آخرین تماس دلال نوزاد!

غفوریان- 27 اردیبهشت گذشته در همین صفحه در گزارشی که با تیتر «گفت وگوی تکان دهنده با یک دلال نوزاد» منتشر شد، ما خودمان را به عنوان خریدار جا زدیم و با یک دلال خرید وفروش نوزاد گفت وگو کردیم. تصورمان این بود که این ماجرا برایمان تمام شده و چون دیگر تماسی با آقای دلال برقرار نکردیم او هم ما را رها خواهد کرد.
آقای دلال به سراغ ما آمد!
 اما تصور ما اشتباه بود و این بار آقای دلال به سراغ ما آمد! روز دوشنبه، هنگام ظهر زنگ تماس تصویری یکی از شبکه های مجازی روی گوشی ام به صدا درآمد. چون شماره اش را با نام «دلال نوزاد» ذخیره کرده بودم، تماس تصویری را رد کردم، ضمن این که این تماس برایم عجیب بود. واقعا بعد از گذشت 40 روز از تماس من با آقای دلال، حالا او چه کاری می توانست با من داشته باشد؟! آقای دلال وقتی دریافت که پاسخش را نمی دهم برایم یک فایل صوتی ارسال کرد.
بازار گرمی برای فروش نوزاد!


قبل از شنیدن فایل، برایم عجیب بود که آقای دلال این گونه آزادانه و بدون ترس فعالیت می کند و چرا این قدر از خودش نزد مشتریانش رد و علامت می گذارد. فایل صوتی او را شنیدم. فکر می کنید دلال درباره چه موضوعی حرف زده بود؟
او که همچنان تصور می کند من مشتری و متقاضی خرید نوزاد هستم، ماجرای نقل و انتقال یک نوزاد بین اصفهان، اهواز و کرج را برایم بازگو می کند و از بدقولی تحویل گیرنده می گوید اما نکته ظریف ماجرا این است که ظاهرا این نوزاد روی دست دلال مانده است و قصد دارد با بازار گرمی، آن را به قیمت 45 میلیون تومان به فروش برساند. حرف هایش را بخوانید: «...یادته اون موقع (تماس تلفنی من با دلال در 26 اردیبهشت) بهت گفتم، قیمت نوزاد 35 تا 45 میلیونه؟ ولی الان قیمت ها رفته بالا و حدود 55 تا 60 میلیون خرید و فروش میشه. اما این مورد چون سر فروشنده بی کلاه مونده و خریدار دیروز نیومد سر قرار، قیمتش 45 میلیونه... آها این رو هم بگم که این بچه الان پیش خونواده ای هست که دو ماه پیش خودم یک بچه بهشون دادم...».
آیا دلال دستگیر شد؟
من فایل را می شنوم و پاسخی نمی دهم تا این که ظهر دیروز چهارشنبه، یک خبر در خبرگزاری ها برجسته شد: «باند فروش نوزادان متلاشی شد». طبیعتا این خبر برای من باید جالب می بود. خبر را خواندم و مصاحبه خبرنگار خبرگزاری رکنا با دلال دستگیر شده را دیدم و شنیدم. صدای فرد دستگیر شده بسیار شبیه صدایی بود که من قبلا شنیده بودم. برای این که مطمئن شوم، چند نوبت صدای فرد دستگیر شده را با فایل های صوتی که خودم از دلال داشتم مقایسه کردم، به نظرم می آید، این صدا، همان صدای دلال است. به هر روی پلیس با کمین در فضای مجازی سرانجام توانسته است، این فرد را دستگیر کند که البته امیدواریم اگر فرد دستگیر شده، همان دلال گزارش ما نیست، او هم به زودی در چنگال قانون گرفتار شود و بیش از این نتواند از مهر و عاطفه پدر و مادرها سودجویی کند.اما باید بپذیریم که بخشی از این آسیب، متوجه همان قصه قدیمی سخت گیری های بهزیستی در فرزندخواندگی است. دیروز در جریان دستگیری این دلال در اداره پلیس، یک زن هم حضور داشت که نگران فرزندخوانده اش بود که از این دلال خریده بود. رکنا این حضور را این طور نوشت: «زن جوان که همراه همسرش در اداره پلیس بود در حالی که اشک می ریخت و نوزاد دو ماهه را در آغوش داشت نگران سرنوشت فرزند خوانده اش بود. این زن جوان که یک دختر 11 ساله دارد، گفت: دخترم در فضای مجازی با این صفحه اینستاگرامی آشنا شده بود و از من می خواست که یک نوزاد از آن ها تحویل بگیرم، حتی به بهزیستی مراجعه کردیم تا یک نوزاد را به سرپرستی بگیریم اما سخت گیری ها مانع این کار شد و این در حالی بود که دخترم اصرار داشت یک نوزاد از این صفحه اینستاگرامی به سرپرستی بگیریم...».
 
خبر
شناسایی و دستگیری باند فروش نوزاد در فضای مجازی
رئیس پلیس پایتخت از شناسایی باند خرید و فروش نوزاد در اینستاگرام و کشف دو نوزاد از آن ها خبر داد.به گزارش رکنا، سردار حسین رحیمی درباره شناسایی باند فروش نوزادان در فضای مجازی اظهار کرد: پلیس فتای ما در گشت زنی‌هایی که در فضای مجازی داشته است به صفحاتی برمی خورد که این صفحات آگهی‌های خرید و فروش نوزاد را منتشر کرده بودند.رئیس پلیس پایتخت گفت: با پیگیری فراوانی که انجام می‌شود و با قرار دادن طعمه‌هایی برای این افراد، در نهایت طی عملیات پلیسی، مأموران پلیس فتا به عوامل اصلی این پیج برمی خورند. سردار رحیمی گفت: در گام اول سه نفر از این افراد شناسایی و دستگیر شدند. آن ها سه نوزاد را در فضای مجازی به فروش رسانده بودند. وی ادامه داد: دو نوزاد که به مبالغی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون توسط این افراد به فروش رفته بودند، شناسایی شدند و یک نوزاد دیگر هنوز پیدا نشده است. وی گفت: فردی که دستگیر شده است، سابقه‌دار نیست. البته اقدامات پلیس همچنان ادامه دارد تا افراد دیگری را که با این آدم همدست بوده اند، شناسایی کنند. این فرد ۱۰ تا ۱۵ صفحه مجازی داشته که تمامی این صفحات حقیقی بوده (فیک نبوده است) و از این طریق اقدام به فروش نوزادان می کرده است. وی گفت: این فرد ادعا می‌کرد که بعد از فروش نوزادان می‌تواند برای خانواده‌هایی که خریدار هستند شناسنامه بگیرد و نوزادان برای داشتن شناسنامه مشکلی ندارند اما این کار غیرقانونی است و به هیچ عنوان نه این فرد و نه فرد دیگری نمی‌تواند برای نوزادی که به این صورت خرید و فروش می‌شود، شناسنامه بگیرد.