بازگشایی مدارس روی لبه هشدار!

حسین طاهری‌فرد‪-‬ از 27 اردیبهشت ماه براساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا و وزارت آموزش‌و‌پرورش، تمامی مدارس کشور با رعایت پروتکل‌های ایمنی و سلامت به‌مدت یک‌ماه باز خواهند بود. با توجه به برنامه‌ریزی و تمهیدات انجام گرفته در خصوص بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان می‌توانند بصورت «کاملا اختیاری و داوطلبانه» و بر اساس نیاز به دریافت خدمات و رفع مشکلات درسی به مدرسه مراجعه نمایند و حضور کلیه‌ مدیران، کادر اجرایی و کادر آموزشی، در مدارس «الزامی» است.
بر اساس تمهیدات انجام گرفته در خصوص بازگشایی بهینه مدارس و پروتکل‌های بهداشتی، مدیران مدارس موظفند قبل از هر اقدامی، نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن محیط آموزشگاه، نظارت دقیق بر رعایت بهداشت عمومی و فردی، جلوگیری از رفتارهای پرخطر و ایمن‌سازی فضای آموزشگاه برای حضور معلمان و دانش آموزان، «حداقل متناسب با سرانه‌ی اختصاص یافته» اقدام نمایند.
بازگشایی «محدود» مدارس حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مخالفان بسیاری دارد. از نظر آنان، در چنین بحران‌هایی مدارس باید اولین محل برای تعطیلی و آخرین محل برای بازگشایی باشند و با این تصمیم آموزش‌و‌پرورش، احتمال افزایش مبتلایان به کرونا وجود خواهد داشت. از نظر مخالفان بازگشایی «محدود» مدارس بهتر می‌بود برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا به دانش آموزان، خانواده آن‌ها و معلمان، آموزش‌و‌پرورش در این مدت اندک باقی مانده از سال تحصیلی از بازگشایی مدارس صرف نظر می‌نمود.
مخالفان بازگشایی «محدود» مدارس معتقدند: «تهیه پروتکل‌های ایمنی و سلامت بخشی از کار است اما اجرای آن، بخش مهم‌تر کار است و مشخص نیست مدارس تا چه اندازه خود را ملزم به رعایت این دستورالعمل می‌دانند؟ »


مسئولان آموزش‌و‌پرورش از ضدعفونی مدارس تا روز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت) و از اینکه دانش‌آموزان باید با خود ماسک و دستکش به همراه داشته باشند سخن گفته‌اند؛ اما هنوز مشخص نیست، اعتبارات بهداشتی بابت ضدعفونی کردن محیط آموزشگاه اختصاص یافته است یا نه؟ اگر جواب مثبت است، با این اعتبارات بهداشتی اختصاص یافته، می‌توان مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش متناسب با ظرفیت دانش‌آموزان، معلمان و عوامل اجرایی مدارس تهیه کرد؟ و در غیر این صورت وظیفه تامین این تجهیزات با چه کسی است؛ وزارت آموزش‌و‌پرورش، والدین دانش‌آموزان و یا مدیران مدارس؟
مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت آموزش‌و‌پرورش در خصوص بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان باید وسایل شخصی از جمله ماسک و دستکش بهمراه داشته باشند اما مشخص نشده است، در صورت مجهز نبودن دانش‌آموزان به اقلام بهداشتی مورد نیاز، آیا تمهیدات لازم اندیشیده شده است و مدارس این اقلام بهداشتی را در اختیار آنان قرار خواهند داد؟ اگر تعداد دانش‌آموزان در مدرسه زیاد شد چگونه می‌توان امید به رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی داشت؟ آیا سطوح پرتماس مدرسه و سرویس‌های بهداشتی روزانه دوبار و آن هم هنگام حضور دانش‌آموزان در محیط مدرسه ضدعفونی خواهند شد؟
آیا معلمان و مدیران مدارس بر رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی توسط دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها نظارت خواهند کرد؟ و مسئولیت رصد مباحث و اجرای پروتکل‌های ایمنی و سلامت در مدارس بر عهده چه کسی است؟
باز شدن مدارس بدون توجه کافی به پروتکل‌های بهداشتی، می‌تواند سلامت معلمان را بیش از همه به خطر بیندازد. مسئولان آموزش‌و‌پرورش باید توجه داشته باشند که بازگشایی مدارس به هیچ عنوان نبایستی علت و عامل نقض پروتکل‌های ایمنی و سلامت باشد چراکه سلامتی دانش‌آموزان، خانواده آن‌ها و معلمان در اولویت قرار دارد و بازگشایی مدارس برای رفع اشکال جزئی و ارائه‌ی خدمات آموزشی،
صرفا به آن دسته از دانش‌آموزانی که
به هر دلیل نتوانسته‌اند از خدمات آموزش‌های
مجازی و غیرحضوری بهره‌مند شوند جزئی از اهداف غایی تعلیم و تربیت محسوب شده و در درجه دوم اهمیت قرار دارد. بدون تردید در این شرایط برای خانواده‌ها، حفظ سلامت فرزندانشان نسبت به مباحث آموزشی اولویت بالاتری دارد و انتظار دارند که دستگاه‌های مسئول «وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت» با اجرای کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر آنها سلامت فرزندانشان را تضمین نمایند.