جهانگیری: زندگی مردم سخت شده است


درآمد نفتی از 100 میلیارد دلار سالانه
به 8 میلیارد دلار رسیده است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد و در دوره‌ای هستیم که دشمنان انقلاب و ایران از هیچ فرصتی برای آسیب زدن به کشور دست برنمی دارند،‌ خاطرنشان کرد: آمریکا دشمن دیرینه ملت ایران از هر فرصت و بهانه‌ای برای سنگ‌اندازی در پیش پای ملت ایران استفاده می‌کند که مردم ایران نتوانند راه و مسیری را که برای خود ترسیم کرده‌اند، ادامه دهند.


به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: کشورهایی نظیر سعودی و رژیم غاصب قدس نیز در منطقه دست به دست هم داده‌اند و در هر مقطعی توطئه‌ای علیه ملت ایران انجام می‌دهند که نماد اصلی این توطئه‌ها بازگشت تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا فشارهای سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است،‌ افزود: البته آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف آنها از اعمال تحریم ها، فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است و به گفته خودشان می‌خواستند کاری کنند که ملت ایران نتواند جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را برگزار کند اما به فضل الهی اگرچه اقتصاد ایران آسیب دید اما دچار فروپاشی نشد و همچنان روی پای خود ایستاده است.
وی اضافه کرد: در سالهای گذشته به طور میانگین سالانه 500 تا 600 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است و اگر می‌توانستیم نفت بفروشیم و از سایر امکانات مانند دیگر کشورها برخوردار بودیم و هزینه‌های مضاعف بر تجارت خارجی ما تحمیل نمی‌شد، و اگر رشد اقتصادی بیش از 12 درصد که در سال 95 محقق شد، با همین جهش ادامه پیدا می‌کرد، بخش زیادی از مشکلات کشور را پشت سر گذاشته بودیم.
جهانگیری گفت: آمریکا در اقتصاد کشور اخلال کرد اما نتوانست به هدف خود برسد چرا که امروز اقتصاد کشور روی پای خود ایستاده و با اشتغال زایی و رشد اقتصادی همراه است اما واقعیت این است که زندگی مردم سخت شده و دولت با تمام وجود این موضوع را لمس می‌کند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از بار فشار اقتصادی بر مردم کاسته شود.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به روند رو به رشد قیمت اجاره مسکن،‌ خاطرنشان کرد: بخش زیادی از جامعه اجاره‌نشین هستند و هزینه اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار اهمیت فراوانی دارد. دولت قطعاً برای مهار رشد اجاره بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد اما دولت نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانه‌ای کوچک‌تر انتخاب و یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.
وی به برخی محدودیت‌های دولت نظیر کاهش درآمدهای نفتی اشاره و تصریح کرد: ما کشوری بودیم که در یک سال 100 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما کل درآمد نفتی کشور در سال 98 حدود 8 میلیارد دلار بوده که این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها
از جمله بودجه دولت تاثیر می‌گذارد.