بازی جان دار عزتی شروع خوب در «آخر خط» و خیز دوباره آقای خنده !


 
درخشش ستاره ها در کشمکش «جان‌دار»
درباره فیلم  کارگردانان دهه هفتادی که این روزها  به نمایش خانگی آمده است


 
مصطفی قاسمیان - فیلم سینمایی «جان‌دار» به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری که آذر سال گذشته در سینماها به اکران عمومی درآمد، به تازگی به نمایش خانگی رسیده و در سرویس‌های وی‌اودی به نمایش گذاشته شده است. این فیلم که در بخش نگاه نو جشنواره سال 97 رونمایی شد، نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم این بخش شد اما در نهایت قافیه را به «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده باخت.
موقعیت حساس و جذاب
«جان‌دار» به مسئله قتل و قصاص می‌پردازد که پیش از این بارها دستمایه ساخت فیلم‌های سینمایی شده است. اگرچه زاویه دید سازندگان این فیلم به مسئله، چندان تازه نیست اما نقطه قوت فیلم، پیچیدگی داستان و بغرنج بودن موقعیت طرح‌شده در فیلم است که برای مخاطب به شدت درگیرکننده و پرکشش است. دیگر نقطه قوت «جان‌دار» که از همین موقعیت غامض آن سرچشمه می‌گیرد، احساسات‌برانگیز بودن است که به استناد کامنت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را بعد از پایان فیلم نیز رها نکرده است.
قصه‌گوی بی‌ادعا
فیلم سینمایی «جان‌دار» که تجربه اول کارگردانی دو جوان دهه‌هفتادی محسوب می‌شود، اگرچه فیلم خوش‌ساختی است و در قصه و جذابیت نمره قبولی می‌گیرد اما از نظر ابعاد هنری چندان حرفی برای گفتن ندارد. قاب‌های فیلم، تلویزیونی است و فیلم از لحاظ نور و رنگ نیز چندان مناسب پرده بزرگ نیست. اگرچه این نکته در نمایش خانگی چندان اهمیتی نیز ندارد. «جان‌دار» بیشتر از آن که برای جشنواره و منتقدان ساخته شده باشد، مخاطب عام را هدف گرفته و از ابتدا تا انتها، بدون پرداختن به حواشی زاید، قصه‌اش را تعریف می‌کند. فیلم از همین رو جذاب و سرگرم‌کننده از آب درآمده و بی‌تردید به یک بار تماشا می‌ارزد.
2 بازی تماشایی
اغلب بازیگران «جان‌دار» مثل حامد بهداد، مسعود کرامتی، باران کوثری و علی شادمان بازی‌هایی معمولی و استاندارد به نمایش گذاشته‌اند اما در میان آن‌ها فاطمه معتمد آریا و جواد عزتی درخشیده‌اند و نقش‌آفرینی‌هایی تماشایی ارائه کرده‌اند. فاطمه معتمد آریا بازیگر پرسابقه سینما که در کارنامه‌اش به ندرت می‌توان نقش‌آفرینی متوسط پیدا کرد، در «جان‌دار» نیز دیگر کاراکترهای خانواده بحران‌زده را به حاشیه رانده و قاب تصویر را برایشان تنگ کرده است. عزتی نیز در جلد کاراکتر «یاسر»، یک بار دیگر چالش حضور در نقش منفی را تجربه کرده تا باز هم عیار بالای خود را به نمایش بگذارد. او در حالی در عرضه شخصیت‌های جدی و عبوس، به پختگی رسیده که تا 4-5 سال پیش، تنها به بازی در آثار کمدی می‌پرداخت و از سال 95 به این سو، به شکل جدی بازیگر فیلم‌های غیرکمدی شد.
 
