فشار آمریکا برای خروج ایران از برجام

آرمان ملي: دو سال و 22 روز پس از خروج ايالات متحده از توافق هسته‌اي و اتخاذ راهبرد فشار حداکثري عليه ايران از سوي کاخ سفيد، آمريکايي‌ها که هنوز هيچ دستاوردي از اين سياست نداشته‌اند، تلاش دارند با افزايش فشار بر کشورهايي که هنوز با ايران در برخي حوزه‌ها همکاري مي‌کنند، تير خلاص را به برجام شليک کنند. اين در حالي است که طرف‌هاي باقيمانده در برجام همچنان بر ضرورت حفظ اين توافق و اجراي تعهدات از سوي همه طرفين اصرار دارند و آمريکا را به دليل سياست‌هايش مورد انتقاد قرار مي‌دهند. در تازه‌ترين اقدام کاخ سفيد عليه ايران، وزير خارجه اين کشور اعلام کرد آمريکا معافيت‌هاي هسته‌اي ايران ذيل برجام را لغو کرده و 2 ايراني مرتبط با برنامه هسته‌اي اين کشور را تحريم مي‌کند. مايک پمپئو بامداد پنجشنبه ضمن اعلام اين خبر که ظرف 60 روز، معافيت‌هاي همکاري صلح‌آميز هسته‌اي با ايران به پايان مي‌رسد، از تحريم دو شخصيت مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران خبر داد. وي در اکانت توئيتري خود نوشت: «من به معافيت‌هاي تحريمي مربوط به پروژه‌هاي برجامي در ايران پايان مي‌دهم که ظرف 60 روز اجرايي مي‌شود. با تشديد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مشخص است که اين همکاري‌ها بايد پايان يابد. تلاش‌هاي بيشتر براي زياده‌خواهي هسته‌اي تنها منجر به فشار بيشتر بر رژيم مي‌شود.» وزير خارجه آمريکا افزود: «من همچنين دو هدايت‌کننده برنامه غني‌سازي هسته‌اي ايران را تحريم مي‌کنم؛ مجيد آقايي و امجد سازگار. دانشمندان ايران بايد انتخاب کنند؛ يا خارج از محدوده اشاعه‌اي به صورت صلح‌آميز کار کنند يا خطر تحريم را بپذيرند.» دو توئيت پي‌درپي پمپئو ساعتي پس از آن منتشر شد که روزنامه آمريکايي واشنگتن‌پست گزارش داد دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا قصد دارد معافيت‌هاي صادر شده براي همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌‌اي با ايران را تمديد نکند. واشنگتن‌پست نوشته دولت ترامپ معافيت‌هاي تحريمي ناظر بر همکاري‌هاي بين‌المللي براي بازطراحي رآکتور آب سنگين اراک، تأمين اورانيوم غني‌شده براي رآکتور تحقيقاتي تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌اي را تمديد نخواهد کرد. روزنامه واشنگتن‌پست اما مدعي شده بود دولت ترامپ معافيت جداگانه‌اي را که قبل از حصول برجام صادر مي‌شده و مربوط به همکاري‌هاي بين‌المللي در نيروگاه اتمي بوشهر است به مدت 90 روز تمديد خواهد کرد. همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي با ايران، يکي از بندهاي توافق هسته‌اي سال 2015 با گروه 1+5 است. بر اين اساس، دولت آمريکا معافيت‌هايي را براي برخي از تحريم‌هاي يکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌اي به ايران، صادر کرد. اين معافيت‌ها تا قبل از اعلام اخير پمپئو هر بار تمديد شده بود.
