پایان دعوا بر سر صندلی

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با آفتاب یزد ضمن تاکید بر این مهم که افغانستانِ امروز با افغانستان 5 سال قبل تفاوت‌های بیشماری دارد اظهار داشت:« این که ما در یک سرزمین تحت اشغال به دنبال دموکراسی بگردیم به این معنا است که یا دموکراسی را
نشناخته ایم یا با تعاریفِ جدیدی از دموکراسی رو در رو هستیم.»
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اضافه کرد:« در جهانِ معاصر، نه نامی‌از دموکراسی باقی مانده و نه نشانی، در بسیاری از کشورها یا سیستمِ حاکم حاصلِ کودتا است، یا تحت فرمان حکومتی دست نشانده و یا در نهایت در ید قدرت کسانی که از حداقل حمایت‌های مردمی‌نیز برخوردار نیستند. در این جهانِ سردرگم وقتی بخواهیم اوضاع افغانستان را بررسی کنیم باید به همین برگزاری انتخابات با پارامترهایی که از آن سراغ داریم نیز خوشبین باشیم اما قدرِ مسلم این که، اداره ی افغانستان به دست افغان‌ها یک ضرورت انکار ناپذیر است که احساس می‌شود نوبت آن نیز فرا رسیده است.»
>امضای توافق نهایی برای حل بحران سیاسی در افغانستان


درخبرها می‌خوانیم که میان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و رقیب اصلی او عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین توافق نامه‌ای امضا شده که پایان تنش سیاسی در کشور تلقی شده است. این توافق که با حضور شماری از مقام‌های سیاسی در ارگ امضا شد، به بحرانی پنج ماهه در افغانستان پایان داد.
در حالی که کمیسیون انتخابات افغانستان اواخر بهمن‌ماه محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی او آن را "غیرقانونی" خواند و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد. اکنون بعد از گذشت ماه‌ها چانه‌زنی سیاسی غنی و عبدالله توافق‌نامه سیاسی را امضا کردند.
پس از ماه‌ها تنش سرانجام اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی وی توافق‌نامه‌ای را برای تقسیم قدرت به امضا رساندند. سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد رئیس جمهور و رقیب انتخاباتی وی، عبدالله عبدالله، توافقی را برای تقسیم قدرت با هدف به پایان رساندن
بن بست سیاسی که از ماه‌ها پیش با آن روبرو بودند، به امضا رساندند. صدیق صدیقی در حساب توییتری خود نوشت: «توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله به امضا رسید و عبدالله عبدالله شورای ویژه‌ای را که در زمینه گفتگو‌های صلح است، رهبری خواهد کرد و اعضای تیمش در دولت مشارکت خواهند داشت.»
پایگاه خبری طلوع نیوز نیز نوشت: «بر اساس این توافق، اشرف غنی همچنان رئیس‌جمهور است و عبدالله عبدالله نیز مسئولیت «شورای عالی مصالحه» و سهمی‌۵۰ درصدی در کابینه خواهد داشت.
عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی اشرف غنی پس از انتخابات
ماه سپتامبر، نتایج آن را نپذیرفت و از تشکیل دولتی موازی خبر داده بود. این در حالی است که کمیسیون عالی انتخابات افغانستان در ماه فوریه از پیروزی اشرف غنی در دوره جدید انتخابات در این کشور خبر داده بود.»
> افغانستان امروز و افغانستان 5 سال قبل
دکتر جعفر قناد باشی در واکنش به این موضوع که همه ی رخدادهای 5 سال قبل، عیناً تکرار شد آیا تفاوتی بین این
دو جریان وجود دارد یا خیر؟ می‌گوید:« مهم ترین تفاوت، تغییراتی است که در بینش و رفتارهای طالبان ایجاد شده است.»
