خودکشی یک کارگر نفتی و توضیحات مسئولان

روز چهارشنبه ٢١ خرداد متاسفانه یک جوان 36 ساله به نام عمران محمدی روشنی مقدم، خود را در محدوده چاه نفتی شماره 19 در میدان نفتی یادآوران به دار آویخت که از همان ابتدا دلایل مختلفی از جمله پرداخت نشدن حقوق و مشکلات روحی روانی (مرحوم در حال ترک اعتیاد بوده ) درباره این اتفاق مطرح شد.    دلیل پرداخت نشدن حقوق ماهانه از  سوی پیمانکار که مؤسسه نظم آفرینان ایمان بوده  توسط  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت   تکذیب شد. عمران روشنی مقدم در حوزه حراست و نگهبانی برای کار در شرکت های فعال در منطقه پذیرفته شده بود اما متاسفانه به دلایلی که هنوز به طور کامل مشخص نیست، چهارشنبه اقدام به خودکشی کرد. در ادامه درباره این حادثه و توضیح مسئولان و واکنش ها به این خودکشی تلخ  بخوانید.
توضیحات پیمانکار و مدیرشرکت مهندسی و توسعه نفت
موسسه حفاظتی مراقبتی نظم آفرینان در پایگاه اطلاع رسانی خود، موسسه ای معرفی شده که در امر حفاظت و حراست، ارائه کننده طیف وسیعی از خدمات حراستی و امنیتی برای سازمان های دولتی، موسسات و شرکت های خصوصی از جمله پالایشگاه و تاسیسات نفتی است. بعد از خودکشی این کارگر زحمت کش این موسسه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد، پرداخت حقوق کارکنان شرکت فقط شش روز به تاخیر افتاده است که نمی تواند دلیل خودکشی باشد و دلایل دیگری وجود دارد. براساس اسناد منتشر شده این شرکت، مرحوم روشنی مقدم حقوق اسفند  را همراه با عیدی و سنوات دریافت کرده بود. فروردین کارکردی نداشت  و حدودا از نیمه اردیبهشت با رفع مشکل و ارائه گواهی مربوط و تعهد کتبی، به کار بازگشت. خودکشی او در شرایطی رخ داد که اولا تقریبا نیمی از اردیبهشت مشغول کار بوده و ثانیا تنها شش روز از موعد پرداخت حقوق گذشته بود.  این شرکت توضیحی درباره مشکل عمران روشنی  مقدم نداده ولی  تصویر نامه ای در فضای مجازی منتشر شده که ادعا شده وی به خاطر مصرف مواد مخدر  از تاریخ 8 فروردین تا 11 اردیبهشت 99 در مرکز بازپروری اعتیاد بوده است. تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت  هم در خصوص ماجرای خودکشی کارگر پیمانکار این شرکت در شبکه خبر همان حرف هایی را زد که پیش از این، موسسه حفاظتی مراقبتی نظم آفرینان در سایتش اعلام کرده بود. دهقانی تصریح کرد: «از زمان شروع کار این فرد تا کنون، حدود یک ماه و چند روز می گذرد و هنوز زمان پرداخت حقوق این ماه فرا نرسیده بود. طی این بررسی مشخص شد هیچ دیرکردی در پرداخت حقوق نبوده و این موضوع مورد تایید نیست». در عین حال به نقل از دوستان وی مطالبی در فضای مجازی منتشر شده که او قبل از خودکشی  درخواست 500 هزار تومان مساعده کرده اما شرکت با آن موافقت نکرده است.
دستور وزیر نفت برای پیگیری حادثه


غروب پنج‌شنبه و بعد از این که مسئله خودکشی مرحوم عمران روشنی مقدم در فضای مجازی ابعاد مختلفی پیدا کرد، وزیر نفت در حکمی محمدرضا شمسایی، مشاور امور عمرانی خود را برای پیگیری علت واقعی حادثه خودکشی یکی از کارکنان شاغل در شرکت پیمانکاری دست دوم تأسیسات میدان نفتی یادآوران مأمور کرد تا موضوع را از جوانب مختلف بررسی و گزارش آن را به همراه پیشنهاد خود ارائه کند.
واکنش کاربران فضای مجازی
فعالان رسانه ای در فضای مجازی هم به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند.
* عبدا.. گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتی خطاب به مسئولان وزارت نفت نوشت: «عادت ندارم بدون اطمینان شخصی از علت پدیده ها و صرفا بر اساس موج عمومی قضاوت کنم اما نمی توان از کنار علت خودکشی #عمران_روشنی_مقدم کارگر شرکت نفت در هویزه گذشت. توقع است وزارت نفت گزارش صریح و سریعی به مردم بدهد و اگر ظلم و بی توجهی صورت گرفته عدالت جاری شود».
*هرچی #اکبر_طبری بیشتر حلق آویز کنید،کمتر #عمران_روشنی_مقدم حلق آویز میشه.
*کاربر دیگری هم با ارائه آماری از خودکشی هایی که در جهان صورت می گیرد نوشت: «سالانه تقریبا ۲۰ میلیون اقدام به خودکشی در دنیا اتفاق می‌افته که حدود ۸۰۰ هزار فقره موفق و منجر به مرگ می‌شه؛ یعنی در هر ۴۰ ثانیه یک مرگ بر اثر خودکشی در دنیا اتفاق می‌افته ولی فقط در ایرانه که ضدانقلاب‌ها و عدالت خواران از هر خودکشی یک بحران اجتماعی خلق می‌کنند.»
*ای کاش عمران روشنی مقدم هم مثل طبری  یک دوست خوب داشت که بهش 500 هزار تومن قرض بده!
*آقایونی که تو وزارت نفت حقوق‌های نجومی می گیرن و دست نماینده‌های از رده خارج شده رو هم تو مجموعه‌های زیردستشون بند می کنن، آیا گوشی برای شنیدن صدای این کارگرها دارن؟!