مجلس جدید به فکر معیشت مردم باشد

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر این که ناکارآمدی می‌ تواند نظام را دچار فروپاشی کند، گفت: آنچه که کشور امروز از آن رنج می‌برد وجود یک اقتصاد، یک سیاست، یک فرهنگ و یک قدرت رانتیر است؛ بنابراین مجلس یازدهم باید نقش خود را در وهله اول برای اصلاح قوانین به طور جدی ایفا کند.
"علی تاجرنیا "؛ نماینده مجلس ششم شورای اسلامی در گفت و گو با آفتاب یزد ضمن اشاره به این موضع که مجلس یازدهم بی نظیرترین مجلس تاریخ ایران به لحاظ یکدست بودن است؛ بیان کرد: آنچه که امروز پاشنه آشیل کشور است، بحث کارآمدی نظام بوده و نه دشمن خارجی و نه تهدید های برخی از اپوزیسیون ها نمی تواند این نظام را به چالش بکشاند.
وی افزود: بدون شک ناکارآمدی می تواند این نظام را دچار مشکل کند؛ بنابراین هر قدر که به دنبال کارآمد کردن این ساختار و نظام برویم، قطعا می توانیم عمر نظام را پایدارتر کرده و ثبات را در کشور ایجاد کنیم.
او افزود: مردم به کارآمد بودن سیستم فکر کرده و رضایتشان از آنجا شکل می‌گیرد؛ بنابر این اگر در کشوری مانند امارات متحده یا عربستان یک حاکمیت کاملا فردگرا بدون حداقل آزادی های سیاسی و اجتماعی وجود دارد؛ اما مردم احساس کنند که در یک رفاه نسبی قرار دارند؛ طبیعتا این اعتماد به حاکمیت وجود خواهد داشت تا مجموعه هایی مثل کشورهای اسکاندیناوی که یک ساختار کاملا دموکراتیک سوسیالیستی دارند و باز هم به نوعی این احساس کارآمدی صورت می‌گیرد.


این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: در نظام هایی که بر حسب ظاهر دموکراتیک بوده و نتوانند کارآمدی داشته باشند؛ طبیعتا می تواند به چالش های جدی در جامعه منجر شود .
تاجرنیا مهمترین نکته برای کارآمدی خوب را اصلاح ساختارهای اداره کشور عنوان کرد و گفت: اداره کشور شامل دو حوزه منابع انسانی و مالی است؛ لذا در حوزه منابع انسانی باید امکان حضور شایستگان در عرصه مدیریت جامعه را در سطوح مختلف فراهم کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش و دغدغه کشور در حال حاضر چیست، اظهار کرد: آنچه که امروز کشور از آن رنج می برد؛ وجود یک اقتصاد رانتیر است که فرصت های برابر را برای مردم ایجاد نمی کند.

n در حوزه اقتصادی نباید میدان را برای نهادهای نظامی فراهم کنیم
این نماینده مجلس ششم با تاکید بر اینکه کشور از یک اقتصاد رانتیر رنج می برد و مجموعه قوانین و مقرراتی که با مستثنی کردن امکان یک اقتصاد سالم و شفاف را می‌گیرد؛ وجود دارد ادامه داد: در مجلس ششم و دولت اصلاحات در حوزه بحث‌های اقتصادی، قانون مالیات‌ها و مسائلی از این قبیل حرکت‌هایی در جهت حذف اقتصاد رانتیر صورت گرفت و همان زمان نیز موانعی بر سر این راه بود.
تاجرنیا با ابراز تاسف از اینکه در دولت احمدی نژاد به علت عدم تمکین به قانون؛ مجددا بازگشت به مدیریت‌های سلیقه‌ای و رانتیر را داشتیم، گفت: دوباره مجوزها، پروانه‌ها و مسائلی از این قبیل اهمیت پیدا کرد و در کنار این موضوع اگر فساد مالی در دوره های گذشته به صورت فردی و اندک بود تبدیل به یک فساد سیستمی شد که متاسفانه در مجالس بعدی و حتی در دولت روحانی نیز هیچ اهتمام جدی برای رفع آن صورت نگرفت.

n مجلس یازدهم به معیشت مردم توجه کند
تاجرنیا در خصوص اولویت های کاری مجلس یازدهم اظهار کرد: مجلس یازدهم اگر می‌خواهد کارآمد باشد و به معیشت مردم توجه کند؛ باید نقش خود را در وهله اول برای اصلاح قوانین به طور جدی ایفا کند و در وهله دوم نیز نظارت خود را فارغ از نگاه جناحی و خطی برای تمامی مجموعه ها داشته باشد.
وی افزود: ما نمی توانیم در مجلس یک بخشی را که همراه ما هستند به نوعی ندیده گرفته و مصون بدانیم و برای بخش هایی که یک مقدار نسبت به آنها مشکلی داریم؛ دائما نظارت را فقط برای آنها انجام دهیم.
این نماینده مجلس ششم ابراز کرد: معتقدم اگر اقتصاد در کشور شفاف‌سازی شده و راه رسیدن به مدیریت‌های کلان بدون موانع سلیقه‌ای باشد؛ نهایتا می‌تواند منجر به این مهم شود که وضعیت معیشت مردم به خوبی پیش رود.
وی با اشاره به اینکه باید بدانیم حوزه اقتصاد و معیشت مردم با حوزه سیاست داخلی و رویکرد ما نسبت به سیاست خارجی به هم گره خورده است؛ بیان کرد: امروز مقوله امنیت در دنیا تنها یک امر سخت افزاری نیست و بخشی از آنچه که امروز در مقوله امنیت به کار می بریم؛ پیمان های منطقه ای، داشتن روابط صحیح و سالم با همسایگان و نیز داشتن ارتباطات قوی اقتصادی با کشورهای مختلف است .
تاجرنیا خاطرنشان کرد: اگر این جهت ها دنبال شود و با توجه به اینکه بخش عمده ای از نهادها نیز همراه با مجلس یازدهم هستند، امیدواریم حداقل در عرصه اقتصادی و معیشتی یک گشایشی در امور مردم ایجاد شده و شرایط بهتری را شاهد
باشیم. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگرچه ما فعلا این مجلس را از منظر نحوه به قدرت رسیدن و حضور در عرصه نمایندگی محل اشکال می‌دانیم، گفت: به هر حال این مجلس تشکیل شده و امیدواریم که با رفتارهای درست شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنند. وی ضمن اشاره به اینکه اگر قرار باشد بحث شفافیت سازی انجام شده و اقتصاد گردش درستی داشته باشد، تصریح کرد: باید رانت دولتی از اقتصاد بیرون برود تا این اقتصاد بتواند سالم و شفاف باشد. تاجرنیا ادامه داد: تا زمانی که ارز دولتی به یک مجموعه داده می شود و به مجموعه ای دیگر داده نمی شود و تا زمانی که یکسری از افراد برای تهیه مواد اولیه باید از هفت خوان رستم رد شوند؛ اما دیگری خیلی راحت امکان دسترسی به این مسائل را دارد و تا زمانی که قاچاق به صورت عمده صورت می‌گیرد، نمی‌توانیم بگوییم اقتصاد ما اصلاح و درست می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: موانع این کار باید برداشته شود و بخش عمده آن در اصلاح قوانین و بخش مهم‌تری از آن در نحوه نظارت کردن است که مجلس یازدهم باید این مهم را
تعمیم دهد.