ولوله ایست در جهان...

علی اکبر اولیاء - نماینده پیشین مجلس
قتل یک مرد سیاه پوست توسط پلیس آمریکا وجدان افکار عمومی مردم جهان را تکان داد. حرکت‌های اعتراضی بعد از دو سه هفته هنوز در آمریکا ادامه دارد و دامنه آن به اروپا نیز کشیده شده. به نظر می‌رسد قتل آن سیاه‌پوست نیشتری بود بر زخم کهنه تبعیض و بی‌عدالتی در سراسر جهان و به عمق تاریخ! در این شورش‌ها مجسمه‌هایی که نماد این ستم تاریخی بود تخریب و به زیر کشیده شد، از مجسمه آن بازرگان برده‌ها در انگلیس تا پادشاه بلژیک که گفته شد ننگ کشتن ده میلیون آفریقایی سیاه پوست را در پرونده خود دارد تا مجسمه کریستف کلمب کاشف آمریکا... و جالب اینکه تا امروز همه اینها در جامعه غربی مباح و پسندیده بودند. این پدیده عجیب که گفته شده در ۵۰ سال اخیر در آمریکا بی‌سابقه بوده نشان‌دهنده فطرت ذاتی انسان‌هاست که فارغ از دین، فرهنگ و نژاد بروز و ظهور پیدا کرده است. هرچند آن مرد سیاه پوست فرد بیگناهی نبود ولی آن اتفاق جرقه‌ای شد بر خرمن خشم وجدان میلیون‌ها نفر در آمریکا و در سراسر جهان.
من گستاخی و شرارت ترامپ را در بروز این خیزش عامل تعیین‌کننده می‌بینم و به یاد این آیه از قرآن مجید می‌افتم که " هرگاه بخواهیم شهری را نابود کنیم پیشوایان و متنعّمان آنجا را به تبهکاری و ستم سوق می‌دهیم و در نتیجه عذاب بر آنان و آن شهر واقع و سپس آنجا را یکسره زیر و رو می‌کنیم.(آیه ۱۶ سوره اسراء) یا به یاد این فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمود: "الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم"
ترامپ بی‌محابا و بی‌پروا همه را به تسلیم و بندگی خود فرا می‌خواند و " انا ربکم الاعلی" می‌گوید... یک جانبه از برجام که حاصل گفت‌وگوی چند ساله شش کشور و یک توافق بین‌المللی است خارج می‌شود و بر خلاف منشور ملل متحد ایران را مشمول وحشیانه‌ترین تحریم‌های فرامرزی قرار می‌دهد. امروز از دولت ونزوئلا خوشش نمی‌آید، آنجا را هم تحریم می‌کند. او یک تنه بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام و علیرغم قطعنامه‌های سازمان ملل، بلندی‌های جولان را به خاک اسرائیل ملحق میکند. او حتی در قبال رقبای داخلی نیز گستاخ و هتاک است و بدترین عبارت‌ها و واژه‌ها را نسبت به دموکرات‌ها از جمله رئیس جمهور سابق آمریکا به کار می‌گیرد.


او در گسترش قانون جنگل هیچ ابایی ندارد که به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه حمله کند و آنها را نیز تحریم نماید، چون معتقد است هیچ کس در برابرش نباید چون و چرا کند او حتی در به اصطلاح مهد دموکراسی با رسانه‌ها و خبرنگاران کشمکش و مجادله دارد...
ترامپ به ماه‌های پایانی ریاست جمهوریش نزدیک می‌شود و انتخابات بعدی در پیش است. به نظر می‌رسد عملکرد افتضاح آمریکا در مدیریت کرونا که آن کشور را در صدر کشورهای خسارت دیده قرار داد و نیز حوادث اخیر آمریکا برای او شانسی برای انتخاب مجدد باقی نگذاشته. شاید این سناریو محتمل‌ترین سناریو باشد ولی ما دقیقاً از کم و کیف شرایط آمریکا خبر نداریم. شاید اکثریت مردم آمریکا دوباره اشتباه خود را تکرار کنند ولی این سناریو نیز بسیار جالب خواهد بود چون با این دست فرمان که ترامپ تاکنون پیشرفته اگر ۴ سال دیگر حاکم کاخ سفید باشد قطعاً تعارضات داخلی و بین‌المللی در آنجا شدت خواهد یافت و در این صورت بسیار بعید است که بعد از آن، از حاکمیت مطلق و مطلق العنان بودن آمریکا در دنیا چیزی باقی بماند...
و عاقبت امور به دست خداست!