رونمایی از ایده «ازدواج اجباری»

آفتاب یزد – گروه شبکه: چندی پیش حجت‌الاسلام ادریسی، سردبیر نشریه سراج پیشنهاداتی را برای ازدواج جوانان به دولت و مجلس ارائه داد که دارای قوانین عجیب و غریبی است. قوانینی که با بازتاب‌های گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است. در برخی از قوانین این طرح که « ازدواج اجباری » نام دارد، آمده است:
« قانون اول: ابتدای دوره ازدواج اختیاری ۱۷ سال و انتهای آن ۲۸ سال است و اگر کسی ازدواج نکرد باید ازدواج اجباری داشته باشد.
قانون دوم: اگر کسی بعد از سن ۲۸ سالگی از ازدواج امتناع کرد از او ربع درآمد کسب و کار و صنعت یا مالیات از تجارت او گرفته می‌شود و به آنها که می‌خواهند ازدواج کنند و گرفتار فقر هستند داده می‌شود.
قانون سوم: اگر فرد در این دوره سنی ازدواج نکرد اگر بیمار بود، معالجه او مجانی است و اگر بیماری بدون علاج داشت از ازدواج او امتناع شود و اگر بیماری او معالجه شد و ازدواج نکرد باید تمام هزینه‌های ازدواج یک زوج را پرداخت کند.


قانون چهارم: اگر پس از دوره ازدواج اختیاری فرد ازدواج نکرد از او در مناصب مدیریتی و تدریس و عضویت در هیئت علمی و کارهای کلیدی هرگزاستفاده نمی‌شود.
قانون پنجم: اگر صاحبان مشاغل و کسب و کار به تعداد تعیین شده از جوانان که در دوره ازدواج اختیاری هستند چه دختر باشد و چه پسر، وام خودکفایی و ازدواج بدهند از دو تا سه سال معاف از هرگونه مالیات و عوارض می‌شوند.
قانون ششم: کسی که سن او بالای چهل سال است و فرزندی ندارد اگر به لحاظ جسمی و مالی، شرایط‌اش را داشته باشد موظف است که باتوجه به توانایی‌های او از یک تا چهار یتیم از کودکان کار یا شیرخوارگاه یا یتیم خانه‌های کشور فرزند تقبل کند.»
> واکنش کاربران
در میان این قوانین عجیب و غریب آنچه که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته قانون شماره دو آن یعنی«: اگر کسی بعد از سن ۲۸ سالگی از ازدواج امتناع کرد از او ربع درآمد کسب و کار و صنعت یا مالیات از تجارت او گرفته می‌شود و به آنها که می‌خواهند ازدواج کنند و گرفتار فقر هستند داده می‌شود» است. حالا کاربران و فعالان فضای مجازی با داغ کردن هشتگ آن، انتقادات و واکنش‌های طنزی را به این موضوع داشته اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«دقیقا تو 28 سالگیمم الان خوشحال باشم یا ناراحت»
یکی دیگر از کاربران گفته است:«اگر ازدواج رو مثل خرید خودرو قرعه کشی کنند چی؟»
دیگری نوشت:« شما اشتغال ایجاد کن ملت خودشون بلدن کی ازدواج کنن»
دیگر کاربری اینطور می‌نویسد: « فکر نمی‌کنم کسی از ازدواج بدش بیاد به شرطی که وضع مالی خوب داشته باشه و انسان فهمیده ای رو پیدا کنه. من به جای دوازده پیشنهاد یه پیشنهاد میدم شما از حقوقای نجومیتون کم کنید و بدین به مردم خودشون هم با همدیگه کمک میکنن هم ازدواج میکنن. با این بی‌پولی و آینده نامعلوم چرا باید ازدواج کنیم؟ آه و نفرین یکی دیگه رو هم دنبال
خودمون بگذاریم»
