بکارگیری نمایندگان‌سابق در دولت ممنوع

آرمان ملي: سخنگوي دولت اظهارکرد: هيچ کشوري ملزم به رعايت تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا نيست و ما هم مايل به داشتن رابطه تجاري و مبادله نفت با ونزوئلا هستيم. علي ربيعي در ابتداي نشست خبري هفتگي خود با اشاره به برگزاري جلسات ستاد ملي کرونا و بررسي موضوع برگزاري مراسم شب‌هاي قدر در آن، تاکيد کرد: در جلسات گذشته ستاد ملي کرونا، به ايجاد شرايط مناسب برگزاري مراسم احيا به طور جمعي و با رعايت پروتکل‌ها اصرار شد و اين موضوع يکي از دغدغه‌هاي جدي رئيس جمهور و همه اعضاي ستاد کرونا بود. وي افزود: يکي از نگراني‌هايي که وجود داشت رعايت نکردن پروتکل‌ها و رعايت نکردن برخي از متوليان يا ارائه برخي از گزارش‌ها بود که اقداماتي براي برگزاري تجمع‌هاي پرجمعيت، بدون هماهنگي‌ها صورت گرفته است که با ورود رهبري انقلاب و تأکيدشان بر اينکه بايد تابع نظرات کارشناسي ستاد ملي کرونا باشيم، اين اطمينان خاطر ايجاد شد و مردم بيش از سايرين مسائل بهداشتي را مراعات کردند و همان نگراني‌هاي کم هم برطرف شد. اهم مسائل مطرح شده در نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت را در ادامه مي‌خوانيد.
مناطق سفيد ما به 280 شهرستان افزايش پيدا کرده است و در روند بهبودي و درمان بيماران مبتلا به کرونا پس از کشور چين و سوييس در رتبه سوم جهاني قرار داريم. ميانگين بهبودي ما بسيار خوب است، به طوري که تقريبا 94 درصد افرادي که مراجعه کردند، بهبود يافته‌اند در حالي که ميانگين جهاني آن 84 درصد است. اين گزارش نشان مي‌دهد که عدد مولد نسلي يا به تعبيري RE ÏÑ ˜ãÊÑ ÇÒ 4 åÝÊå Èå ÒíÑ ÚÏÏ í˜ ÑÓíÏå ÇÓʺ íÚäí ãíÒÇä ÇäÊÞÇá ÇÒ í˜ äÝÑ Èå 3 äÝÑ ÏÑ ÇÓÝäÏãÇå ÇãÑæÒ Èå ˜ãÊÑ ÇÒ í˜ äÝÑ ÑÓíÏå ÇÓÊ ˜å Çíä ÔÇÎÕ ÈÓíÇÑ ÎæÈí ÇÓÊ ˜å í˜ äÝÑ ÍÊí í˜ äÝÑ ÑÇ ãÈÊáÇ äã흘äÏ æ ÚÏÏ ˜ãÊÑí ÇÒ í˜ äÝÑ ÇäÊÞÇá íÏÇ ã흘äÏ.
گزارش‌ها در ستاد ملي نشان مي‌داد که از مرحله مديريت و کنترل بيماري عبور کرديم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه‌هاي همراه وارد فاز مهار بيماري شده‌اند که به طور قطع نيازمند تداوم همکاري بالاي 83 درصدي که تا امروز داشتيم، با پروتکل‌هاي بهداشتي است.
هيچ کشوري ملزم به رعايت تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا نيست و ما هم مايل به داشتن رابطه تجاري و مبادله نفت با ونزوئلا هستيم. ما مي‌خواهيم از عدم راهزني دولت آمريکا که مسبوق به سابقه است مطمئن شويم و اميدواريم که جامعه جهاني هم در اين زمينه کارهاي لازم را انجام دهد. اميدواريم آمريکا دچار چنين خطايي نشود و البته که ما در صورت هرگونه اقدامي در اين زمينه تمام گزينه‌ها را براي خود محفوظ مي‌دانيم و به فراخور آن واکنش نشان خواهيم داد.


