بحران مدارك مخدوش برخی منتخبان مجلس یازدهم

اسدا... عباسي اعلام كرد
بحران مدارك مخدوش برخي منتخبان مجلس يازدهم
عجايب مجلس جديد: 8 نماينده مدرک جعلي دارند
وزارت کشور: گزارش جعلي بودن مدرک منتخب فومن نرسيده است


آرمان ملي- ياسمين طالقاني: هر روز يک خبر شگفت‌انگيز از مجلسي که هنوز شروع نشده است؛ باز هم مانند چند روز قبل خبر رسيد که مدرک تحصيلي برخي منتخبان داراي ايراد و اشکال است! نيمه ارديبهشت بود که اعلام شد مدرک تحصيلي سينا کمالخاني فاقد‌اعتبار است و اين فرد نمي‌تواند به مجلس يازدهم وارد شود. برخي تصور کردند پرونده مدارک غيرمعتبر در اين مجلس با افشاي حقيقي نبودن مدرک تحصيلي کمالخاني پايان يافته است اما چنين نبود. در همان زمان برخي اذعان داشتند که مدرک تحصيلي برخي ديگر از منتخبان هم فاقد اعتبار است که عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان 17 ارديبهشت در واکنش به اين ادعا گفت: ‌«طبعتا هر مرجعي که در صلاحيتش باشد مي‌تواند طبق اختياراتش اقدام کند، اما آنچه براي ما گزارش شده بود فقط درباره مدرک تحصيلي منتخب تفرش بود که غير از اين، گزارش رسمي و مستندي براي ما ارسال نشده است».
ايراد در مدرک 8 منتخب!
سخنگوي هيات رئيسه مجلس دهم در رابطه با ايرادات در مدرک تحصيلي برخي منتخبان مجلس يازدهم گفت: مدارک برخي منتخبان مجلس يازدهم خدشه‌دار است. به نظر مي‌رسد با توجه به حجم زياد منتخبان مراجع ذي‌صلاح که بايد مدارک تحصيلي منتخبان را بررسي مي‌کردند در آن زمان امکان بررسي دقيق را نداشتند؛ اما بايد سامانه‌اي طراحي و تعريف شود، زيرا اين موضوع يکي از ايرادها در انتخابات است. اسدا... عباسي ادامه داد: چرا بايد خسارت معنوي و مادي به کشور تحميل شود؟ منتخبان مجلس يازدهم برخي مدارک‌شان مخدوش است و در اين باره مطمئن هستم. تعدادي از مدارک حوزوي و دانشگاهي نمايندگان از نظر فرآيند گذراندن تحصيلات، مخدوش است. اينها حرف و حديث‌ و شبهاتي در اذهان مردم ايجاد مي‌کند و بايد مسئولان اجرايي رسيدگي کنند. عباسي افزود: شوراي نگهبان نظرش بر اين است که بخشي از مدرک که از طرف دانشگاه يا حوزه علميه تاييد شده کفايت مي‌کند و ديگر به فرايند آن ورود نمي‌کند، در اينجا خلأ وجود دارد. بايد وزارت علوم، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حوزه علميه قم مجدد اينها را بررسي کنند. حداقل افرادي را که شبهه در خصوص آنها مصداق پيدا کرده است، بررسي کنند، نياز نيست مدارک حدود 250 نفري را که انتخاب شده‌اند، مجددا بررسي کرد. همان تعداد اندکي که شبهه دارند بررسي شود و از دانشگاه و حوزه علميه استعلام گرفته شود و نمرات و تقلب‌هايي که اتفاق افتاده و ديپلم يا ليسانس و فوق‌ليسانس‌هايي که جعل کردند و پايان‌نامه درست کردند، مشخص شود.
شوراي نگهبان قاطعانه ورود کند
نماينده رودسر گفت: انتظار مي‌رود شوراي نگهبان و وزارت کشور قاطع و جدي به اين مساله ورود پيدا کنند. در روزهاي آخر مجلس دهم نمي‌توان امضا جمع کرد و قانون انتخابات را اصلاح کرد اما در مجلس آينده نياز به اصلاح قانون انتخابات داريم. چگونه است که مراجع چهارگانه چشم‌بسته بررسي‌ها را انجام مي‌دهند و بعد مشخص مي‌شود، منتخب پرونده قضايي و اقتصادي داشته است؟ به عنوان نماينده مردم و عضو هيات رئيسه و سخنگو، از وزير کشور و شوراي نگهبان، قاطعانه و جدي خواستارم در خصوص پرونده‌هاي داراي شبهه از سوي برخي فرمانداري‌ها و... بررسي صورت گيرد و رفع ابهام شود، زيرا در غير اين صورت، اعتماد مردم نسبت به برگزاري انتخابات سلب مي‌شود. او در پاسخ به اين سوال که نمايندگان کدام حوزه‌هاي انتخابيه مدارک‌شان مخدوش است، اظهار کرد: منتخبان استان اصفهان و استان‌هاي جنوبي جزو نمايندگاني هستند که مدارک‌شان دچار ايراد است. انتظار مي‌رود در اين فرصت باقي مانده از مراجع ذي‌صلاح استعلام‌ها صورت گيرد و رياست حوزه و وزير علوم اگر نامه‌اي جهت استعلام ارجاع شد، سريعا پاسخ دهند و براي دوره آينده مجلس جدي‌تر عمل کنند. عباسي در پاسخ به اين سوال که چه تعداد از منتخبان مدارک‌شان دچار ايراد است، گفت: حدود 8 مورد از منتخبان به طور قطع مدرک حوزي و دانشگاهي‌شان‌ دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است. به‌جاي فرافکني شفاف‌سازي شود. انتظار برخورد قاطع از سوي شوراي نگهبان داريم زيرا به آنها اطلاع داده شده است. بر اساس اظهارات عباسي بايد اذعان داشت بي‌اعتبار بودن يک مدرک قبلا ثابت شده بود و اکنون ترديد درباره اعتبار 8 مدرک ديگري وجود دارد؛ به عبارتي 1+ 8 مدرک بي‌اعتبار در مجلس يازدهم!
گزارشي از جعلي بودن مدارک نداريم
پس از اظهارات عضو هيات رئيسه مجلس بود که سخنگوي ستاد انتخابات کشور گفت: روز چهارشنبه هفتم خرداد مجلس با سخنراني وزير محترم کشور افتتاح خواهد شد. پس از آن اعتبارنامه تمامي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در شعبه‌هايي که به منظور بررسي اعتبارنامه‌ها ايجاد مي‌شود، مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و اگر شبهه‌اي پيرامون مدارک نمايندگان وجود داشته باشد توسط آنها در اين شعبه‌ها بررسي مي‌شود. موسوي ادامه داد: نمايندگان محترم اگر صلاح ديدند مي‌توانند از مراجع ذي‌صلاح استعلام کنند و به صحت اسناد و مدارک خود پي‌ ببرند. سخنگوي ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه آيا گزارشي درباره جعلي بودن مدرک تحصيلي منتخب شهرستان فومن به وزارت کشور ارسال شده است، گفت: تاکنون هيچ يک از مراجع رسمي گزارشي پيرامون جعلي بودن مدارک اين منتخب به وزارت کشور اعلام نکرده‌اند.