کاربران دیگر نوشته اند:« مطمئنم اگه کسی شغل و درآمد خوب داشته باشه کلا دستش به دهنش برسه خودش خود به خود میره ازدواج میکنه ولی با بی‌پولی نمیشه ازدواج کرد »، «وقتی برای اجاره یک خونه قدیمی ساز توی پیچ شمرون تهران که تازه طبقه چهارم بدون پارکینگ و آسانسوره باید ۳۰ میلیون ودیعه بدی و ماهی ۳ میلیون هم اجاره، اونم با این اوضاع کاری که با ۱۷ سال سابقه کار مهندسی توی شرکت معتبر پیمانکاری و مشاور هر لحظه استرس این رو داشته باشی که تعدیل نیرو بشی، ازدواج کردن یعنی حماقت»، «شمایی که میگید ازدواج اجباری! کو شغل؟ کو مسکن؟ کو بیمه درمانی؟کو طلای ارزان؟ کو اجناس مناسب؟ مگه مردم مغز خر خوردن که دخترشان را به پسر یه لاقبای بیکار بدند؟»، « یکی نیست به مسئولین بگه کدوم انسانی از ازدواج بدش بی‌یاد. بعدش کجای دنیا کسی که ازدواج نکنه بخاطر تجردیش مالیات می‌گیرن الان اون کسایی که ازدواج می‌کنن از قشر‌های قوی جامعه هستن اونی که مجرد پولی نداره بعد تو کشور‌های اروپایی یا آمریکا کسی که میخواد ازدواج کنه این رسم و رسومات مسخره ما ایرانی‌ها رو ندارن اونجا دو نفر که میخوان ازدواج کنن تمام وسایل مورد نیاز زندگی عروس و داماد با هم تهیه می‌کنن که انصاف رعایت میشه»، «من 39سالمه مجردم.برادرم41سالشه مجرد. اون یکی برادرم49سالشه مجرد.اگه خونه و شغل داشتیم ازدواج می‌کردیم دیگه نیاز به قرعه‌کشی واجباری نبود»
« اگه از ته درآمدتون چیزی موند جمع کنید جریمه هاتون و بدید رو هم تلنبار نشه زشته به خاطر اقساط ازدواج اجباری بیوفتیم زندان ».
وزیر کشور مطرح کرد؛ تشویق به ازدواج و فرزندآوری برای رسیدن به جمعیت مطلوب
وزیر کشور گفت: موضوع شورای اجتماعی کشور در این جلسه درخصوص جمعیت بود. موضوعی که مقام معظم رهبری اخیرا برای چندمین بار درباره آن و نسبت به روند باروری جمعیت و ساختار سنی و ترکیب و رشد جمعیت اظهار نگرانی داشته‌اند. به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، با اشاره به اینکه در خصوص این موضوع چندسال قبل هم بحث شده بود، ادامه داد: گزارش ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه ارائه شد که متاسفانه ارزیابی‌هایی که ارائه شده نشان از تلاش و کوشش متناسب با برنامه‌ای که تدوین شده بود، نداشته است. ثبت احوال در این جلسه گزارشی از روندها را ارائه داد، شورای عالی انقلاب فرهنگی کار بسیار خوبی در این زمینه انجام داده و پیشنهادات خوبی نیز داشت. وزارت بهداشت و وزارت ورزش نیز اقدامات انجام شده در این خصوص و پیشنهادات خود را مطرح کردند. مقرر شد کارگروهی در این زمینه تشکیل شود و برنامه جامع تقسیم کار ملی نسبت به این موضوع با تعیین دستگاه متولی و دستگاههای همکار و معین مشخص شود. وی ادامه داد: همه سیاست‌های ۱۴ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری و روش‌های تشویقی و سیاست‌های اعمالی و اجرایی در این کارگروه با زمان‌بندی دقیق مشخص می‌شود تا بتوانیم آن را پیگیری کنیم. اولویت‌هایی که در این جلسه مطرح شد بحث فرزندآوری، تقویت و تشویق فرزندآوری، تشویق ازدواج، جلوگیری از طلاق، درمان ناباروری و آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است. این موضوع باید در یک بستر پذیرش عمومی حتما شکل بگیرد تا بتوانیم مانند همیشه مردم را در کنار خودمان داشته باشیم. امیدواریم با پیگیری دقیق این موضوع از طریق کارگروهی که تشکیل شد و ارائه گزارش‌های سه ماهه در شورای اجتماعی بتوانیم این دغدغه مقام معظم رهبری را رفع کنیم و جمعیت مطلوب و متناسبی را برای دراز مدت در ایران داشته باشیم.