در فضاي مجازي اظهاراتي در زمينه استفاده از برخي نمايندگان فعلي مجلس شد که متاسفانه قلب واقعيت است و آنچه بيان شده غير از اين است. ما در دوران تحريم که زندگي روزمره مردم نياز به کنترل بازار و تامين مايحتاج مردم داشت وقتي قصد کرديم که وزارت بازرگاني را ايجاد کنيم گفتند که به دنبال ايجاد وزارت رانت هستند. به منظور جلوگيري از فشار دستگاه‌ها و باز بودن دست آنان براي نه گفتن، دولت تصميم گرفت که اين مورد با تشکيل يک کميته در دفتر رئيس‌جمهوري بررسي شود؛ البته دستگاه‌ها حق به‌کارگيري نمايندگان سابق مجلس را ندارند ولي افرادي هم هستند که الان نماينده‌اند و پس از پايان اين دوره به همان کار قبلي خودشان که کارمندي دولت بوده برگردند، همچنين افرادي هم هستند که ظرفيت‌هاي انساني ما هستند.
معمولاً بعد از هر دوره مجلس فشارها براي جذب نمايندگان زياد مي‌شود. من به نوبه خودم چه در دوره‌اي که وزارت بودم و چه در دوران قبل شاهد اين ماجرا بودم که افرادي بودند که به دستگاه‌ها و جاهاي مختلف زنگ مي‌زدند و آدم معرفي مي‌کردند. شما به نهادهاي عمومي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي و به بنگاه‌هايي که در بخش‌هاي غير مستقيم وزارتخانه‌هاست نگاه کنيد و ببينيد چقدر هر دوره مجلس از اين افراد پيدا مي‌کنيد.
امسال واقعا در شرايط بد صنعتي بسر مي‌بريم، اما اين سياست پيشي گرفتن مزد به تورم را فراموش نکرديم. همچنين خوشحال هستم که امروز نمايندگان کارگري ما آزادانه در جلسات مشارکت مي‌کنند و امضا نمي‌کنند. اين موضوع را بايد ارج بنهيم و بدانيم اين موضوع کمتر در گذشته که «به فرموده مي‌آوردند و مي‌بردند» اتفاق افتاده است. خوشحال هستيم که امروز نمايندگان کارگري نقد و مصاحبه مي‌کنند. بايد به اين اتفاق که نمايندگان کارگري مستقل و جسور ديدگاه‌هاي خود را بيان مي‌کنند، نگاه مثبتي داشته باشيم.
نه تنها در هيچ جلسه دولت بلکه در هيچ کميته و ستادهاي اقتصادي دولت بحث افزايش قيمت ارز مطرح نشده است. نبايد بدون اطلاعات و حتي با اطلاعات غلط گفته شود که دولت بنا دارد قيمت ارز را گران کند. در تمام جلسات دولت از سال 1393 تا امروز بناي دولت ثابت نگه داشتن قيمت ارز بوده است. حتي بعضي‌ها ديدگاه رئيس جمهور را نقد مي‌کردند که شما چرا اينقدر مي‌خواهيد قيمت ارز را ثابت نگه داريد.
نظر ما اين بود که نقدينگي در بورس جمع شود و به سمت خودرو و مسکن و ارز حرکت نکند اما باز مي‌بينيم توامان به قيمت ارز و بورس حمله مي‌کنند. البته روند بورس را بايد منطقي کنيم چرا که هميشه قرار نيست که بورس با يک زاويه رو به بالا باشد و افت و خيز هم دارد، اما همه کساني که دلشان براي کشور مي‌سوزد بدانند که راه حل اين است که بتوانيم نقدينگي مردم را به سمت حرکت سالم ببريم. بورس يک حرکت سالم است.
براي دولت کرامت افراد بسيار مهم است. روند برکناري آقاي رضا رحماني ناگهاني نبوده و اينگونه نبود که يک شبه دولت و شخص رئيس‌جمهور در يک آن و لحظه به اين نتيجه رسيده باشد که يک فرد عوض شود. بنابراين مطمئن هستم که تصميم يک‌شبه گرفته نشده اصلا نياز نيست که تصميم سياسي باشد يا وجه سياسي به خود گرفته باشد.
ايران براي قرن‌ها براي اقليت‌هاي مذهبي امن بوده و ما نمي‌گذاريم برخي از اين مسائل سوء استفاده کرده و عليه مردم ما صحبت کنند. يهوديان ايران مخالف اسرائيل هستند. بر عکس آنچه برخي دوست دارند نشان دهند، ايران جامعه يهودي ستيز نبوده و از کشورهايي هستيم که از امن ترين کشورها براي اقليت‌ها محسوب مي‌شويم. ما با زور، خشونت وتجاوز مخالف هستيم.