قالیباف با ۲۳۰ رای رئیس مجلس شد

آرمان ملي- حميد شجاعي: همانطور که از قبل هم پيش‌بيني مي‌شد محمدباقر قاليباف بدون مشکل خاصي با اکثريت قاطع آرا و با کسب 230 راي از مجموع 276 راي مأخوذه به رياست يازدهمين مجلس شوراي اسلامي رسيد. هر چند که به‌نظر مي‌رسيد در جريان انتخابات رئيس رقابت داغي ميان حاجي‌بابايي و قاليباف را شاهد خواهيم بود اما وي با رصد احتمال راي آوري کم خود در دقيقه 90 از کانديداتوري کناره‌گيري کرد تا احمدي‌نژادي‌ها با فريدون عباسي به رقابت با قاليباف بروند که او نيز در نهايت بيش از 17 راي نياورد. هر چند در انتخاب ساير اعضاي هيأت رئيسه اين نتيجه تکرار نشد و به جاي همراهان قاليباف پايداري و احمدي‌نژادي‌ها کرسي‌ها را از آن خود کردند. چنانکه در انتخاب نواب رئيس قاضي‌زاده هاشمي به عنوان نايب رئيس اول و نيکزاد به عنوان نايب رئيس دوم انتخاب شدند. اين نتيجه نشان داد که بايد زين پس منتظر تقابل دروني اصولگرايان در مجلس باشيم. از طرف ديگر طي روزهاي گذشته سران قوا و شخصيت‌هاي لشکري و کشوري نيز در پيام‌هاي جداگانه‌اي خطاب به قاليباف انتخاب وي به عنوان رئيس مجلس را تبريک گفتند.
انتخاب رئيس و هيأت رئيسه
پنچشنبه‌اي که گذشت بالاخره پس از گمانه‌زني‌هاي بسيار تکليف رئيس و هيأت رئيسه مجلس مشخص شد تا به نحوي آرايش و چينش پارلمان جديد معين گردد. از 8 صبح پنجشنبه 8 خرداد بهارستان نشينان جهت انتخابات رئيس، هيأت رئيسه و ساير دست اندرکاران به تکاپو افتادند تا در نهايت هيأت رئيسه سال اول مجلس را مشخص کنند. در اين راستا پس از مشخص شدن کانديداهاي رياست محمدباقر قاليباف، سيدمصطفي آقاميرسليم؛ حميدرضا حاجي بابايي و فريدون عباسي راي‌گيري ميان نمايندگان صورت گرفت که در اين راي‌گيري قاليباف با کسب 230 راي با قاطعيت به رياست مجلس رسيد و مير سليم و عباسي 12 و 17 راي کنار رفتند. ناگفته نماند که قرار بود حاجي‌بابايي در قامت رقيب اصلي براي قاليباف ظاهر شود اما از آنجا که اين وضعيت يعني کم بودن تعداد آرا را پيش‌بيني مي‌کرد ترجيح داد از گود رقابت کناره‌گيري کند. در ادامه بعد از آنکه سيدرضا تقوي رئيس هيأت رئيسه سني مجلس در جلسه علني نام قاليباف را به عنوان رئيس مجلس در سال اول دوره يازدهم قرائت کرد، قاليباف با همراهي احمد اميرآبادي منتخب قم ابتدا در کنار صندلي ميرسليم ديگر کانديداي رياست مجلس حاضر شد و با او مصافحه کرد سپس به سمت فريدون عباسي کانديداي ديگر رياست مجلس رفت و با او هم خوش و بش کرد. سپس منتخبان ديگر از جمله حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني، عليرضا زاکاني، حميدرضا حاجي بابايي و مسعود پزشکيان او تبريک گفتند. بعد از اين فرايند در جريان انتخابات هيات رئيسه مجلس نيز سيداميرحسين قاضي زاده هاشمي با 208 راي و علي نيکزاد با 196 راي از مجموع 274 راي اخذ شده به عنوان نواب رئيس اول و دوم مجلس يازدهم براي اجلاسيه اول انتخاب شدند. سپس در انتخاب دبيران هيأت رئيسه از 272 راي اخذ شده به ترتيب سيدناصر موسوي لارگاني با 171 راي، احمد اميرآبادي فراهاني با 165 راي، حسينعلي حاجي دليگاني با 149 راي، روح‌ا... متفکر آزاد با 148 راي، علي کريمي فيروز جايي با 127 راي و سيدمحسن دهنوي با 119 راي به عنوان دبيران هيات رئيسه براي مدت يک سال انتخاب شدند. سپس نمايندگان به انتخاب 3 کارپرداز هيأت رئيسه مشغول شدند که از ميان آراي ماخوذه محمدحسين فرهنگي با 167 راي، عليرضا سليمي با 129 راي و محسن پيرهادي با 128 راي به عنوان سه کارپرداز (ناظر) هيات رئيسه مجلس يازدهم براي اجلاسيه اول انتخاب شدند. پس از اين فرآيند 12 عضو هيأت رئيسه در جايگاه خود مستقر شدند و طبق آئين‌نامه سوگند ياد کردند.
مسائل اصلي را يکشنبه مي‌گويم


پس از انتخاب محمدباقر قاليباف به عنوان رئيس مجلس در سال اول و استقرار هيأت رئيسه وي با استقرار بر صندلي رئيس در نخستين اظهاراتش در قامت رئيس خانه ملت اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که براي خدمت به مردم عزيزمان توفيق پيدا کردم. شما نمايندگان محترم مردم بر بنده منت گذاشتيد و توفيق خدمت گزاري را به بنده و اعضاي محترم هيأت رئيسه که در خدمت شما که در حقيقت درخدمت مردم عزيز، توفيق خدمت پيدا کرديم. رئيس مجلس گفت: جا دارد از همه نمايندگان محترم، کارکنان مجموعه مجلس، کارشناسان، مديران، نيروهايي که در اين چند روز مسئوليت امنيت و حوزه خدمات را بر عهده داشتند، تشکر کنم...
ادامه در صفحه 11