سومین 40 هزار تایی متوالی بورس

شاخص کل بورس تهران، در ادامه روند صعودی خود، دیروز هم رشد بی سابقه 47 هزار واحدی را ثبت کرد تا برای اولین بار در تاریخ خود از یک میلیون و 100 هزار واحد عبور کند و در سطح یک میلیون و 116 هزار واحد قرار بگیرد.بازار سرمایه کشور بعد از رشد حدود 100 درصدی از ابتدای سال تا 22 اردیبهشت، به مدت 3 هفته تا 6 خرداد، وارد فاز اصلاحی شد اما از 7 خرداد (چهارشنبه دو هفته قبل) دوباره صعودی شد. این روند صعودی از سه شنبه گذشته (13 خرداد) با شتاب بیشتری ادامه یافت. به نحوی که طی سه روز کاری متوالی اخیر، هر روزه شاخص بیش از 40 هزار واحد رشد کرد. طی این سه روز کاری (از سه شنبه گذشته تا دیروز) شاخص کل حدود 130 هزار واحد معادل 13 درصد رشد کرده است.
به گزارش خراسان و بر اساس نظر تحلیل گران، رشد قیمت های جهانی مهم ترین محرک بازار سرمایه کشور بوده است. به نحوی که شرکت های بزرگ صادراتی در گروه‌های فلزی-فولادی و پتروشیمی طی روزهای اخیر بیشترین رشد و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را به خود اختصاص داده اند اما فارغ از این موضوع آرام شدن بازارهای موازی نیز بر رشد بورس بی تاثیر نیست. روند صعودی طلا و ارز کاملا متوقف شده است و بازار خودرو و مسکن نیز مانند هفته های قبل توانایی جذب نقدینگی از بورس را ندارد.
نرخ سود اسناد خزانه اسلامی (اخزا) نیز در مقادیر کمتر از 15 درصد تثبیت شده که خود از رشد نسبت قیمت به درآمد در نمادهای بورسی حمایت می کند.علاوه بر این، نگرانی بازار به خاطر آزادسازی سهام عدالت نیز از بین رفته است. چرا که مشخص شده میزان عرضه زیاد و ناگهانی نیست و ساختار مناسبی هم برای فروش سهام عدالت تعیین و اعلام شده است. از جمله این که معامله سهام عدالت در خارج از زمان معاملات است و قیمت حداقلی، قیمت پایانی همان روز است و صرفا امکان رقابت رو به بالا وجود دارد. البته در لحظات پایانی معاملات دیروز، صف های فروش کم حجم تر شد که احتمالا به یک اصلاح یا استراحت در معاملات امروز منجر شود.