این کارشناس مسائل بین المللی ادامه می‌دهد:« اگرچه روش طالبان همچنان مبنی بر خشونت و حملات سخت نظامی‌است اما در لایه‌های بالای طالبان می‌توان شاهد بسیاری از تغییرات بود که حکایت از بهبود اوضاع در آینده ای میان مدت خواهد داشت.»
قنادباشی دیگر تغییر و تفاوت را در مسائل منطقه ای و بین المللی دانسته اظهار می‌دارد:«به دوران پایان ترامپ نزدیک می‌شویم دورانی که برای آمریکا و جهان، دوران بسیار مهمی‌است. از سوی دیگر مطالبات طالبان نیز دچار دگرگونی‌هایی شده است که می‌تواند مرز بندی‌ها را اندکی جا به جا کند. از سویی دیگر، این که بالاخره طالبان و آمریکایی‌ها به توافقات اولیه ی صلحی هرچند ناپایدار رسیده اند ذهن را به این سمت و سو هدایت می‌کند که می‌توان بالاخره افغانستان را به دست افغان‌ها اداره کرد هرچند دو چهره ی فعلی همچنان به قدرت‌های منطقه ای و بین المللی وابسته باشند از جمله اشرف غنی که از یک سو به پاکستان متمایل است و از سویی دیگر چشم به حمایت‌های آل سعود دارد.»
این کارشناس مسائل بین المللی در ادامه یادآور می‌شود:« مسائل در افغانستان به قدری پیچیده و گُنگ است که هر تغییر هرچند اندک را باید به فال نیک گرفت آن هم کشوری که سال‌ها درگیر جنگ با شوروی سابق بوده و پس از آن درگیر جنگ‌های داخلی شده است جنگ‌هایی که دیگر رمقی برای افغان‌ها نگذاشته است.
> به مسائل افغانستان، احساسی نگاه نکنیم
قناد باشی می‌گوید:« در روزگاری که بسیاری از کشورها دچار حکام فراری از دموکراسی هستند، در روزگاری که به آسانی حکومت‌های مشروع زیر فشار قدرت‌های بین المللی له می‌شوند، در روزگاری که عملاً برای رای مردم احترام و ارزشی قائل نیستند همین که در کشوری بحران زده، فقیر و زیر سایه
اشغال و جنگ، انتخابات برگزار می‌شود باید خرسند بود ضمن آن که باید پذیرفت؛ تبلور واقعی اراده ی مردم برای حکومت بر مردم، ذره ذره و قطره چکانی حاصل خواهد شد اما مهم آن است که حاکمیت مردم بر مردم بالاخره خود را به اثبات خواهد رسانید.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه ضمن مثبت ارزیابی کردن تغییر دیدگاه‌ها در طالبان و تاثیر آن بر سرنوشت افغانستان خاطر نشان می‌کند:« از ابتدا نیز معلوم بود که عاقلانه ترین کار همانی است که پس از 5 ماه حاصل شد یعنی صلح و توافقی که بالاخره بین عبدالله و غنی حاصل شد.»
قناد باشی تاکید دارد:« اگر طالبان مذاکراتِ خود با آمریکایی‌ها را ادامه نداده بود، اگر مذاکرات صلح به نتیجه نرسیده بود و اگر آمریکایی‌ها مشروعیت طالبان را نپذیرفته بودند اصلاً بعید بود بتوان در افغانستان انتخابات برگزار کرد چه برسد به این که دولتی تشکیل شود و دولتی دیگر مدعی باشد و در نهایت به توافق نیز منتهی شود.»
وی می‌افزاید:« روزگاری را به یاد بیاوریم که افغان‌ها اساساً جرات نداشتند به طالبان افغانستان پیشنهاد مذاکره بدهند یا از انتخابات سخن بگویند و این روزگار که اگرچه طالبان انجام انتخابات را
بر نمی‌تابد اما مثل همیشه نیز با آن مقابله نمی‌کند. اصلاً همین که طالبان از انتخابات و حکومت مشروع و مذاکرات حرف می‌زند یعنی نیمی‌از مشکلات سیاسی ـ اجتماعی افغانستان پشت همان میزهای مذاکره حل شده و تنها باقی می‌ماند روش‌ها و منش‌ها.»
