نامه علي مطهري به رهبر انقلاب

پيشنهاد تعيين هيأتي براي بررسي عملکرد شوراي نگهبان
نامه علي مطهري به رهبر انقلاب
آرمان ملي: هر چند بيش از 3 ماه از انتخابات مجلس يازدهم در دوم اسفنند 98 مي‌گذرد اما هنوز بسياري نسبت به فرايند انتخابات و بررسي صلاحيت‌ها به‌ويژه در مورد برخي نمايندگان و ساير کانديداها انتقاداتي دارند و به انحاء مختلف نيز آن را ابراز کرده‌اند. در اين راستا روز گذشته علي مطهري نماينده مردم تهران که خود پس از 3 دوره نمايندگي مردم تهران رد صلاحيت شده طي نامه‌اي خطاب به مقام‌معظم‌رهبري خواستار تعيين هيأتي براي بررسي رد صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان شده تا مشخص شود چه تعداد از اين رد صلاحيت‌ها به خاطر اظهار نظر بوده است.
نامه من جنبه شخصي ندارد


يک نماينده تهران در خصوص رفتار شوراي نگهبان در انتخابات اخير به مقام معظم رهبري نامه نوشت. عصر ايران نوشت؛ در نامه علي مطهري آمده است: همان‌طور که آشکار است، رفتار شوراي نگهبان در موضوع بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات يازدهمين دوره مجلس با دوره‌هاي قبل متفاوت بود و.... مستحضر هستيد که اينجانب اگر در جلسه‌اي که با عضو حقوقدان شوراي نگهبان داشتم پيشنهاد او براي تأييد نظراتش و عدول از نظرات خودم را براي تأييد صلاحيت مي‌پذيرفتم تأييد شده بودم، اما بنده براي اينکه اين رويه تثبيت نشود مخالفت کردم. وي در ادامه آورده است: بنابراين نامه من جنبه شخصي ندارد و به خاطر رد صلاحيت شخص خودم نيست. اما احساس مي‌کنم اين رويه به آينده انقلاب اسلامي آسيب مي‌رساند و موجب کاهش سرمايه اجتماعي نظام جمهوري اسلامي مي‌شود، چنانکه يکي از عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخير همين رفتار بود. مطلب اين است که اساساً ضرورتي براي اين رويه خلاف آزادي بيان و توأم با سوءظن نسبت به نامزدها وجود ندارد و مي‌بينيم که در طول اين ده دوره هم نتيجه نداده است. بايد بخش اعظم انتخاب را به عهده مردم بگذاريم نه به عهده شوراي نگهبان. همين که کسي قانون اساسي را قبول دارد و فساد مالي و اخلاقي ندارد و شرايط عمومي انتخاب ‌شوندگان را نيز داراست بايد بتواند کانديدا شود. مردم خودشان به افراد ناصالح رأي نمي‌دهند. اجازه ‌دهيم مردم با انتخاب آزاد رشد اجتماعي پيدا کنند. اينکه افراد زيادي به دليل عدم احراز صلاحيت به خاطر نقص اطلاعات يا کمبود زمان بررسي شوراي نگهبان ردصلاحيت مي‌شوند موجب راه نيافتن ده‌ها فرد اصلح به مجلس و از سوي ديگر موجب رواج تظاهر و ريا و تملق و چاپلوسي براي تأييد صلاحيت در آينده شده و مي‌شود. نماينده تهران در اين نامه آورده است: مجلس جايي است که همه اقشار جامعه حتي قشر سهل‌انگار نسبت به دين بايد در آن نماينده داشته باشند زيرا مجلس نماينده کل ملت است نه نماينده يک قشر خاص و البته ايمان اسلامي مردم هميشه باعث مي‌شود که مجلس يک اکثريت قابل توجه معتقد به اسلام و انقلاب و نظام جمهوري اسلامي داشته باشد.
هيأت بررسي عملکرد شوراي نگهبان
علي مطهري در ادامه نامه خود به مقام معظم رهبري نوشته است: مستحضريد که امام خميني(ره) قبل از پيروزي انقلاب فرمودند در جمهوري اسلامي کمونيست‌ها هم حق آزادي بيان دارند و البته آنها خودشان راه اقدام مسلحانه را انتخاب کردند. همچنين شهيد آيت‌ا... مطهري در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي فرمودند: در جمهوري اسلامي حتي احزاب غير اسلامي حق فعاليت دارند مشروط به اينکه با تابلوي خودشان فعاليت کنند نه با تابلوي اسلام. معني اين سخن آن است که مي‌توانند در مجلس نماينده داشته باشند. البته استاد مطهري قبل از تدوين قانون اساسي به شهادت رسيدند و اکنون چنين مجوزي در قانون اساسي ما وجود ندارد. غرض اين است که انقلاب اسلامي با چنين نگاهي به پيروزي رسيد ولي به تدريج رويه‌هايي به نظر بنده غير ضروري خصوصاً در شوراي نگهبان معمول شد که آثار سوئي دربر داشته است. نايب رئيس سابق مجلس افزوده: حضرت‌عالي اساساً به روشنفکري به معني صحيح آن مشهور بوده‌ايد. به ياد دارم زماني که آيت‌ا... مطهري پس از گذشت چندي از پيروزي انقلاب نام جنابعالي را در عداد اعضاي شوراي انقلاب قرار دادند چند نفر به آن شهيد اعتراض کردند که ايشان روشنفکر است. آنها روشنفکري به معني درست آن را نيز منفي مي‌پنداشتند. امروز همين تيپ افراد به گونه‌اي رفتار کرده‌اند که شعار احترام به آزادي‌هاي انساني انقلاب، خصوصاً آزادي بيان را کمرنگ جلوه داده‌اند. لهذا بايد با اين آفت که متأسفانه توسط برخي دوستان انقلاب پديد آمده است مبارزه کرد. لهذا پيشنهاد مي‌کنم حضرتعالي هياتي را مأمور نماييد تا عملکرد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت نامزدهاي مجلس يازدهم را بررسي کنند و مشخص نمايند چه تعدادي از نامزدها صرفاً به خاطر اظهارنظر ردصلاحيت شده‌اند و چه تعدادي براساس اسناد و مدارک غيرمعتبر و چه تعدادي به دليل عدم احراز صلاحيت اگرچه افراد صالحي بوده‌اند، و نتيجه را به جنابعالي و در صورت صلاحديد به ملت اعلام نمايند. قطعاً اين امر باعث خواهد شد که اين رويه اصلاح و حداقل از آسيب‌هاي آن کاسته شود.