاف مقررات رواج یافته ناشی از سوء مدیریت می‌گردد.
در خرده فرهنگ‌های معارض اولا همه اعضاء به قواعد بازی پایبندند و ثانیا نسبت به اصول فرهنگ خود ساخته اعتقاد داشته و به تعبیر مولا علی(ع) که در نهج البلاغه می‌فرمایند
که این گونه افراد در کفرشان مومن تر
هستند. چون به اصطلاح خلاف
در این گونه گروه‌ها مجازات سنگینی را به همراه دارد و می‌تواند همه منافع آن‌ها را نابود ساخته و منجر به حذف از گروه شود. عوارض ناکارآمدی نهاد‌های فرهنگی و بی‌توجهی آن‌ها به عناصر فرهنگ خودی بسیار ویرانگر و مخرب است.
سایر اخبار این روزنامه