قناد باشی اضافه می‌کند:«حالا که گروهی بزرگ و تا اندازه ای قدرتمند در افغانستان پذیرفته شده باید زمینه‌های ظهور یک حکومت فراگیر نیز مهیا شود تا بالاخره تمامی‌گروه‌های افغانی در حکومت و تقسیم قدرت نقش داشته باشند که اگر چنین شود بالاخره و پس از دهه‌های متوالی، آرامش قرین مردمان این سرزمین نیز خواهد شد.»
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان متذکر می‌شود رفتار ایران در مواجهه با افغانستان و به ویژه طالبان مبتنی بر عقلانیت و منطق دیپلماسی بین المللی بود که اگر ذره ای در سیاست‌های اتخاذ شده دچار تردید و ناهمگونی با منافع ملت و دولت افغانستان می‌شدیم چه بسا پایگاهی مهم را در منطقه و حتی جهان از دست می‌دادیم.»
قناد باشی معتقد است:«ادامه ی مذاکرات صلح و به رسمیت شناختن حضور تمامی‌گروه‌ها در حکومت‌های آتی افغانستان ضرورتی است انکار ناپذیر که اگر ذره ای در آن تعلل صورت پذیرد تمامی‌زحمات بر بادِ فنا خواهد رفت.»
> عبدالله: امروز زمان اتحاد ملت افغانستان است
«عبدالله عبدالله» پس از امضای توافق با اشرف غنی تاکید کرد باید به قانون احترام گذاشت و نیاز است امروز با توجه به شرایط موجود مانند یک ملت متحد شویم.
«عبدالله عبدالله» پس از امضای توافق با اشرف غنی در توئیتر خود نوشت: امضای توافق‌نامه یک امتیاز نیست بلکه در انتخابات و آرای پاک ریشه دارد. وی افزود: این توافق‌نامه در زمانی امضا می‌شود که «ما با تهدیدات جدی روبه‌رو هستیم و به این معنی است که ما راه را برای صلح، تقویت حکومت، حفظ حقوق و تمکین به قانون» فراهم کردیم. عبدالله خاطرنشان کرد: با امضای توافق سیاسی و تعهد برای شکل‌دهی یک حکومت فراگیر و پاسخ‌گو، درس‌های سخت گذشته را نیز به خاطر آوردیم که به قانون احترام بگذاریم، با کرونا، تقلب، بی‌عدالتی، و فساد مبارزه کنیم و «حالا ما نیاز داریم مثل یک ملت یک‌جا شویم.» وی تاکید کرد: هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند خواستش را با زور بقبولاند چراکه «ما نمی‌توانیم فرصت‌ها و حسن‌نیت جامعه جهانی را به‌ویژه برای صلح جامع هدر بدهیم. من تعهد می‌کنم که نهایت تلاشم را برای کار با تمامی‌طرف‌ها بکنم.»
> ایران از امضای توافق بین غنی و عبدالله استقبال کرد
وزیر خارجه تلفنی با اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتگو و از پیشرفت حاصل شده در روند مصالحه ملی صورت گرفته در افغانستان استقبال کرد. به دنبال اعلام توافق سیاسی در افغانستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی با آقایان دکتر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفتگو و از پیشرفت حاصل شده در روند مصالحه ملی صورت گرفته در افغانستان استقبال کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو همچنین آمادگی جمهوری اسلامی‌ایران را برای حمایت از استمرار همسویی همه گروه‌های افغانستان اعلام کرد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با استقبال و ابراز خرسندی از امضای توافق بین اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی ، آمادگی جمهوری اسلامی‌ایران را برای کمک به روند گفتگوهای سیاسی بین الافغانی و ادامه روند همسویی گروههای افغانستان به شمول طالبان اعلام کرد.