خاييز؛ خاكستر اختلافات قومي

آرمان ملي: با گذشت شش روز از تلاش براي خاموش کردن آتش در مناطق جنگلي گچساران در استان کهگيلويه و بويراحمد، گزارش‌ها حاکي از شعله‌ور شدن دوباره آتش در اين منطقه و بروز آتش‌سوزي در مناطق جنگلي بخش‌هاي ديگر اين استان است. در شرايطي که امکانات استاني براي اطفاي حريق جوابگو نيست و تنها بالگرد اعزامي نيز نقص فني داشته است، معاون فرماندار کهگيلويه از مديريت بحران کشوري استمداد کرد با اين حال روز گذشته از استانداري کهگيلويه و بويراحمد خبر رسيد هشت بالگرد به ارتفاعات خائيز فرستاده شدند. با ادامه آتش‌سوزي در کوه‌هاي گچساران، صدها هکتار از منطقه حفاظت‌شده خائيز نيز طعمه حريق شده است، برآورد اوليه از خسارت وارده آتش‌سوزي در منطقه خاييز نشان مي‌دهد، حدود 100 هکتار جنگل به خاکستر تبديل شده است. محمدعلي آروس، معاون فرماندار کهگيلويه، اعلام کرده که منطقه در وضعيت فوق العاده بحران قرار دارد و مديريت شهرستاني قادر به مهار آن نيست. محمدعلي آروس، اولويت‌ها را تامين آب، حفظ امنيت امدادگران و سوخت‌رساني دستگاه‌هاي دمنده دانسته و مديريت بحران کشوري را به کمک طلبيده است. اسدا... هاشمي، مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه و بويراحمد، نيز بالگرد آب‌پاش، نيروي انساني و مواد غذايي را ضروري‌ترين نيازها اعلام کرده و گفته است: مردم به هر طريقي مي‌توانند پاي کار بيايند که هرچه زودتر اين آتش‌سوزي مهار شود.» او اعلام کرده که 150 نفر از محيط زيست، منابع طبيعي، هلال احمر و نيروهاي مردمي سرگرم تلاش براي مهار آتش هستند. ميزان آتش‌سوزي هنوز مشخص نيست.
اعزام 8 بالگرد براي اطفاي حريق
روز گذشته و پس از کش‌و‌قوس‌هاي فراوان، سخنگوي استانداري کهگيلويه و بويراحمد از اختصاص هشت بالگرد براي اطفاي حريق در ارتفاعات خائيز خبرداد و گفت: به احتمال زياد اين آتش‌سوزي عمدي است و چنانچه محرز شود افرادي در آن نقش داشته ‌باشند، قطعا با آنها برخورد خواهد شد. سيدمحمد تقوي افزود: تاکنون بيش از 400 نفر از نيروهاي مردمي و برخي از مديران استاني و شهري در محل حادثه حضور دارند و به اطفاي حريق کمک مي‌کنند. بيش از 90 سورتي پرواز انجام شده است. همچنين 8 فروند بالگرد براي اطفاء وارد استان شده‌اند که چهار فروند در ترابري کمک مي‌کنند و چهار فروند هم براي آبپاش مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
وضعيت آتش‌سوزي در بوشهر


با ادامه آتش‌سوزي پس از دو روز و نرسيدن تجهيزات اطفاي آتش به مراتع و مناطق جنگلي دشتستان در استان بوشهر، انتقاد مديرکل مديريت بحران اين استان را در پي داشت. جهانگير دهقاني، مديرکل بحران استانداري بوشهر، با بيان اين که پس از نامه‌نگاري در شرايط بحراني با استفاده از بالگرد براي خاموش کردن آتش موافقت شد، گفت که بالگرد طي دو روز دو بار با نقص فني مواجه شد و اصلا نتوانست ماموريتي انجام دهد.
احتمال عمدي‌بودن آتش‌سوزي
آتش‌سوزي از سمت بهبهان در استان خوزستان به ارتفاعات کهگيلويه سرايت کرده است. روح‌ا... عزيزي، مديرکل حفاظت محيط زيست کهگيلويه مي‌گويد: آتش در اثر اختلافات بين عشايري که خارج از منطقه حفاظت‌شده خائيز قرار دارند آغاز شده است. او با تاکيد بر مرتعي‌بودن بيشتر پوشش منطقه، هشدار داده است که اگر آتش به موقع خاموش نشود، ضلع شمالي که پوشش جنگلي دارد، با خسارات جبران‌ناپذيري روبه‌رو خواهد شد. عزيزي از دهياران، مردم روستاهاي حاشيه منطقه خائيز و دهدشت غربي و دوستداران طبيعت درخواست کرده است که به کمک اطفاي آتش بشتابند. در اين رابطه عبدالستار جلالي رئيس اداره منابع طبيعي بهبهان با اعلام خبر دستگيري دو مظنون آتش‌سوزي در منطقه حفاظت شده خائيز اظهار کرد: اين افراد دليل اين اقدام عمدي خود را اختلاف بر سر مرتع دام بيان کردند. با اين حال اسماعيل کهرم، فعال محيط زيست در اين رابطه مي‌گويد: منطقه کهگيلويه و بويراحمد يک ساختار ايلياتي و طايفه‌اي دارد؛ متاسفانه در اين منطقه به‌دليل بروز برخي اختلافات دست به آتش سوزي مانند «خائيز» و «ديل» مي‌زنند. اين فعال محيط زيست با اشاره به وسعت 43 هکتاري خائيز و محصول مرکبات و خرماي اين منطقه که تامين‌کننده خرماي دو استان خوزستان و کهگيلويه و بويراحمد است، در رابطه با چرايي عدم ارسال به موقع بالگرد براي اطفاي حريق به اين مناطق تصريح کرد: متاسفانه اين مساله به‌دليل بدسابقه‌بودن دولت در عدم پرداخت هزينه‌هاي بالاي ارسال بالگرد و هواپيماهاي آب‌پاش هوانيروز و وزارت دفاع رخ مي‌دهد که پيش از اين در اتفاقات مشابه شاهد بوديم.