اجزاي راهبرد آمريکا در قبال ايران
پس از وزير خارجه، نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران مي‌گويد راهبرد اين کشور در قبال تهران شامل فشار اقتصادي، انزواي ديپلماتيک و بازدارندگي نظامي است. «برايان هوک»، نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران در گفت‌وگو با «جوئيش نيوز سينديکيت» به تکرار ادعاهاي ضدايراني مقامات آمريکايي عليه ايران پرداخت. وي با طرح اين ادعا که ايران و نوابش نسبت به سه سال قبل که دولت ترامپ بر سر کار آمد، ضعيف‌تر شده‌اند، ادعا کرد: «رژيم ايران با بدترين بحران اقتصادي در تاريخ خود مواجه است.» اين ديپلمات آمريکايي گفت: «تحريم‌هاي دولت ترامپ بزرگ‌ترين تحريم‌ها در تاريخ جمهوري اسلامي است. اين تحريم‌ها فراتر از تحريم‌هاي چندجانبه‌اي است که پيش از آمدن ما بر سر کار اعمال شده بود و ما سابقه قابل توجهي در تحريم سيستم مالي ايران داشته‌ايم.» وي در رابطه با تلاش‌هاي رژيم ايالات متحده براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران که اواخر مهرماه آينده به پايان مي‌رسد نيز گفت: «سياست ما اين است که از هر راه که شده تحريم تسليحاتي ايران را تمديد کنيم.» وي به حمايت هر دو حزب اصلي آمريکا از تمديد تحريم‌هاي مزبور اشاره کرد و گفت: «اخيرا حدود 400 عضو مجلس نمايندگان از ديپلماسي پمپئو براي تمديد تحريم تسليحاتي حمايت کردند.» اين ديپلمات آمريکا همچنين در مصاحبه مزبور از سه جزء اصلي سياست‌ ضدايراني آمريکا نيز ياد کرد و گفت: «‌راهبرد جديد ما در قبال ايران ترکيبي از فشار اقتصادي، انزواي ديپلماتيک و بازدارندگي نظامي است که هر سه براي داشتن راهبردي موفق در خصوص ايران لازمند. هرکدام که نباشند با قواعد ايران بازي مي‌کنيد.» اين مقام آمريکايي همچنين افزود: «متحدان ما در خليج فارس در کنار اسرائيل در خط مقدم تعدي ايران هستند. متحدان ما در خليج فارس در تقابل با اعمال قدرت ايران نقشي مهم دارند و مي‌بينيم که عربستان سعودي مستقيما هدف حمله ايران قرار مي‌گيرد. ايران قادر نيست با همسايگان خود در صلح باشد و از نواب خود براي حمله به متحدان ما استفاده مي‌کند.» هوک همچنين مدعي شد تهديد ايران باعث شده اسرائيل و کشورهاي عربي روابط بهتري داشته باشند.
واکنش ايران به اقدام آمريکا


صحبت‌هاي بدون چارچوب و غيرديپلماتيک مقامات آمريکا با واکنش قاطع طرف ايراني مواجه شد. در اولين موضع‌گيري، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد پاسخ ايران به ادامه فشار حداکثري، «ادامه مقاومت حداکثري» خواهد بود. سيدعباس موسوي در صفحه توئيتر خود در اين ارتباط نوشت: «فشار حداکثري شما را با مقاومت حداکثري، اراده پولادين و تکيه بر توانمندي‌هاي داخلي درهم مي‌شکنيم. اين شماييد که بايد دست به انتخاب بزنيد: يا شکست را بپذيريد و راه احترام به ملت ايران را در پيش‌گيريد يا همچنان به تحقير، منفور بودن و انزواي بيشتر خود ادامه دهيد». همچنين سخنگوي سازمان انرژي اتمي نيز با اشاره به لغو احتمالي معافيت‌هاي هسته‌اي ايران از سوي آمريکا، خاطرنشان کرد آمريکا با توجه به فضاي اقتدار ايران در دنيا و ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش سعي دارد با اين اقدامات و اخبار، افکار عمومي دنيا را منحرف کند. به نوشته ايسنا، بهروز کمالوندي درباره انتشار برخي گزارش‌ها مبني بر لغو برخي معافيت‌هاي هسته‌اي در چارچوب برجام از سوي آمريکا گفت: سوخت ما در روسيه بدون هيچ مشکلي هر وقت نياز داشته باشيم به ايران مي‌آيد و اگر سوخت موجود تمام شود هم قادريم در آينده خودمان بدون نياز به کمک هيچ کشوري آن را توليد کنيم. وي ادامه داد: در رابطه با بازطراحي راکتور اراک خيالمان راحت است، چون ما هر دو شکل رآکتور قديم و جديد را خودمان به تنهايي هم مي‌توانيم بسازيم. همين الان طراحي‌ها چه در حوزه رآکتور و چه سوخت آن توسط نيروهاي متخصص ايراني در حال انجام است.چين و ساير کشورهاي اروپايي با ما در اين کار همراهي مي‌کنند اما کار اصلي طراحي رآکتور و سوخت آن با خودمان است. در ساخت تجهيزات هم اين توانمندي در نيروهاي ايراني وجود دارد که در صورت عدم همراهي ديگران به تنهايي آن را انجام دهند...
ادامه در صفحه 6