«قلعه گنج» الگوی توسعه یک منطقه در خراسان رضوی

نویدزنده روحیان / رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شهرستان قلعه گنج کرمان را یکی از افتخارات و نمونه های توسعه بنیاد مستضعفان در کرمان اعلام کرد و گفت: در استان خراسان رضوی نیز دو شهرستان برای سرمایه گذاری بنیاد در آن ها و توسعه شهرستان پیشنهاد شده که در حال بررسی هستیم.همچنین به گزارش روابط عمومی استانداری، رزم حسینی استاندار نیز در حاشیه دیدار با پرویز فتاح با اشاره به تعمیم الگوی قلعه گنج در سراسر کشور به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه گفت: بنیاد مستضعفان موافقت کرد که ظرف یک ماه آینده منطقه ای را در استان انتخاب کند و الگوی قلعه گنج را در استان انجام بدهد.
 به گزارش «خراسان رضوی»،  سید پرویز فتاح، پنج شنبه گذشته در نشست خبری که در مشهد برگزار شد، با تشریح سفر خود به مشهد و دیدار با نماینده ولی فقیه، تولیت آستان قدس و استاندار گفت: حاشیه شهر مشهد یکی از مهم ترین دغدغه های همه ما بوده که در این سفر پیشنهاد مشارکت در احداث مسکن برای محرومان در این مناطق را اعلام کردیم که با برنامه ریزی استان سهم بنیاد مشخص خواهد شد و امیدواریم این کار به زودی آغاز شود، همچنین زمین هایی نیز توسط شهرداری مشهد به منظور احداث زائرسرای ارزان قیمت برای زائران کم توان در استان های مختلف کشور در نظر گرفته شده است که تا کنون اقدامی برای ساخت آن نشده است و ما اعلام آمادگی کردیم که در ساخت این زائرسراها طی توافقی سهیم باشیم.
تحویل 800 واحد مسکونی به خانواده های دارای 2 معلول و بیشتر استان
وی همچنین با تشریح طرح های عمرانی و توسعه ای بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی در خراسان رضوی گفت: با طرح حمایتی مشترک بنیاد، کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی تا یکی دوسال آینده خانواده‌های دارای دو معلول یا بیشتر بدون مسکن نخواهند بود و در راستای همین طرح در استان خراسان رضوی تا کنون 20 میلیارد تومان هزینه شده است. وی اظهار کرد: با هدف این که ظرف یک تا دو سال آینده خانواده های دارای دو معلول یا بیشتر با مشکل مسکن روبه رو نباشند، طرحی آغاز شد که تا کنون سهم استان خراسان رضوی 1150 واحد مسکونی بوده و نیمی از آن در بخش شهری و نیمی در بخش روستایی است. وی افزود: تاکنون 800 واحد مسکونی تحویل این خانواده ها در استان خراسان رضوی شده و در نهایت تا پایان امسال نیز 350 واحد نیمه تمام دیگر احداث و به صاحبان آن ها تحویل خواهد شد. فتاح همچنین تاکید کرد: این واحدهای مسکونی با ارقام بسیار پایین و می توان گفت در حدود رایگان به این خانواده ها تحویل می شود.
فتاح با اشاره به اقدامات بنیاد مستضعفان در زمینه کمک به مقابله با کرونا نیز گفت: تا کنون 30 میلیارد تومان کمک بلاعوض به استان خراسان رضوی اختصاص یافته که پس از استان سیستان و بلوچستان بالاترین رقم اهدایی در کشور بوده است و از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بخشی به درخواست آیت ا... علم الهدی فقط مخصوص حاشیه شهر مشهد در قالب رزمایش مواسات هزینه شده است. وی با تاکید بر این که تا سال 1400 بنیاد مستضعفان هیچ پروژه‌ نیمه تمامی در استان نخواهد داشت گفت: اسناد مربوط به املاک علوی در این استان حدود 3800 فقره بوده که 1100 فقره آن به زودی تکمیل می‌شود و با کمترین رقم دریافتی از مردم مستضعف به آن ها تحویل داده شده و پروژه هایی مانند فیروزه شرق نیز که یک زمین رها شده و متروکه بوده اکنون با سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی پیشرفت 80درصدی داشته و در نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد که علاوه بر برگشت سرمایه تبدیل به مکانی مولد در اقتصاد خواهد شد.فتاح در بخش دیگری از این نشست خبری یادآور شد: ما در حال سرمایه گذاری در کارخانه تولید کنسانتره آهن در سنگان هستیم که مجوز آن هم شامل معدن و هم شامل کنسانتره فولاد است، این پروژه ۷۲ درصد پیشرفت داشته که براساس آمارها اگر این پیشرفت به ۹۲ درصد برسد، پروژه قابل افتتاح خواهد بود. وی افزود: این پروژه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی تا انتهای سال به نتیجه می رسد و مجموع سرمایه گذاری بنیاد در این پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که قصد تکمیل و توسعه آن را نیز داریم. وی تصریح کرد: چند پروژه کشاورزی نیز در بینالود، چناران و... در دست اقدام است که یکی احداث یک گاوداری ۶۰۰۰ راسی است، پروژه های باغداری و تولید میوه نیز در برنامه بنیاد برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین در خصوص ورود شرکت های زیر مجموعه بنیاد به فرابورس نیز گفت: هم اکنون ۲۲ درصد یکی از شرکت های زیر مجموعه این بنیاد در زمینه دامداری در بازار فرابورس حضور دارد و پروژه سنگان و تولید کنسانتره فولاد نیز پس از بهره‌برداری و سود دهی مناسب امکان ورود به بازار سرمایه را خواهد داشت.