عيدفطر؛ نگراني از بازگشت كرونا

آرمان ملي: بعد از حدود 70 روز، کشور به شرايط عادي بازگشت و به غيراز سالن هاي سينما، دانشگاه ها و مهدهاي کودک همه مراکز و اصناف، فعاليت خود را آغاز کردند. البته دولت و ستاد مقابله با کرونا فعاليت اصناف را مشروط به کاهش آمار کرونا مي داند و اعلام کرده است که در صورت افزايش آمار، مجددا محدوديت ها به فضاي کشور باز خواهد گشت. در اين شرايط مينو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا مي گويد: نمي‌دانم با چه تدابيري مشاغل پرخطر بازگشايي شد.
خوزستان همچنان در وضعيت قرمز
در حالي که روند افزايشي و پرشتاب شيوع و ابتلا به کرونا در خوزستان همچنان ادامه دارد، رضا نجاتي سخنگوي ستاد مديريت بيماري کرونا در خوزستان اعلام کرد که پس از چند روز تعطيلات، تمامي ادارات دولتي و بانک‌ها از روز سه‌شنبه باز هستند و فعاليت خود را از سر مي‌گيرند. شمار بيماران مبتلا به کرونا در خوزستان با افزوده شدن 629 بيمار جديد از 11‌هزار نفر گذشت و همزمان رئيس دانشگاه علوم پزشکي با شناسايي 205 بيمار جديد در اين استان، گفت: «90‌درصد بيماران جديد کرونا در هرمزگان زير 40 سال سن دارند.» علي احسان‌پور سخنگوي دانشگاه علوم پزشکي اهواز همچنين گفت که طي اين مدت 13 نفر از بيماران مبتلا به کرونا در خوزستان جان‌ خود را از دست دادند و تعداد جان‌باختگان کرونا در اين استان به 465 نفر افزايش يافت.
خطر افزايش مسافر در گيلان


استان گيلان نيز که تا چندي پيش در شرايط قرمز و بحراني کرونا قرار داشت و به‌دليل ممنوعيت ورود مسافران به اين استان، شرايط بهتري پيدا کرد، با توجه به افزايش سفرها در تعطيلات عيد فطر مجددا در آستانه وضعيت قرمز قرار گرفته است، همين امر موجب نگراني معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گيلان شد و او از مسافران به‌دليل عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي ابراز گلايه کرد. محمود قاسم‌نژاد درويشي همچنين گفته است: شش شهرستان گيلان در حال حاضر وضعيت سفيد و 10 شهرستان وضعيت زرد دارند. ما از عدم رعايت پروتکل‌ها توسط مسافراني که به استان مي‌آيند، گلايه‌منديم. همچنين عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با کروناي تهران نيز معتقد است که سفرهايي که در تعطيلات عيد فطر انجام شده است آثارش 10 تا 14 روز بعد در شهر تهران و ديگر شهرهاي مقصد مشخص مي‌شود و به اين زودي نمي‌توان تاثير اين سفرها روي آمار ابتلا به بيماري کرونا را تشخيص داد.
شناسايي 1787 مبتلا به کرونا
سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي 1787 مبتلاي جديد به ويروس کرونا از دوشنبه (5 خرداد) تا سه شنبه (6 خرداد) خبر داد و به اين ترتيب کل بيماران مبتلا به کرونا ظرف اين مدت به 139‌هزار و 511 نفر رسيده است. کيانوش جهانپور همچنين اعلام کرد که در اين مدت 57 نفر از هموطنان فوت کرده‌اند و به اين ترتيب تعداد کل فوتي ها به 7‌هزار و 508 نفر رسيده است. 2567 نفر در وضعيت بد بيماري در بخش هاي مراقبت ويژه بستري هستند.