 
 
شروع خوب در « آخر خط »
اولین تجربه کارگردانی علی مسعودی  و بازیگری علی صبوری در آغاز چه کیفیتی داشت؟
 
سریال طنز «آخر خط» که سال 98 ساخته شده بود، بالأخره به آنتن رسید و جمعه‌شب قسمت اول آن پخش شد. این مجموعه اولین تجربه علی مسعودی در زمینه کارگردانی و اولین تجربه علی صبوری که با مسابقه «خنداننده‌شو» شناخته می‌شود، در زمینه بازیگری است. صبوری همراه با عباس جمشیدی‌فر نقش‌های اصلی این سریال را ایفا کرده‌اند و داستان سریال حول محور این دو شخصیت می‌چرخد.
تداعی «سه در چهار» با «آخر خط»
علی مسعودی تا به حال فیلم نامه سریال‌های طنز مختلفی را نوشته است اما حضور او در مقام کمدین در برنامه «خندوانه»، باعث شد به شهرت برسد و به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شود. یکی از محبوب‌ترین و بهترین آثار مسعودی در زمینه فیلم نامه‌نویسی، سریال «سه در چهار» به کارگردانی مجید صالحی است. اتفاقا مسعودی برای شروع قصه خود در «آخر خط»، از داستان کلی «سه در چهار» کمک گرفته است. در این سریال مشابه ماجرایی که در سریال «سه در چهار» اتفاق افتاد، دو پسرخاله به نام‌های «سیامک» و «فرامرز» به صورت اتفاقی و ناخواسته به خانه یک گروه خلافکار وارد و همان شب توسط پلیس دستگیر می‌شوند. البته بنابر آن چه   دیدیم، ماجرای دستگیری آنان در قسمت اول تقریبا تمام شد و قرار نیست در ادامه داستان به آن پرداخته شود اما سرمنشأ ماجراهایی خواهد شد.
شروع نسبتا خوب
هرچند نمی‌توان بر اساس تنها یک قسمت، درباره کلیت سریال قضاوت کرد اما طبق آن چه در قسمت اول دیدیم، می‌توان گفت سریال «آخر خط» شروع نسبتا خوبی داشت. در این قسمت علاوه بر شخصیت‌های اصلی با دیگر کاراکترهای داستان که ظاهرا قرار است روابط و مناسبات میان آن‌ها، لحظات کمدی و بامزه‌ای را در سریال ایجاد کند، آشنا شدیم. بار طنز سریال برای شروع مناسب بود. علی صبوری در اولین تجربه بازیگری خود، بازی قابل قبولی داشت و در خنداندن مخاطب هم موفق بود، بنابراین با توجه به چهره، تن صدا و بازی او، می‌توان گفت این کمدین برای ایفای نقش «سیامک»، شخصیت ساده‌لوحی که با حماقت خود دردسرهایی را به وجود می‌آورد، انتخاب بدی نبوده است. محمدرضا هدایتی نیز جزو بازیگرهایی ا‌ست که می‌تواند در عین جدیت، بامزه باشد و حضور او در «آخر خط» از ویژگی‌های مثبت سریال است. شهین تسلیمی، امیر نوری، کمند امیرسلیمانی و عباس جمشیدی‌فر که همه تجربه بازی در آثار کمدی را داشته‌اند، دیگر بازیگران این سریال هستند اما باید صبر کرد تا در ادامه قصه، بیشتر با شخصیت آن‌ها آشنا شد.
 
 
 
کفاشیان بعد از یک سال در فدراسیون فوتبال آفتابی شد
خیز آقای خنده برای بازگشت به اتاق ریاست!
 
علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال صبح دیروز (شنبه) بعد از ماه‌ها غیبت در ساختمان این فدراسیون حاضر شد. این اتفاق در‌پی کاهش محرومیت کفاشیان رخ داده و او مطابق اساسنامه کنونی، داعیه سرپرستی فدراسیون را دارد که به مذاق برخی از اعضای هیئت‌رئیسه خوش نیامده است. کفاشیان تاکنون موفق به حضور در جلسات هیئت‌رئیسه به منظور تعیین تکلیف بازگشتش به فدراسیون فوتبال نشده است. او در مراجعه به فدراسیون به علت حضور بهاروند در سازمان لیگ نتوانست با بهاروند، نایب‌رئیس دوم و سرپرستی فعلی فدراسیون دیدار کند. بازگشت علی کفاشیان به این فدراسیون در‌حالی است که خود او تلویحا از مخالفت برخی از اعضای هیئت‌رئیسه با بازگشتش سخن گفته و می‌گوید اگر قرار بر مخالفت باشد، علاقه‌مند به بازگشت نیست اما حضور روز گذشته او در ساختمان پر‌رفت‌و آمد سئول چیز دیگری می‌گوید! در‌واقع رفتار و صحبت‌های اخیر کفاشیان و همچنین حکم معنادار کمیته اخلاق مبنی بر کاهش محرومیتش به یک سال نشان از علاقه آقای خنده برای بازگشت به فدراسیون فوتبال دارد. با استعفای مهدی تاج – نایب رئیس اول باید عهده‌دار سمت او می‌شد که با توجه به این‌که در زمان استعفای مهدی تاج – علی کفاشیان محروم بود، این سمت به نایب رئیس دوم یعنی حیدر بهاروند رسید اما اکنون محرومیت علی کفاشیان به پایان رسیده‌ و او به این بهانه به فدراسیون فوتبال مراجعه کرده و حتی خواهان حضور در جلسات هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم شده است. علی کفاشیان در گفت‌وگو با دوستان خود در فدراسیون فوتبال به این نکته اشاره کرده که از سمت خود استعفا‌ نکرده و می‌تواند در جلسات هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شرکت کند اما مشکل این‌جاست که اگر فدراسیون فوتبال با حضور علی کفاشیان در جلسه اعضای هیئت‌رئیسه موافقت کند دوباره باید به فیفا نامه بزند و با نقض مدیریت حیدر بهاروند صندلی ریاست را در اختیار علی کفاشیان قرار دهد، در‌حالی که این‌ روزها درگیر اصلاح اساسنامه است. برخی از اعضای هیئت‌رئیسه هم می‌گویند با توجه به غیبت متوالی علی کفاشیان در جلسات هیئت‌رئیسه خود به خود عضویت او لغو شده، در‌حالی که رئیس سابق فدراسیون فوتبال بر این عقیده است‌ که چون از سوی کمیته اخلاق محروم شده بود، نمی‌‌توانست در جلسات هیئت‌رئیسه شرکت کند و غیبت یک ساله او غیر‌موجه نبوده است. ضمن این‌که علی کفاشیان در صحبت‌هایی که به تازگی با دوستان خود در فدراسیون فوتبال داشته به این نکته اشاره کرده که قانون در‌مورد اعضای کمیته اجرایی صحبت کرده که اگر 2 جلسه غیبت کنند، عضویتشان لغو می‌شود‌ در‌حالی که او عضو هیئت‌رئیسه است. علی کفاشیان در جلسات پیش‌روی هیئت‌رئیسه شرکت خواهد کرد یا نه؟ گذشت زمان این موضوع را مشخص خواهد کرد. اسلامیان از اعضای هیئت‌رئیسه چند روز پیش گفته بود کفاشیان نیت سرپرستی ندارد! و خیلی‌ها هم می‌گویند او اگر چنین نیتی نداشت اصلا این موضوع را مطرح نمی‌‌کرد، در‌حالی که چون نایب‌رئیس اول است بازگشت دوباره او به جمع اعضای هیئت‌رئیسه یعنی نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال؛ به این خاطر مهدی تاج از سمت خود استعفا‌ کرده است.
 کفاشیان: فعلا نایب‌رئیس اول فدراسیون هستم
علی کفاشیان که شایعات زیادی پیرامون بازگشتش به فدراسیون شنیده می‌شود، بعد از ترک فدراسیون فوتبال و در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چه عنوانی از این پس خواهد داشت، گفت: «من فعلا به عنوان نایب‌رئیس رفتم نشستم تا هیئت‌رئیسه تشکیل شود و ببینیم چه می‌شود. ‌من چون دوره محرومیتم تمام شده، آمدم فدراسیون و اولین جلسه هیئت‌رئیسه که تشکیل شود حضور پیدا می‌کنم و مشکلی وجود ندارد.»