پشتیبان مذاکره‌کننده عراقی باشید

جواد العطار - نماینده سابق پارلمان عراق
انچه قرار است در نیمه ماه میلادی جاری روی دهد اتفاق تازه‌ای نیست چرا که 12 سال پیش مذاکرات مشابهی بین ایالات متحده و دولت عراق انجام پذیرفت که منجر به امضای توافقنامه استراتژیکی شد که با وجود عدم پایبندی طرف امریکایی به مفاد آن لیکن کماکان پابرجاست. اکنون این سوال مطرح می‌شود که این مذاکرات قرار است در ادامه آن مذاکرات قبلی باشد یا به‌طورکلی شرایط و مبنا تغییر کرده؟
در سال 2008 میلادی مذاکره‌کننده عراقی تحت فشار و نفوذ اشغالگر امریکایی قرار داشت، از طرفی دیگر تنش‌های امنیتی و نبود ثبات داخلی از دیگر عوامل منفی تاثیر‌گذار بر طرف عراقی بود لیکن دولت عراق از پشتیبانی جریان‌های مختلف و فضای رسانه‌ای سود میبرد و تنها جریان صدر مخالف مذاکره و توافق
آن روز عراق بود، اما امروز اختلافات داخلی


بیش از پیش جلوه میکند. کردهای عراقی مخالف اصلی تعیین تکلیف و خروج نیروهای امریکایی از عراق هستند از طرفی عدم ثبات امنیتی و سیاسی همچنان پابرجا است و بحران اقتصادی که دولت را در پرداخت حقوق بازنشستگان خود ناتوان کرده و همچنین بحران کرونا نیز خود شرایط ویژه‌ای به وجود‌آورده که حتی مذاکره‌کنندگان را مجاب به برگزاری جلسات از طریق ویدیو کنفراس کرده است.
با وجود این تفاسیر آیا تیم مذاکره‌کننده عراقی آماده چنین مذاکرات سرنوشت‌سازی است؟
آیا وضعیت کنونی زمان مناسبی برای اجرای مذاکرات است؟ و مهمتر از اینها آیا دولت نوپای کاظمی توانایی کسب موفقیت در چنین مذاکراتی را دارد؟ و اساسا دولت عراق برگ برنده‌ای در مذاکرات پیش رو دارد؟ آیا بهتر نبود دولت کاظمی موضوع مذاکرات را تا زمان انتخابات زودرس و تشکیل دولت آینده به تعویق بیندازد؟ در هر صورت اتفاقات این چنین رقم خورده پس راهکار چه باید باشد؟
1- تحکیم و وحدت مواضع جریانهای سیاسی مختلف قبل از شروع مذاکرات و صدور بیانیه‌ای مشترک به عنوان برگه پیشنهادی طرف عراقی که حاوی اولویت‌های ملی توافق شده میان تمامی جریان‌های عراقی است.
2- حمایت سیاسی و رسانه‌ای از تیم مذاکره‌کننده و پشتیبانی همه جانبه از آن به عنوان نماینده و حافظ منافع ملی این کشور.
3- همراهی تیم مذاکره‌کننده توسط یک گروه متخصص در زمینه‌های مختلف حقوقی و سیاسی جهت ارائه مشاوره.
آنچه قرار است روی دهد را میتوان سرآغاز یک دور طولانی از مذاکرات با کشوری دانست که هم توان هم تجربه کافی در مذاکره جهت تحقق منافع ملی خود را دارا می‌باشد اما امیدواریم که تیم مذاکره‌کننده عراقی با تکیه بر اصول و آرمان ها، منافع حداکثری نسلهای آیندگان کشور را محقق نمایند.